Nye fotografer og stylister i modebranchen
SPONSORERET indhold

Den nye årgang: Modebranchens 10 nye talenter

16. sep. 2014 | Livsstil | Eurowoman

Modebranchen koger over af energiske talenter, der vil frem. Nogle skiller sig mere ud end andre, og vi har taget en snak med 10, der er under vores lup for tiden. Mød frisørerne, fotografterne og makeupartisterne, der inspirerer med deres gåpåmod og talent, når de deler de største udfordringer ved jobbet, og de bedste tip til at slå igennem.

RASMUS MALMSTRØM, 28, FOTOGRAF
Fordi: Rasmus formår, at få folk til at "leve" i sine portrætter.

Rasmus Malmstrøm bor i Hellerup og er uddannet fra Fatamorgana i København. Udover lige at have skudt Mikkellers bog om øl, har han skudt billeder for blandt andre, Berlingske, Jyllandsposten, Oak the Nordic Journal, Soundvenue og Gastro.
Rasmusmalmstroem.com

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Jeg var guitarist for Aura Dione og var ofte afsted på tour lang tid af gangen. Jeg er ikke typen, der skriver dagbog, og det var tit svært at forklare de ting, jeg oplevede, når jeg kom hjem til venner og familie. Det var før Facebook og Instagram. Jeg lånte et analogt kamera, som jeg tog med på tour. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg syntes, det var sjovt. Spændingen ved at komme hjem, få fremkaldt filmene og sidde med min flatbed-scanner fangede mig. I 2010 søgte jeg ind på fotoskolen Fatamorgana. Det var 5 måneder på fuld tryk, og jeg var ivrig efter at lære, og der blev jeg introduceret for alle typer fotografi.

Hvem har været din største faglige inspiration?
Helt klart Richard Avedon. I 2009 boede jeg i Paris, og jeg så en fotoudstilling med Richard Avedon, og hans portrætter fra serien "The American West" slog benene væk under mig. Året efter så jeg, at Avedon Fonden i New York søgte en praktikant. Jeg skrev en ansøgning og fik pladsen foran 300 andre ansøgere, fordi jeg havde et friskt syn på fotografiet og havde en musikalsk baggrund. Jeg tilbragte fire måneder på toppen af Museum of Modern Art, hvor jeg havde fri adgang til Avedons over 500.000 negativer og prints. Det var fantastisk, og jeg fandt bl.a. nogle outtakes af Marilyn Monroe nøgen i studiet. Billeder, der aldrig kommer ud af arkivet. 

Har du et konkret billede som du så, og vidste at det var som fotograf, du ville arbejde?
Da jeg så dette billede på Avedons udstilling i Paris.

En minearbejder fra serien The American West. Jeg har senere fundet ud af at manden på billedet (Roberto) slet ikke ville have taget billede. Han havde arbejdet i en glohed mine hele dagen og var meget genert. Hans ven derimod ville gerne have taget et portræt, men ham var Avedon ikke interesseret i. Han spurgte derfor Roberto, om ikke han måtte tage et billede af dem begge to. Senere fik Avedon skubbet vennen væk fra baggrunden, og tog dette fantastisk smukke portræt.

Hvad er det mest udfordrende for dig, i jobbet som fotograf?

Der er aldrig to opgaver, der er ens. Det er mennesker, jeg arbejder med og alle er forskellige. Som fotograf skal du kunne gennemskue de mennesker, du fotograferer for til sidst at skabe dit billede. Det er ikke alle, der synes om at blive fotograferet, så jeg prøver altid at være rolig, tale fotograferingen igennem med personen, før vi går i gang, og i det hele taget virke afslappet. I mine portrætter fokuserer jeg meget på øjnene.



Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Det, du måske tror, fungerer på shootet, er ikke altid det, der virker, når du kommer hjem foran computeren. Jeg er nogle gange - mest i starten - kommet hjem fra en opgave, hvor der simpelthen ikke var billeder nok til en fyldestgørende historie eller serie. Derfor skyder jeg altid et par ekstra situationer og prøver for så vidt muligt at få dækket alt ind. Det kan også ske, at modtageren af billederne havde forestillet sig noget andet. Derfor er det vigtigt at afstemme forventninger til det endelige resultat med kunden, redaktionen og den fotograferede.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Jeg har ofte sat mig ned og prøvet at lave en plan fem år frem i tiden, men for fem år siden havde jeg ingen idé om, at fotografiet skulle fylde så meget i min hverdag, som det gør nu. Jeg har mange drømme og er typen, der går i gang med at føre dem ud i livet med det samme. Derfor har jeg lært at gå hundrede procent efter min intuition og lyst og ikke bruge alt for meget tid på at tænke frem i tiden. 

