Blogs
SPONSORERET indhold

Sådan får du en succesfuld blog

Blogs er populære.Men hvordan får du læserne til at besøgenetop din? ALT for damernes digitale ekspert, Anja Tønning,giver sine tips til at få besøgstallet til at stige.

Af: Julie Møller Foto: All over, Daniel Kaesler
13. jun. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

ALT for damernes digitale ekspert, Anja Tønning, er også blogger. På Enligmadmor.dk giver hun sine tips til læserne om madlavning, selvom hun egentlig interesserer sig meget lidt for området. Og netop det med at finde et specifikt område at blogge om, er vigtigt.

- Hvis man vil starte en blog selv, så skal man finde et fokus og have et budskab med det, man skriver. For det er ikke særlig interessant at skrive, "i dag har jeg lavet det og det". Hvis man i stedet hiver en lille del af ens hverdag ud og er god til at formidle om det, så bliver det pludselig interessant.

Blogs kom først
Blogs er et nichemedie. Det er dét, de er gode til, forklarer Anja Tønning. Faktisk er blogs et af de første sociale medier, der blev populært.
Anja Tønning
- Blogs mindede om en hjemmeside, men man kunne let selv lave dem. Så kom Facebook bl.a. og tromlede ind. Og så gik bloggen lidt død, for det var for teksttung, og det var for meget arbejde for almindelige mennesker. Nu er vi vant til Facebook med de små korte opdateringer og billeder, men vi mangler igen det sted, hvor vi kan fordybe os. Enten som den der skriver, eller den der læser. Og derfor har bloggen fået sin genkomst.

LÆS OGSÅ: ALT anbefaler: Blogs og mudderkage.

Personligt og levende
Madblogs, modeblogs, mommyblogs, tegneserieblogs, livsstilsblogs. Listen er lang. Men fordi, tusindvis af mennesker har lavet en blog om mad, betyder det ikke, at du ikke kan lave en madblog, der skiller sig ud i mængden og får et højt besøgstal. Det handler bl.a. om at finde en skæv vinkel til emnet, men også at skelne mellem det personlige og private.

- Det skal være personligt og levende. Det skal ikke være privat. Der bliver skelnet ret meget imellem privat og personligt. Det kan sammenlignes med Facebook. Man skal være personlig, og man skal give lidt af sig selv. Men at være privat er noget andet. Det er at lukke nogle ting ud, som kun er for en bestemt kreds. Det kan man godt på Facebook i en bestemt lukket kreds. Men på en blog skal man tænke på, at det er hele verden, der ser det. Selvom du sletter det, så vil det blive gemt ude på nettet.

- At være personlig er også at skrive ud fra ens eget synspunkt og holdning. Det er at bruge et sprog, der er levende og ikke passivt. Det skal være interessant at læse, fordi det er dig, der skriver det. Hvis vi vil læse noget mere neutralt, så læser vi aviser.

Læs om mig!
Der findes anonyme bloggere, men det er hårdt arbejde at forblive hemmelig på internettet.

- Der findes få anonyme blogs, og de er svære at holde anonyme, for på nettet kan man finde ud af alt muligt om hinanden, selvom man prøver at være anonym.

Læserne vil i mange tilfælde også gerne vide, hvem forfatteren bag bloggen er.

- "Om mig" – siden er på mange blogs den mest læste side. Der behøver ikke at stå andet end, "jeg er den her pige, på det her antal år, der gør det her". Det handler om, at det rart at vide, hvem afsenderen er

På Twitter har du 140 tegn at gøre godt med. På en blog er der ingen begrænsning. Selvom mediet inviterer til længere indlæg, så er det vigtig at finde en balance. For bliver det for teksttungt, står læseren af. Til slut forklarer Anja Tønning, at det i høj grad også handler om pænt webdesign. Er det rodet og fyldt med fejl, så er det også en sikker måde at skræmme læserne langt væk.

Klik her, hvis du vil se bloggen, som Anja Tønning altid vender tilbage til.

LÆS OGSÅ: Her er de bedste boligblogs