Sådan ryder du op
SPONSORERET indhold

Sådan slipper du let af med rodet – og sparer tid

Er du også hende, der i al hemmelighed bliver grøn i hovedet af misundelse, når du træder indenfor døren hos en veninde, hvor det ser ud som om, der er gjort klar til reportage i et boligmagasin – altid?

Af: Mi Skjold Brix Foto: Alamy
15. mar. 2014 | Bolig | ALT for damerne

Selvom begrebet organiseret kaos lyder ret romantisk, så er det nu engang bare befriende at få luget ud i rodet, så du kan lade andre ting end bunker af vasketøj, papirer og dimser fylde – også selvom der ikke skal knipses billeder i din dagligstue.

Vi har bedst to eksperter komme med deres bedste tip til at skabe orden i hverdagens kaos på kort tid. For hvem har lige tiden til at nå til bunds i bunkerne på daglig basis – især hvis øvrige familiemedlemmer ikke ser det som deres fornemmeste opgave at bære oprydningsfanen højt?

Ifølge Trine Kolding, der rådgiver i at optimere tidsforbruget i hverdagen, så kan det godt lade sig gøre at få et tjekket hjem uden at gå ned på deltid. Det handler om at have nogle faste rutiner, der sparer tid og energi, forklarer hun.

"Få familien til at gøre det for dig"

Hendes bedste råd lyder blandt andet at få styr på vasketøjet med hjælp fra familien.

- Alle hader at sortere vasketøj! Få familien til at gøre det for dig ved at indkøbe 3-6 vasketøjskurve, der kan stables. Fx klodskasser med skrålåg i IKEA. På skrålåget af hver kasse skriver du, hvilken slags tøj den indeholder: Hvid, Sort, Mørk, 60 grader, 90 grader. Du vælger selv sorteringskriterierne. Nu har familien ingen undskyldning for ikke selv at putte deres snavsede tøj i de rigtige kasser, siger hun til ALTfordamerne.dk.

Husk udløbsdatoen på andet end mælk
For at holde orden er det generelt vigtigt at lave nogle huskeregler for dig selv. Det mener Lena Bentsen, der er oprydningsekspert og driver siden Farvelrod.dk.

- Forestil dig, at hver gang du starter på noget, stor som småt; ordne kartofler, te, vaske tøj, så starter du på en tur rundt i en cirkel. Cirklen er først lukket, når du er 100 procent færdig med opgaven. Altså, når tekanden er skyllet af, kopperne er i opvaskemaskinen, teen er sat på plads. Hvis vi efterlader åbne cirkler bag os, efterlader vi rod, siger hun.

Herudover er det centralt, at du er opmærksom på ikke at akkumulere en masse unødvendige ting, da alting gerne skal have en plads, så du let kan holde orden.

"Der er en udløbsdato på alt. Ikke bare på mælken, men også på dit tøj og alle mulige andre ting"

- Der er en udløbsdato på alt. Ikke bare på mælken, men også på dit tøj og alle mulige andre ting, du har inviteret ind i dit liv. Lige pludselig en dag, har I ikke mere at give hinanden, og da ting jo ikke kan gå selv, er vi nødt til at hjælpe dem ud af vores liv igen, siger hun og fortsætter:

- Alle ting skal bo et fast sted, ellers har du ikke en levende chance for at lægge tingen på plads. Tinger, der havner på en mellemstation (stol, vindueskarm) fordi, du ikke ved, hvor det skal være, er rod ,siger hun.

Lav en liste
Ud over at have styr på alle tingene i hjemmet, så er det også en god idé at være organiseret, når der skal købes nyt ind - navnligt mad og den slags, der skal gøres ofte. Det mener Trine Kolding, der ser en stor mulighed for at spare tid på indkøb af madvarer:

- Systematisér dine indkøb: Opret en liste med alle de ting, I plejer at handle ind hver uge. Inddel listen i kategorier, fx frugt og grønt, mejeri, frost, og lad gerne kategorierne stå i samme rækkefølge på listen, som de er placeret fysisk i supermarkedet. Print listen i mange eksempler og hæng ved siden af køleskabet, så du løbende kan krydse af, hvad I mangler. Tilføjer du madplaner til jeres nye indkøbsvaner, kan du nøjes med at handle ind én gang om ugen på en halv time, siger hun.

Få tip til, hvordan du kommer lettere omkring rengøringen i hverdagen og med små effektive justeringer kan få dit hjem til at være indbydende - det meste af tiden - i faktaboksen til venstre.

LÆS OGSÅ: Se top 5 tip til at få styr på dit rod