Hvis du kunne fotografere én person, hvem skulle det så være?
Det må være The Beatles' Paul McCartney eller Rolling Stones' Keith Richards. Paul fordi jeg altid gerne har villet møde ham, og Keith fordi hans ansigt fortæller alt, hvad han har oplevet.


CAMILLA BRÆNDGAARD, 29, FOTOGRAF

Fordi: Modellerne på Camillas billeder virkelig brænder igennem.

 

 Camilla Brændgaard er oprindeligt fra Ebeltoft, men har boet de seneste fire år i København. Hun er elev i studiet Yellows, og er færdiguddannet til februar 2015. Camilla tog det første år på medieskolen i Viborg, men læser nu på fotografuddannelsen i København.
Camillabraendgaard.com

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Jeg tror altid, jeg har haft et meget kreativt gen. Under min forberedelse til journaliststudiet mødte jeg en fotojournalist, og det var hendes måde at bruge fotografiet på som en kommunikationform, der gjorde mig opmærksom på dét, at man rent faktisk kunne uddanne sig til at leve af det.

Jeg opsøgte derfor en fotograf i Århus, hvor jeg på daværende tidspunkt boede, og var hos ham ulønnet i et stykke tid. Derigennem fik jeg tilbudt min nuværende praktikplads i København og har været i gang med uddannelsen lige siden. Når jeg kigger tilbage, har der nok aldrig været nogen tvivl om, at jeg skulle arbejde med noget, hvor min interesse for æstetik, mennesker og det visuelle udtryk kunne kombineres i en fælles kommunikationsform.

Hvem har været din største faglige inspiration?

Jeg bliver inspireret af mange forskellige ting. Det kan være de mærkligste ting i hverdagen, der sætter mine tanker i gang. Den anden dag faldt jeg over en sten, som havde nogle ret smukke farver og former. I det daglige er det selvfølgelig meget folk på gaden, bøger, Tumblrs, film og musik, der sætter mine tanker i gang og andre fotografers stil og udtryk. Blandt andet af Karim Sadli, Johan Sandberg, Beau Grealy og Daniel Sannwald for at nævne nogle stykker.


Camilla skød en serie af modellen Emilie Lilja, som er blogger her på Eurowoman.

 

Har du et konkret billede som du så, og vidste at det var som fotograf du ville arbejde?
Første gang, jeg havde følelsen af, at jeg var på rette spor, var efter mit første "rigtige" job. Der hvor jeg skulle være 100 procent på og der, hvor der bare forventes, at jeg leverede. Jeg var ret nervøs for, hvordan min idé ville udarte sig i virkeligheden, de tekniske detaljer med lyssætningen, stemningen på settet, kommunikationen mellem modellen, designeren, mig osv. Det er en rar fornemmelse, man får, efter man i samarbejde med et hold af kreative lykkedes med det, man har sat sig for.

Hvordan vil du beskrive din stil som fotograf?
Jeg vil nok beskrive mine billeder som meget minimalistiske i sit udtryk - måske med et lidt feminint præg. Jeg er stor fan af less is more, og jeg tror, mine billeder afspejler min egen stil. Jeg vil hellere have lidt af det bedste, end meget af det hele. 

Hvad er det mest udfordrende for dig i jobbet som fotograf?
Jeg vil gerne have følelsen af, at jeg hele tiden flytter mig, bliver dygtigere og lærer noget nyt. Lige præcis dette, synes jeg, godt kan være udfordrende. At være i bevægelse og udvikle sig.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
I starten af min læretid gik jeg meget op i, at jeg på forhånd skulle kunne se resultatet for mig. Nu er jeg blevet bedre til at give lidt mere slip og følge min intuition. Jeg har lært ikke at tænke så meget på, hvad man bør og skal og i stedet fokusere min energi på det, jeg synes, er mest interessant og dygtiggøre mig indenfor det område.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Om fem år kunne jeg godt forestille mig, at jeg bor i udlandet med min familie. Jeg kan leve af min hobby, føler mig taknemmelig og glad.

Hvis du kunne fotografere én person, hvem skulle det så være?
Specielt når fotografiet er den ting, jeg skal leve af, ville jeg have ønsket, at jeg nåede at tage mine egne billeder af min mormor. Hun betød meget for mig, og det ville have været et fint minde at have.




Erik fra Scoop Models


Lululeika fra Scoop Models

MORTEN KONGSBAK, 30, HÅRSTYLIST OG MAKEUPARTIST
Fordi: Morten skaber originale looks med format.

