For lidt over et år siden startede Türker Alici, som vi kender fra 'Paradise Hotel' og 'Robinson Ekspeditionen', donutkæden Bronuts med vennen Ninos Oraha.
På den korte tid er det allerede blevet til seks butikker, og den store succes kan mærkes - og det er ikke kun positivt.
- Vi er igang med at blive sagsøgt. Ja, den her branche - når der er succes, så går det ud over de her ting, forklarer Türker i en video på YouTube.
Sagen drejer sig om et stykke tekst, som Bronuts-kæden uretmæssigt har brugt på deres æsker til donuts.
- Vi fik et brev fra noget, der hedder La Lorraine, som også laver donuts. Og de skrev: 'It has come to our attention, that you are making unauthorized use of our trademark "Donut worry, be happy", forklarer Türker og fortsætter:
- De sagde så, at hvis vi ikke fjerner det inden for 10 hverdage fra, at vi har modtaget brevet, så ville de sagsøge os.
Herunder kan du se Türker og Ninos med æskerne, hvor man kan se, at der på siden står "Donut worry • Be happy".
Heldigvis nåede det aldrig så vidt, at Türker og Bronuts-kæden blev sagsøgt. De blev nemlig enige om et forlig med bageri-kæden La Lorraine.
- Vi er 100% indforstået med, at vi skal fjerne det der. Så vi skrev til dem, og vi gik i forlig med dem, at vi kunne tage et klistermærke over. Og det her klistermærke er så stærkt, at når du trækker det af, så går det i stykker, så det vil sige, at man slet ikke kan se det. Så det er en løsning, vi har fundet frem til sammen med dem, som de har godkendt, forklarer Türker om, hvordan sagsanlægget blev undgået.
Derfor er der nu et større arbejde igang med at få skjult det uretmæssige varemærke på de allerede trykte Bronuts-æsker, der heldigvis ikke alle sammen havde teksten påskrevet.
- Der er lige 32.000 af de her to'er-æsker, som skal have klistermærke på, siger Türker med et grin.
Türker ved dog godt, at det er helt og holdent hans og Bronuts egen fejl, at de nu må ændre på deres æsker for fremtiden.
- Vi har jo altid tænkt, at det var bare et citat, du ved, alt tilgængeligt, så vi vidste faktisk ikke, at de havde et trademark på det, og det har de faktisk i hele verden, så der er faktisk ikke nogen firmaer, der må bruge det her "donut worry, be happy". Så selv dem, der bruger det på uskyldige t-shirts og så videre, det er faktisk ulovligt, forklarer han.
Türker understreger også, at antagelsen om, at det var et frit tilgængeligt citat, kun er en dårlig undskyldning, fordi det er Bronuts eget ansvar som butikskæde at forsikre sig, at de ikke overtræder reglerne.
- Vi har været uheldige og dumme og idiotiske ikke at tjekke op på, at "donut worry, be happy" var blevet taget, det er sådan set 100% vores fejl. Men nu er vi kommet frem til en konklusion om, at vi sætter klistermærke på, og når vi har gjort det, så skulle der ikke være mere, slutter han.
Som virksomhedsejer, der har betalt dyre penge for Bronuts-varemærket, har Türker nemlig fuld forståelse for nultolerancen overfor uretmæssig brug af varemærker og patenter.
- Hvis nogen bruger Bronuts, så kommer vi også efter dem. Det er gamet, forklarer Türker, der eksempelvis selv har truet Føtex med advokater efter en bagerelevs fagprøve blev reklameret som bronuts i stedet for donuts.
Herunder kan du se videoen, hvor Türker fortæller om det undgåede sagsanlæg