Tidligere politidirektør Hanne Bech Hansens nye bog skal læses, ifølge vores anmelder.

Af: Anna Pia Holmgaard, Katrine Nadia Jørgensen, Amrit Maria Pal
05. dec. 2014 | Livsstil | ALT for damerne

Portræt af en by
"Venedig – kunsten at fare vild" af Lars Gundersen og Jens Blendstrup

Samleren, 176 sider, 299 kr.

Venedig er mystik og vand, romantik og fordums storhed, det er salt og gondoler, hjerte og smerte. Helt oplagt bogmateriale for to krøllede hjerner som forfatter Jens Blendstrup og fotograf Lars Gundersen, der tidligere har brilleret med "Toværelses med lykkelig udgang" og "Berlin – øjenvidneversioner". Jeg var aldeles vild med de kanter, de to formåede at give trummerummen i førstnævnte, og den poesi, de tilførte den brutale historie i Berlin-bogen. Jeg savner lidt krog i denne nye, selvom billederne er både smukke og udfordrende, mens Blendstrups tekster på vanlig vis snurrer rundt i hjernen og vækker sine helt egne billeder. En feinschmeckerbog, afgjort – og et originalt univers, der på alle måder tester sin læsers fantasi. ap

Et vigtigt vidnesbyrd
"Tolv år som slave" af Solomon Northup

Kristeligt Dagblads Forlag, 293 sider, 249,95 kr.

Dette er beretningen om en fri, sort mand, der i 1840'ernes Amerika bliver kidnappet og videresolgt som slave. Et personligt og nuanceret vidnesbyrd fra en smertefuld epoke i amerikansk historie, der alt for længe er blevet ignoreret. Northups roman er ikke bare en samfundskritik, men retter også spottet mod visse slaveejeres følelse af at have ret til at opføre sig umenneskeligt og barbarisk. De daglige uretfærdigheder var ifølge Northup de mest utålelige aspekter af slaveriet. En meget rørende beretning om det uhyggelige og utænkelige: at blive frataget sin identitet og frihed. amp

Stærke sager fra politidirektøren
"Under rosen" af Hanne Bech Hansen

Lindhardt og Ringhof, 200 sider, 196,95 kr.

Hanne Bech Hansen, tidligere politidirektør ved Københavns Politi, er aktuel med sin tredje krimi om vicepolitikommissær Malika Els. "Under Rosen" kan læses uafhængigt af sine forgængere og er original på flere planer. Hovedpersonen har anden etnisk baggrund, hvilket er ualmindeligt i krimigenren. En ung, højgravid prostitueret får sprættet maven op og stjålet sit barn. Herefter bliver hun spærret inde, og vi følger den nybagte mors kvaler med sult og såret på maven. Krimien er enormt detaljerig og vidner om den store, faglige viden, som Bech Hansen har taget med sig fra sit arbejde i politiet. Jeg kan kun anbefale, at du læser den stærke roman, der hurtigt får fejet sine konkurrenter af banen. knj