Morten er udannet makeupartist på teknisk skole i Randers. For fire år siden startede han i lære som frisør, og blev i januar 2014 færdiguddannet hos Creademic, som netop er blevet kåret til verdens bedste undervisere i frisørfaget. Morten arbejder nu som selvstændig og har arbedet for blandt andre Dansk, Euroman, og ALT for damerne.
Mortenkongsbak.dk

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Min interesse for branchen kom lidt tilfældigt. Jeg startede på makeupskole, fordi jeg syntes, det lød sjovt. Jeg tænkte, det kunne være fedt, hvis man kunne leve af noget, man synes var sjovt. Jeg havde ikke lavet makeup før, så det krævede også hårdt arbejde og masser af træning at lære det. Derefter flyttede jeg til København og blev assistent for Søren Hedegaard og kom i stald hos Scoop Models' talentafdeling. Det var dem, der introducerede mig for branchen, så jeg fik en god start med dygtige folk, som tog mig under deres vinger.

Hvem har været din største faglige inspiration?

Jeg er selvfølgelig meget inspireret af Søren, som var min læremester. Efter at jeg har været på egne ben i nogle år, beundrer jeg også meget Sine Ginsborgs arbejde. Jeg elsker Sines stil, og synes hun formår at gøre alt, hvad hun rør ved, lækkert. Hvad end det er beauty, eller noget mere crazy, så har hun altid god stil, og udstråler høj kvalitet og ser altid top lækker ud.

Har du billede eller øjeblik, der gjorde, at du vidste, at du arbejder med det rigtige?
Det er mere en masse oplevelser, som bekræfter mig i mit valg. F.eks. da vi skød Andrea Elisabeth Rudolph til Rudolph Sun kampagnen en solskinsdag på stranden. Eller når jeg er on the road med Ida Corr. Så er man meget på vejen, men har det samtidig super sjovt i bussen og kommer rundt omkring i Danmark og laver hår og makeup inden show. Så alt i alt en god blanding af, hvad branchen kan tilbyde.


Et udpluk fra Ida Corrs albumcover-skydning, hvor Morten lavede hår og makeup. Foto: Paw Agger.

Hvordan vil du beskrive din arbejdsstil?
Min stil lige nu er ret beautypræget. Jeg kan godt lide at lave det lækkert og enkelt. Selvfølgelig er der opgaver, hvor kunden kræver en bestemt stil, og det arbejder jeg selvfølgelig udfra. Det seneste stykke tid har jeg dog haft lyst til at arbejde lidt mere med nogle vildere farver og har allerede lavet lidt sammen med fotografen Cecilie Bach, som gerne skulle udkomme snart.

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?
Det mest udfordrende er klart de stramme tidsrammer. Når jeg f.eks. laver Vild Med Dans, er tiden skarp, og jeg må nogle gange må gå på kompromis med nogle detaljer for at nå det. Det samme gælder modeshows, og det kan godt være svært at vænne sig til. Så det er klart de stramme tidsrammer.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Hvor jeg blev uddannet, laver man meget makeup efter bogen. Først concealer, så foundation og så pudder. Jeg synes tit, det blev ret maskeagtigt, men tænkte det nok var sådan, man gjorde. Så blev jeg assistent for Søren, som slet ikke brugte concealer, og det resultat så ikke så tungt ud. Der gik det op for mig, at man ikke altid behøvede at følge reglerne, så længe det var lækkert at se på. Det er ikke en decideret fejl, men stadig noget jeg har lært af.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Om fem år laver jeg stadig hår og makeup, men forhåbentligt noget mere i udlandet. Jeg synes, det er fedt at rejse, så det ville være sejt at have lavet noget med nogle udenlandske kunstnere og kampagner. Og selvfølgelig stadig have en god forretning i Danmark.

Hvis du kunne style én person, hvem skulle det da være?
Jeg gad vild godt lave noget med den amerikanske model Lindsey Wixon.. Jeg synes, hun har det vildeste ansigt. Og ellers er det nok ikke overraskende, at Beyoncé også står øverst på min liste.


Til venstre: Lily Marie for Creademic. Til højre: Josephine golla for Seminal Magazine. Begge er skudt af Sigurd Hoyen, og hår og makeup af Morten Kongsbak.


FREDERIK HEIDE, 23, FOTOGRAF
Fordi: Frederik fanger blikket, der gør forskellen.

Frederik er bosat i København, hvor han læser fotograf på Københavns Tekniske Skole. Han er udlært til februar 2015.
Frederikheide.com

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
I mine tidlige teenage år opstod et behov for at undersøge og udforske min egen person og identitet. En form for selvstudie, der resulterede i et arkiv på langt over 3000 selvportrætter. Udover at interessere mig for min person, har jeg også altid været nysgerrig på mennesker og deres personlighed. Det resulterede i, at jeg valgte at droppe ud af 2.g. i gymnasiet for at følge min interesse for fotografiet.

