Josephine Skriver er en af de topmodeller, der bakker op om støttekampagnen for ALS.
Josephine Skriver er en af de topmodeller, der bakker op om støttekampagnen for ALS.
Eurowoman

Nu er topmodellerne også med på viral velgørenhed

Del på

Gisele Bündchen og danske Josephine Skriver er de seneste i rækken af kendte, som bakker op om den virale velgørenhedskampagne til fordel for ALS.

Af Tine Brødegaard 19.aug.2014 Nyt

Tusindvis af mennesker har henover sommeren udfordret hinanden til at få hældt en spand isvand over sig og vise det på en video på Facebook og Instagram.

Hvis man ikke gør det, skal man donere 100 dollars til bekæmpelsen af den frygtede sygdom ALS. En sygdom, der angriber nerveceller i rygmarven og hjernen og dermed lammer kroppen. Fodboldspilleren Cristiano Ronaldo, it-milliadæren Bill Gates og Caroline Wosniacki er blandt de prominente navne, som bakker op om kampagnen. Se videoerne af deres iskolde gys på Euroman.dk.

På Instagram er danske Josephine Skriver en af de mange topmodeller, som også bakker op om støttekampagnen (se instagram-videoen sidst i artiklen), hvor hun skriver:

- Thank you @alexanderdeleon for the ALS #icebucketchallenge nomination 😑 I accept!! @stellamaxwell @mingxi11 @edward_wilding & @sarasampaio I AM CHALLENGING YOU NOW!! Let's all donate to this amazing cause!

ALS Association meddelte søndag New York Times, at der er blevet samlet 13.3 millioner dollars ind.

Ekspert: Elendighed ville ikke virke 
Men er det overfladisk og fjollet, at vi udstiller vores støtte med happenings frem for bare at indbetale et beløb til en konto?

Det mener forbrugerpsykolog hos Marketminds og ekspert i digitale medier Anders Colding-Jørgensen ikke.

- Hvis bare folk indbetalte nogle penge ville budskabet ikke sprede sig. Men når man støtter på en spektakulær måde, der egner sig til film, så spreder det sig på sociale medier. Det er en blanding af at gøre noget sjovt og udfordrende og samtidig støtte en god sag.

Han er med på, at nogle "støtte-gimmicks" kan virke hule og symbolske, men det er ikke tilfældet med den seneste trend.

- Her er der en historie at fortælle, som ligger ud over nød og elendighed. ALS lammer folk til de sidder i kørestol og kun venter på, at åndedrættet som det sidste lammes. Viste man billeder af det, ville det ikke rejse godt på nettet, og det ville samtidig udstille de mennesker, der lider af sygdommen. Velgørenhed fungerer bedst med en fortælling, ligesom når vi tuner ud, hvis vi ser for mange børn med fluer i øjnene, når det gælder at støtte nødlidende i Afrika.

Vi kan lide at hjælpe andre - og samtidig vise det
Anders Colding-Jørgensen mener i det hele taget, at tiden er løbet fra letkøbte måder at udstille sin godhed på.

- Sådan er vi ikke, vi kan godt lide at hjælpe andre mennesker. På sociale medier er der selvfølgelig det sociale element, hvor andre kan se, at man har hjulpet, og det er motiverer yderligere, men det er ikke den eneste drivkraft. 

 
  Også Gisele Bündchen går all in med isspanden.

Del på
Kommentarer (0)

Henter...