Ugens bøger: Læseværdig dansk erotik

”… lige nu trænger den erotiske litteratur til at blive udfordret og løftet op på et højere litterært niveau”. Det er boganmelderen helt enig i.

Af: Marie Kaufholz, Anna Pia Holmgaard og Anne Niluka Holmgaard
02. aug. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

"360°" af Morten Brask, Susanne Staun, Anne-Marie Vedsø Olesen, Lotte Garbers, m.fl.
Lindhardt og Ringhof, 180 sider, 200 kr.

I pressemeddelelsen til bogen står der: ”… lige nu trænger den erotiske litteratur til at blive udfordret og løftet op på et højere litterært niveau”. Det kunne denne anmelder ikke være mere enig i. Men gør bogen så det, løfter og udfordrer? Både og må være svaret. For novellerne i bogen er alle sammen af høj litterær kvalitet. Her er ingen slinger i valsen rent sprogmæssigt og fortælleteknisk, og det er en fornøjelse at læse dem hver og én, også når man ser bort fra det erotiske indhold. Men til gengæld er det småt med udfordringerne og nytænkningen. Flere af novellerne indeholder både seksuelle klicheer og lidt for forudsigelige plottvist. Men læseværdigt er det i hvert fald. ani

"En ny dag venter" af Jill Mansell
Gyldendal, 440 sider, 300 kr.

”Hvis bare kærlighed var ligetil” står der på bagsiden af romanen ”En ny dag venter”. Det handler om at finde sit livs kærlighed – både den, man mistede i sin ungdom, og den, som først dukker op sent i livet. Hovedpersonen, Lara, forlod sin familie, sine venner og sin kæreste uden et ord for 18 år siden. Nu er hun tilbage til sin fars begravelse og skal stå ansigt til ansigt med sin fortid. Og kæresten, hun aldrig kom sig over. Det er ikke, fordi man er i tvivl om, hvordan bogen ender, og hvem der ender sammen, det kan jeg lige så godt sige. Men ligesom en romantisk komedie med Jennifer Aniston er det god, let underholdning, der passer fint til en lang, doven dag. mk

"Straffen" af Anton Disclafani
Lindhardt og Ringhof, 410 sider, 300 kr.

Piger, heste, pubertære sexscener og en hel masse kostskoleromantik. Anton Disclafani har skrevet en ikke specielt fremragende udviklingsroman, der foregår i US A i begyndelsen af 30’erne, lige før den store depression for alvor bider. Thea, velhavende og løs på tråden-sydstatspige, sendes efter skandale i familien til Yonahlosseepigeskole, en slags fornem opdragelsesanstalt, hvor pigerne også bliver dygtige til at ride. Theas venskab med de øvrige piger, intrigerne og ikke mindst hendes affære med forstanderen, skandalen med Theas sexede fætter, der endte i tragedie, er løst krudt i en klassisk trivialroman, der tjener som moderat underholdning og er af den slags, du efterlader godt krøllet på strandstolen. ap