Hvem har været din største faglige inspiration?
Min største inspiration kommer fra modefotografen David LaChapelle for at bruge sex som energi, og Steven Klein for sit mørke univers.

Har du et konkret billede, som du så, og vidste, at det var som fotograf, du ville arbejde?

Det er kommet stille og roligt. Nærmest i små bidder ved hvert skydning. Men jeg kan specielt huske den første skydning, hvor jeg skulle arbejde sammen med en stylist og en makeupartist. Følelsen af at være et team og få vores ideer smeltet sammen i et fotografi var en øjenåbner.


Til venstre: Trine Hyldtoft fra Scoop Models / Til højre SS15-kampagne for Henrik Silvius.

Hvordan vil du beskrive din stil som fotograf?

Jeg er ofte blevet fortalt, jeg har en meget genkendelig stil, men det ikke noget, jeg har sat mig for at gøre. Jeg har dog altid været fascineret og tiltrukket af det obskure og mulighederne ved det. Så har jeg måske også en tendens til at hælde mod det sort/hvide.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Det er svært at svare på, i det jeg ser mit arbejde som en kontinuerlig læringsproces. Jeg får dagligt en masse aha-øjeblikke, især i mit arbejde som assistent for Casper Sejersen. Generelt er det altid en udfordring at få det hele til at gå op i en større enhed.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Forhåbentligt i udlandet i mit virke som selvstændig fotograf.

Hvis du kunne fotografere én person, hvem skulle det så være?
Det skulle være en person, som besidder en udefinerbar skønhed, som har en stærk personlig udstråling, og som tør at være grim.


Jonas S. fra Scoop Models.
JANNICK BØRLUM, 25, FOTOGRAF
Fordi: Jannick er kompromisløs og eventyrlysten

Jannick er født og opvokset i Herning, men er nu bosat i Aarhus. Det er er her han er i lære, og er færdiguddannet til februar 2015.
Jannickboerlum.com

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Jeg er ikke vokset op med et kamera i hjemmet, så min interesse opstod først, da jeg gik i gymnasiet. Jeg fik købt mig en mobiltelefon, der også kunne tage farvebilleder. Vi skulle på studietur til London, og der fik jeg taget en masse billeder på min nye telefon. Derefter brugte jeg al min fritid på at fifle med billederne på computeren. Efter gymnasiet havde jeg brug for en pause og fik job på en café i Herning. Ved siden af caféen boede en fotograf, som også var stamkunde. En dag talte jeg lidt med fotografen, og det endte med, at jeg mandagen efter startede i lære hos ham. Der arbejdede jeg i nogle måneder, inden jeg bestilte en enkeltbillet til New York, pakkede mine ting og tog af sted. Jeg havde intet sted at bo, kendte ingen, og havde absolut ingen idé om, hvad jeg skulle foretage mig. Men nu var jeg i gang.

Hvem har været din største faglige inspiration?
Det må være Morten Bjarnhof. Jeg beundrer meget den ægthed, han kan få frem i sine billeder. Selvom det er en superkommerciel opgave, formår han alligevel at fortælle en historie. Han er en mand af den gamle skole og beholder de billeder, som er lidt uskarpe eller har en dårlig kontrast. Billeder som nyere fotografer nok ville kassere. Jeg elsker hans rå stil og den farveskala, han bevæger sig i



Har du et konkret billede som du så og vidste, at det var som fotograf du ville arbejde?
Jeg var på et tidspunkt i USA med min læremester og fik til opgave at skulle til San Francisco for at street caste og fotografere nogle almindelige mennesker. Jeg blev sendt på en bus, fik et kamera og 1000 dollars i hånden og skulle komme tilbage to dage senere med en håndfuld billeder. Der tænkte jeg virkelig: "Det her er det fedeste i hele verdenen!". Jeg har været så heldig, at jeg har fået lov til at rejse rundt i verden med min læreplads. 

Hvordan vil du beskrive din arbejdsstil?
Hhm den er svær! Jeg er ret vild med at skyde i dagslys. Jeg kan bedre lide at reflektere lyset med forskellige opspejlingsskærme frem for at få hundred lamper på. Jeg har nok også en hang til at lave alle mine billeder i sort/hvid, da det som regel er lidt federe.

Hvad er det mest udfordrende for dig, i jobbet som fotograf?
Det mest udfordrende må være mængden af arbejde versus de meget stramme deadlines. Det resulterer ofte i nogle meget lange arbejdsdage og en masse aftaler, man må aflyse med familie og venner. Det er jo også min hobby, så jeg har en tendens til at være på arbejde hele tiden. Jeg kan slet ikke lade være.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Jeg begår alt for ofte den fejl, at jeg har svært ved at sige nej. Det ender med, at jeg nogle gange står med noget, som jeg ikke synes, er det allerfedeste, og så spilder man lidt sin tid. Jeg har lært at være bedre til at sige nej og fokusere mere på at lave de projekter, jeg står hundred procent bag..

