”Jeg har en indbygget længsel og en stor utålmodighed”
Forfatter Michael Katz Krefeld har fundet på, siden han var dreng, og hans første drengedrøm var at blive til noget stort. Med bestseller på bestseller har han formået at indfri sin egen drøm igen og igen, og det har altid været nok for ham. Men lige nu står han i et mellemrum, hvor han på samme tid længes efter sin fortid og sin fremtid. Og det er ikke altid det nemmeste sted at stå.
Sponsoreret af :Sponsoreret af:Sponsoreret af :Politikens forlag
Udefra ser det ud, som om forfatter Michael Katz Krefeld har
styr på det hele. Han har en succesfuld karriere, og han har endda formået at
skabe sin succes inden for et af de svære kreative felter, hvor mange drømmer
om at placere deres arbejdsliv – og endda tjene penge på det.
Som forfatter til serien om detektiven Ravn, der netop nu udkommer
med bind 10, Dusørjægeren, og i øvrigt også serien om Cecilie
Mars, hvor filmrettighederne er solgt, samt manuskriptforfatter igennem ti år
på tv-serier som Nikolaj & Julie, har han beskæftiget sig med ord og plots
i årevis – og været godt tilfreds med og endda taknemmelig for sit arbejdsliv.
Men lige nu mærker han noget nyt, som ikke kun er godt.
”Dusørjægeren handler ikke kun om min hovedperson Ravn.
Den handler også lidt om mig. Jeg kender selv følelsen af hverdag. Af
rutine. Selvom jeg laver det, jeg
elsker, dukker rastløsheden stadig op. For der er, som med alt andet, op- og
nedture i det at skrive. Derfor opsøger jeg ting, der rykker ved noget i mig.
Jeg forsøger at holde mig i form. Lære noget nyt. Udfordre mig selv. Både
fagligt, fysisk og mentalt,” siger Michael Katz Krefeld.
Bestsellerforfatteren har skrevet, siden han som ung
flyttede hjemmefra og skulle lære at klare sig selv. Der var ikke nogen i hans
nære familie, som han kunne se op til eller få hjælp fra. Derfor tog han en
beslutning om, at han ville blive til noget stort på egen hånd. Han ville
skrive, han ville blive en succes, og intet skulle stå i vejen for det. Han
tillagde sig selv en hård disciplin, han skrev og skrev og skrev og resten er
historie: Michael Katz Krefeld blev en af de største krimiforfattere herhjemme.
I dag er han gift med Lis Katz Krefeld, der er advokat og direktør
i Almindelig Brand Group, parret bor i København i en stor lejlighed, de har
sommerhus i Rørvig, og Michael Katz Krefeld kører i sin fritid racerbiler - og ellers
kan man se ham sejle rundt i sin lille motorbåd i Københavns kanaler.
Men selvom man har fået alt det, som man drømte om, kan man
jo sagtens blive ramt at noget, der kan føles smertefuldt.
”For mig handler bogen om den længsel, mange af os bærer
rundt på. Enten efter det, vi engang var, eller det, vi endnu ikke har haft mod
til at blive. Jeg tror, vi alle sammen når et punkt, hvor vi spørger os selv: ”Er
jeg færdig nu?” Og nogle gange er svaret, at vi savner noget, vi havde. Andre
gange er det, at vi fornemmer noget, vi endnu ikke har turdet forfølge. Det er
den spænding, jeg skriver ind i Ravn,” fortæller han.
Adrenalinkick
I bind 10, Dusørjægeren, tager historien om
Ravn en drejning. Hovedpersonen har en uro, som han ikke kan få bugt med. Den
følelse kender Katz Krefeld.
”Den uro, der ikke helt forsvinder, finder jeg også i mig
selv. Jeg har en længsel og en utålmodighed indbygget, og jeg har svært ved at
sidde stille. Derfor har jeg brug for at blive udfordret hele tiden og kører
racerbiler og holder lige dele af det mentale fokus, som det kræver, og
adrenalinkicket. Det gør jeg for at føle, at jeg er i live. Hvis jeg ikke kan
føle det, kommer der et tomrum, som er svært at fylde ud.”
”Men det er også spændende at dykke ned i, hvor den kommer
fra. Handler uroen om det, vi ikke har haft mod til at blive. Eller kommer den
fra en frygt for, at man er færdig nu? Savner jeg noget, som jeg havde engang,
eller er det fordi jeg fornemmer noget, som jeg ikke har turde forfølge?”
Idéen til Dusørjægeren opstod, da Krefeld en
dag faldt over Europols hjemmeside over eftersøgte forbrydere. Det overraskede
ham, at den eksisterede og at man frit kan bladre i billeder, navne og
forbrydelser. For nogle af dem er der endda udlovet dusører.
”Det føltes oldschool og samtidig dybt fascinerende, og jeg
begyndte at forestille mig en moderne dusørjæger. Altså et menneske, der uden
for rampelyset bliver sendt ud for at fange dem, ingen andre kan få fat i. Det
blev starten på idéen om en international specialenhed – sammensat af eksperter
med hver deres mørke fortid. Ikke helte. Men folk, der ikke længere passer ind
andre steder.”
Ravn har på dette her tidspunkt forladt sin gamle tilværelse
som betjent og forsøgt at leve et normalt liv med kæreste og et trivielt job.
Men det går ikke helt, som han havde tænkt sig, og pludselig banker en helt
anden fremtid end den planlagte på:
”Har vi ikke alle haft den drøm? At nogen pludselig foreslår
at vi – med lidt træning – kunne blive hemmelige agenter. At vores liv stadig
kunne tage en drejning til det mere spændende. Jeg har ladet Ravn få det
tilbud. Et comeback. Tilbage til dengang han følte sig levende. Spørgsmålet er,
om han stadig har det i sig. Og hvor meget man kan skjule for sine nærmeste,
hvis man lever et liv i skyggerne. Så bogen handler om det samme, som jeg går
og spekulerer på for tiden: identitet, længsel og tanken: Hvad nu hvis mit liv
kunne være noget andet?”
Når han bliver væk i sin tekst, føles det ikke længere som
om, det er ham, der skriver. Så bliver han et talerør for sine karakterer, og
han elsker at være i det flow. Hvis man spørger ham, om han så er på arbejde
eller bare flygter fra virkeligheden, tøver han lidt:
”Jeg kan sagtens have et problem i min hverdag, hvor jeg
flygter ind i arbejde. Men jeg er med alderen blevet mere bevidst om, hvornår
jeg binger arbejde eller træning. Erfaringen giver mere refleksion, men uanset
hvad er det givende, når jeg kommer ind i en kerne, hvor jeg ubevidst bare
skriver.”
Uanset hvad er han kommet frem til, at hvis han skulle stå
midt i en midtvejskrise lige nu, er det, trods navnet ’midtvejskrise’, et helt
ok sted at være.
“Det
handler om at få gjort sig nogle tanker om, hvor man er i livet. Ikke om at
blive ung igen, men omvendt heller ikke at forsvinde. Ravn vil ikke tilbage til
det, han var – men han kan ikke blive i det, han er. Jeg vil gerne blive i det,
jeg er – men jeg vil gerne overveje, hvor jeg er kommet fra, og hvad jeg gerne
vil hen til, mens jeg er her.”