Hvor ser du dig selv om fem år?
Det har jeg ikke gjort mig de store tanker om. Der kan nå at ske mange ting til den tid, men jeg er da helt overbevist om, at jeg står med et kamera i hånden et eller andet sted og skyder nogle fede billeder.



MATHILDE SCHMIDT, 29, FOTOGRAF
Fordi: Mathildes billeder er ærlige og upolerede.

Mathilde bor på Nørrebro og er uddannet reklamefotograf fra Københavns Tekniske Skole, i september 2012. Under hendes uddannelse har hun bl.a. været i lære hos fotograf Robin Skjoldborg. Mathilde har skudt for en del magasiner – blandt andet Eurowoman, Euroman og Dansk, samt Trine Tuxen Jewelry.
Mathildeschmidt.dk

Hvordan opstod din interesse for denne branche?

Jeg fik mit første kamera i 2. klasse af min mor. Siden dengang har jeg altid fotograferet mine venner og haft det med på ferier. Det holdt ved, da jeg rejste til Guatemala efter gymnasiet med min veninde Julie. Der opstod min interesse for den journalistiske tilgang til fotografiet, og jeg vidste, at jeg enten ville være fotograf eller journalist. Så jeg tog på højskole for at lære at skrive og fotografere. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg var langt bedre venner med kameraet end pennen og besluttede derfor at gå i lære som fotograf i København.

Hvem har været din største faglige inspiration?

Der er så utrolig mange dygtige fotografer, men for at fremhæve et par stykker, kan jeg især nævne Richard Avedon. Mange fotografer nævner ham, og hans fotos fra "In the American West" er intet mindre end fantastiske. Peter Lindbergh, Roger Ballen, Sally Mann, Mary Ellen Mark, Martin Parr & Jimmy Nelson er nogle andre navne, jeg kan nævne som inspirationer.


Sangerinden Tina Dickow, skudt af Mathilde Schmidt

Har du et konkret billede, som du så og vidste, at det var som fotograf, du ville arbejde?

Der er mange andre ting, som fylder i arbejdet som fotograf udover at fotografere: Retouchering, planlægning og mange timer foran computeren, og det kan godt være lidt op af bakke en gang imellem. Men når jeg er er ude og skyde et portræt, og jeg har fået det frem i billedet, som jeg ønskede, kan jeg mærke det helt ned i maven. Så ved jeg, at jeg er på rette hylde.

Hvordan vil du beskrive din stil som fotograf?
Min stil er for det meste enkel, ren, lidt feminin men samtidigt til tider rå. Jeg fotograferer ofte i sort/hvid, da jeg elsker, at det er personen, som virkelige bliver fremhævet i billedet - men det afhænger meget af kunden. Jeg kan allerbedst lide at arbejde i dagslys. Og så efterstræber jeg at gøre mine portrætter så tidløse og personlige som muligt.

Hvad er det mest udfordrende for dig i jobbet som fotograf?

At det er uforudsigeligt. Men det er samtidig også noget af det sjoveste ved at være fotograf, for man ved aldrig, hvad man får, og det er interessant og nervepirrende på samme tid. Alt skal gå op i en højere enhed, og det er vigtigt, at der er en god kemi og tillid mellem mig og den person, jeg fotograferer.

Hvilke fejl har du begået, som du har lært af?
Man lærer så mange vigtige ting af sin mester, men man forstår dem først rigtig, når man har stået helt alene på studiet og har begået alle tænkelige fejl for derefter endelig at regne den ud og tænke, "Aha! Det er derfor, man gør sådan og sådan".

Hvor ser du dig selv om fem år?
Jeg er i København og har et fotostudie sammen med mine seje fotobuddies.

Hvis du kunne fotografere én person, hvem skulle det så være?

Hvis jeg skal vælge en herhjemmefra, er det klart skuespiller Henning Jensen. Han har bare noget meget dragende og hemmelighedsfuldt over sig. Jeg krydser fingre for at det sker snart.


Hår og makeup: Liv Worm Colley, Styling: Freja Larsen.



Portræt af den islandske skuespillerinde Gudrun Gisladottir.


JOSEPHINE MAI, 27 ÅR, HÅRSTYLIST OG MAKEUPARTIST
Fordi: Josephine er nøglen til lækkert, velplejet hår på et photoshoot.

Josephine er repræsenteret som new talent hos Unique Creatives, som er en del af Unique Models og sponseret af L'oreal. Josephine har blandt andet arbejdet på fire forsider for Euroman og lavet hår på serien med Christopher fra Eurowoman i august 2014. Derudover har hun arbejdet med topmodellen Nina Agdal for Cover Man, og lavet kampagner for Stella Nova, Designers Remix , David Andersen og Selected.
Uniquecreatives.dk/hairmakeup/josephine-mai

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Min interesse for branchen opstod i samme øjeblik, jeg åbnede mit første Vogue. Her fra blev jeg opslugt af en verden af æstetik og skønhed. Jeg kom på frisørskole som 17-årig og søgte læreplads i København. Efter syv år hos Stuhr, havde jeg lyst til at udforske modebranchen. Jeg besluttede at tage makeupuddannelsen hos United Makeup Academy. Min daværende lærer, Nicci Welsh, anbefalede mig som assistent for Mette Thorsgaard, og det blev et dejlig tæt og intens samarbejde, som jeg har lært ubeskrivelig meget af både fagligt og personligt. Og som på mange måder har givet mig en fod indenfor, i en ellers lukket og lille branche.

Hvem har været din største faglige inspiration?

Som hårstylist har Mette Thorsgaard for mig været en stor inspiration på grund af hendes dedikation til faget. Hun er meget perfektionistisk og hendes stil kommer altid til udtryk i hendes arbejde. På makeup er Anne Staunsager et stort forbillede. Jeg har haft fornøjelsen af at assistere hende flere gange, og jeg ser tydeligt hver gang, at hun er teknisk overlegen inden for branchen. 


Christopher var med i Eurowoman i august, hvor Christian Friis skød billederne og Josephine Mai stod for håret.

Har du billede eller øjeblik, der gjorde, at du vidste, at du arbejder med det rigtige?

Det gør det hver eneste gang, jeg står op. Jeg glæder mig til at gå på arbejde, fordi det er en ny spændende dag fyldt med kreative mennesker og af og til uforudsigelige udfordringer. Det er vitterligt aldrig kedeligt!

Hvordan vil du beskrive din arbejdsstil?
Meget skandinavisk og effortless. Jeg er for eksempel vild med at lege med vind og bevægelse i håret. Det syntes jeg tit kan løfte et billede, fordi hele udtrykket bliver mere "tilfældigt". Jeg er stor "less is mor" fan.

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?
Det mest udfordrende ved mit job er omstændighederne, man nogen gange skal arbejde under. Som for eksempel Christoffer-serien i sidste nummer af Eurowoman, hvor vi var ude og sejle på en speedbåd. Det blæste ret meget, og vores kvindelige model Anne Katrine havde løst hår, hvilket gjorde, at hver gang jeg havde sat håret, blæste det helt omkuld igen. I den slags situationer kan det godt være en udfordring at holde styr på håret. 

Hvilken fejl har du begået, som du har lært af?
Jeg har endnu til gode at lave bemærkelsesværdige fejl, jeg har lært af. Jeg er meget perfektionistisk, og gør alt, hvad jeg kan for at forberede mig til hvert job, og dermed undgå at lave fejl. Den helt store fejl, må jeg have til gode.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Lige nu ligger mit fokus på det danske marked, men om fem år kunne jeg forestille mig, jeg har lyst og erfaring nok til at satse mere internationalt. Jeg har allerede været lidt rundt, da jeg for eksempel var i Paris med Danmarks Næste Top Model, fik jeg øjnene op for, hvor mange muligheder der også er i udlandet.

Hvis du kunne style én person, hvem skulle det da være?
Det bliver klichésvaret Kate Moss, fordi hun er så stor en legende, og har et meget ikonisk og smukt ansigt. Ellers kunne det være den mere aktuelle engelske sangerinde FKA twigs, fordi hun er så udfordrende og eksperimenterende i sin stil. Og så er hendes musik mindblowing!


Modellen Maja Kragh til SVAmagazine. Skudt af Gitte Post.



Stella Nova kampagne skudt af Daniel Stjerne. Josephine Gollas hår og makeup lavede Josephine Mai.
STINE RASMUSSEN, 28, HÅR OG MAKEUPARTIST
Fordi: Stine mestrer mange og alsidige looks til perfektion.

Stine er vokset op i Middelfart på Fyn, men har været i lære som frisør, samt taget sin makeupartist uddannelse i Odense. Hun flyttede til København i 2010 for at udleve drømmen som professionel makeupartist. Hun har assisteret flere forskellige makeupartister, hvorefter hun i 2013 kom ind på Agenturcph i deres emerging talent afdeling.
Agenturcph.dk/stine-rasmussen/

Hvordan opstod din interesse for denne branche?

Jeg har en lillesøster, som blev udsat for lidt af hvert, da vi var små. Det blev til et projekt for mig at skulle finde på en ny frisure for hende hver dag. Det kom der nogle gange noget sjovt ud af. Som makeupartist opstod det først rigtigt, da jeg som 12-13 årig fik min mors gamle YSL-øjenskyggepalet i blå. Den var helt sikkert noget, hun havde brugt i 80'erne. Efter en tid i København tog jeg mig sammen og ringede til Zenia Jæger, som var en af mine favoritmakeupartister. Hun manglede desværre ikke nogen assistent, men jeg blev af hende henvist til andre fantastisk dygtige mennesker i branchen.

Hvem har været din største faglige inspiration?

Jeg finder inspiration de mærkeligste steder. Det kan være flere lag af afrevede plakater på en mur i Brooklyn, der tilfældigt har formet sig et pænt mønster til de mange inspirerende mennesker, jeg omgås til daglig. Jeg er blevet så heldig, at jeg nu skal assistere Zenia Jæger i New York. Hun er en af de mennesker, jeg meget godt kunne tænke mig at komme ind i hovedet på. Hun har en vildt inspirerende tankegang og et kæmpe mod, og det glæder jeg mig meget til at blive en del af.

Har du billede eller øjeblik, der gjorde, at du vidste, at du arbejder med det rigtige?

Jeg havde makeupundervisning som tilvalgsfag på frisørskolen. Jeg husker tydeligt den dag, hvor min lærer sagde: "Du må aldrig slippe penslerne". Fra den dag blev det en større mission for mig at have penslen i hånden, frem for saksen.



Stine lavede smuk makeup til denne Von Lotzbeck smykkekampagne, skudt af Jakob Kirk.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Min svaghed har været, at jeg ikke har troet nok på mig selv. Mine aha-øjeblikke er helt klart kommet efter, jeg har følt, at jeg har rykket mig og opnået et nyt mål. De bedste aha-oplevelser for mig har været, når jeg føler succes med et projekt, jeg til at starte med følte umuligt. Dette har gjort, at når jeg går ind til en opgave, sætter jeg mig for, at intet er umuligt, og at jeg vil lykkes.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Foreløbig skal jeg til New York og prøve at udvikle mig yderligere der. Om fem år har jeg forhåbentligt udviklet mig så meget, at jeg er et sted i min karriere, jeg endnu ikke har turde drømme om.

Hvis du kunne style én person, hvem skulle det da være?
Hvis jeg må drømme stort, så må det være både Kate Moss og Leonardo Di Caprio. Et stilikon som Kate Moss må være fantastisk at arbejde med. Leonardo Di Caprio synes jeg bare er vildt lækker.


Til venstre: Like Mag af Daniel Stjerne, hvor Stine lavede hår & makeup. Til højre: MaxJenny kampagne af Jannick Børlum, hvor Stine lavede makeuppen.
MADS STIG, 29, HÅR OG MAKEUPARTIST
Fordi: Mads har internationalt format.

Mads bor på Vesterbro med sin kæreste Emil. Han er uddannet frisør fra Århus og flyttede til København for syv år siden. For to år siden besluttede han sig for at 'bygge' videre på sit CV, og tog derfor makeupartistuddannelse hos Sine Ginsborg. Mads har rejs rundt til internationale modeuger og har blandt andet arbejdet backstage til flere store modeshows under Paris' modeuger.
Scoopmodels.com

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Min interesse opstod i takt med, at min forfængelighed voksede. Som 10-årig gik jeg til frisør hver 14. dag. Da jeg selv skulle vælge min levevej, var det ganske naturligt for mig, at jeg skulle noget kreativt, og jeg har altid haft en passion for hår. Derfor blev det frisøruddannelsen, jeg kastede mig over. Efter at have stået i salon i ti år, havde jeg brug for luftforandring, og ville derfor have styr på det tekniske i makeuppens univers. Efter at have papir på dette, var jeg ikke i tvivl om, at det var modedelen, der havde fanget min interesse.

Hvem har været din største faglige inspiration?

Guido, som jeg har haft fornøjelsen at arbejde med til flere shows under modeugerne i Paris. Min kæreste er også en stor inspiration for mig. Havde det ikke været for ham, havde jeg ikke været, hvor jeg er idag.


Topmodellen Mikkel Gregers, skudt af Bo Johannsen.

Har du billede eller øjeblik, der gjorde, at du vidste, at du arbejder med det rigtige?

Hvis jeg tænker tilbage, må sidst, jeg havde en wow oplevelse, være for 6 år siden, da jeg lige var startet i lære hos Gunbritt. Hendes tilgang til faget var betagende, og hun fik mine øjne op for, at det aldrig er for sent at lære noget nyt.

Hvordan vil du beskrive din arbejdsstil?
Jeg har ikke en arbejdsstil. Jeg lader mig inspirere af folk på gaden, mennesker i mit liv og alt fra udstillinger til koncerter.

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?
At opfinde den dybe tallerken. Det vil sige, det er svært at lave noget helt vildt nyt i denne branche.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Den største fejl, jeg har begået, må være, at jeg ikke kastede mig ud i det selvstændige arbejdsliv for længe siden.

Hvor ser du dig selv om fem år?
Om fem år bor jeg i udlandet min familie og har forhåbentlig fået de første børn.

Hvis du kunne style én person, hvem skulle det da være?
Det må være Lady Gaga. Det, at hun kan transformeres i et utal af looks, er noget af det mest inspirerende. Jeg er fan.


Til venstre: Lanvin AW14 / Til højre Raf Simons backstage SS14.
LINNE BILLE, 25, HÅR OG MAKEUPARTIST
Fordi: Line formår at ramme en blanding af det naturlige og satte hår.


Line er 25 år og bor på Østerbro. Hun blev uddannet som frisør i Holstebro som 20-årig og rejste derefter til New York for at få mere erfaring. Et år senere besluttede hun sig for at tage makeup-uddannelsen for at få flere kompetencer. Efter tre år som assistent ved Marianne Jensen, er hun nu selvstændig. Line har booket jobs i både København, Stockholm og New York.
Linebille.com

Hvordan opstod din interesse for denne branche?
Jeg fik i en tidlig alder interesse for hår og fik hurtigt slået fast, at det var den vej, jeg gerne ville gå. Jeg startede på frisørskolen som 16-årig, og da jeg blev færdiguddannet, flyttede jeg til London for at få mere erfaring. Efter et halvt år fik jeg mulighed for at starte på en makeupskole i København, derfor valgte jeg at flytte hjem igen. Kort efter mødte jeg en fotograf, som nævnte nogle hårartister, som muligvis kunne bruge assistenter, deriblandt Marianne Jensen. Jeg havde tre helt fantastiske år ved Marianne, hvor jeg fik en masse erfaring, både på det faglige og personlige, og på samme tid lærte jeg branchen at kende. 

Hvem har været din største faglige inspiration?

Jeg bliver inspireret af alt lige fra magasiner til alle mennesker omkring mig. Marianne Jensen har selvfølgelig været en stor inspiration. Hendes måde at hvile i sig selv og i sin stil er noget jeg ser meget op til.


Til venstre: Jonas Bie skød denne serie for Eurowoman i juli 2014. Til højre: skudt af Amanda Hestehave. Begge med hår af Line Bille

Har du billede eller øjeblik, der gjorde, at du vidste, at du arbejder med det rigtige?

Første gang jeg arbejdede under fashion week var det øjeblik, hvor jeg tænkte "Wow". Jeg har lige fra starten været en del af Marianne Jensens hold, hvor samarbejdet i allerhøjeste grad præger teamet. Samarbejdet er med til at give det kick, som man får de sidste sekunder, inden et show går i gang, fordi alle har givet en hånd med. I sådanne sekunder bliver jeg virkelig bekræftet i, at jeg er det rigtige sted.

Hvordan vil du beskrive din arbejdsstil?
Jeg kan rigtig godt lide gennemarbejdet hår, hvor man kan se der ligger teknik og arbejde bagved. Jeg vil nok sige, at min egen stil er en blanding af skandinavisk og fransk stil. Kan godt lide et hår som ikke er fyldt med produkter, som man ser i meget af Skandinavien, men jeg kan på samme tid godt lide de satte bølger, den franske stil kan indeholde.

Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Siden jeg kom til New York første gang, har jeg arbejdet sammen med mange forskellige artister i forskellige sammenhænge. I den forbindelse har jeg haft mange aha-øjeblikke som jeg har lært meget af. Enten har jeg taget noget til mig eller set metoder og resultater, som, jeg blev bekræftet i, ikke var mig. Begge dele har været godt for mit håndværk

Hvor ser du dig selv om fem år?
Det gode ved mit job er netop, at jeg slet ikke ved, hvor jeg er om 5 år, og det er det jeg elsker ved det hele. Jeg vil ikke tænke for meget på, hvor jeg er om 5 år, men hellere bare nyde alt, hvad jeg får lov at opleve nu, og så ved jeg, der sker en masse fantastiske ting på vejen.

Hvis du kunne style én person, hvem skulle det da være?
Morgan Freeman, Beyoncé og Micheal Jackson, fordi de alle er/var inspirerende mennesker på hver deres måde.


Foto: Henrik Adamsen: Hår: Line Bille