Nu kan du igen tilmelde dig Danmarks hyggeligste kvindeløb.  Læs mere om overraskelserne her

Hvorfor er modeverdenen så vild med franske kvinder?
Skuespiller Anna Karina er en af de kvinder, der har været med til at forme idéen om den klassiske, selvstændige franske kvinde. Her ses hun i filmen "Le Petit Soldat" fra 1963.

The French Girl Look

Hvorfor er modeverdenen så vild med franske kvinder?

Modeugen i Paris lakker mod enden og modemedier overalt i verden har skrevet artikler om "The French Girl Look" og ikke mindst, hvordan man kan komme i nærheden af det, hvis man nu ikke lige går rundt med fransk blod i årerne. Men hvorfor er vi egentlig så fascinerede af idéen om "The French Girl"? Og hvem er hun overhovedet?

Er der én idé, som absolut nægter at dø i modebranchen, måske endda kulturlivet i det hele taget, er det idéen om den franske pige. Hver gang der, som nu, er modeuge i Paris, kan man læse om, hvordan man får hår som de franske kvinder eller får "The French Girl Look", og herhjemme ligger bogen "How To Be Parisian Wherever You Are", som guider læseren til, hvad der er og ikke er typisk for en arketypisk parisisk kvinde lunt på bestsellerlisterne. Det er skrevet sange om hende, skrevet digte om hende, malet billeder af hende – og hun har endegyldigt mejslet sig ind i filmhistorien med Kate Winslets evigtgrønne Titanic-replik: "Draw me like one of your French girls".

Vi er enige om, at vi er vilde med hende, den franske pige. Men hvem er hun egentlig? Og hvorfor er modeverdenen så betagede af hende?

LÆS OGSÅ: Her skal du shoppe, hvis du tager både design og miljø alvorligt

– For mig er hun tæt knyttet til de franske nybølgefilm. Den lidt drengede intellektuelle skønhed som Anna Karina og Jean Seeberg stod for, en tidlig Catherine Deneuve, Romy Schneider eller Jeanne Moreau – ikoniske filmskuespillerinder, som emmede af intellekt og raffineret seksualitet, siger Chris Pedersen, som er modejournalist og TV-vært på DRK og uddyber:

– Den franske pige er aldrig åbenlyst sexet. Hun er skarp, farlig, klædt i enkle snit og med en smøg i hånden. Senere i 70'erne blev det Yves Saint Laurent-muserne LouLou de Falaise eller Betty Catroux – haute-hippien overfor kvinden i smoking. Man har en fornemmelse af, at franske kvinder klæder sig for sig selv, først og fremmest, hvilket jo også er tydeligt hos et senere ikon som Charlotte Gainsbourg.


Jean Luc Goddards danskfødte franske filmmuse Anna Karina i filmen Vivre Sa Vie fra 1962. Hun modtog for nyligt en Æresbodil for sit virke som skuespiller. Foto: Everett Collection/All Over Press.


 – Jeg tænker især på Jean Seberg i "Åndeløs" af Jean Luc Godard. Det korte blonde hår. De sorte stumpede bukser og Breton-blusen. For mig er hun ikonet på den selvstændige French girl, siger modejournalist Chris Pedersen. Her ses Jean Seberg i den nævnte film fra 1960. Foto: Picturelux/Insight Media.

Kunstnerisk og med cola i håret
Ifølge Chris Pedersen stammer vores idé om den franske pige fra nogle særlige perioder i fransk kulturhistorie, hvor kvinden blev fejret for noget andet end blot sit udseende – for eksempel sin personlighed. Han fremhæver de franske film fra La Nouvelle Vague-bevægelsen i slutningen af 1950'erne til midten af 1960'erne, som i høj grad ramte et intellektuelt publikum, og Yves Saint Laurents Rive Gauche-kollektioner, som var inspireret af det franske studentermiljø i slutningen af 1960'erne.

Designer Yves Saint Laurent med modellerne LouLou de Falaise og Betty Catroux foran Saint Laurents "Rive Gauche"-butik, opkaldt efter den flippede parisiske vestbred. Rive Gauche bliver betragtet som første gang en haute couture-designer succesfuldt har lanceret en ready-to-wear-linje i Frankrig. Foto: John Minihan/Stringer/Getty Images.

Han mener ikke, at det at have et "fransk look" handler så meget om tøjet, man har på, men mere om en stil eller en særlig selvstændighed, som kendetegner de kvinder, der har været med til at forme idéen om "The French Girl":

LÆS OGSÅ: Hummel lancerer ny hijab-landsholdstrøje

– Hun er skarp og intelligent. Hun har god, underspillet stil og en drenget tilgang til mode. Hun er cool og stjæler gerne kærestens jeans for at bruge dem med et par stiletter og Hermes-taske. Hun sætter balkjolen sammen med Converse, og skyller håret i Coca Cola for at få det tilpas "jeg er lige stået ud af sengen efter en heftig nat"-krøllet. Hun vil gerne associeres med fransk litteratur – kender Colette og Anais Nin, og hun stammer vel også fra en designer som Coco Chanel, som var meget fremsynet for sin tid.

Det er jo stilikoner så forskellige som Brigitte Bardot og Charlotte Gainsbourg, som bliver refereret til som typiske "French girls". Er vi overhovedet enige om i modebranchen, hvad der kendetegner den franske stil?

– Jeg tror ikke kun, at det handler om tøjet. Jeg tror, det handler om selvstændigheden. Det, der kendetegner de franske ikoner, er jo, at de er meget individuelle. Tænk Vanessa Paradis' mellemrum mellem tænderne, eller Charlotte Gainsbourgs hængende lidt sørgmodige udtryk eller Lea Seydouxs buttede former.


Moderne franske stilikoner: Skuespiller Lea Seydoux, sanger, skuespiller og model Vanessa Paradis og sanger og skuespiller Charlotte Gainsbourg. Foto fra venstre: Dave Allocca/All Over Press, Alec Michael/Insight Media/Getty, Camera Press/ All Over Press

Passer til tiden
Hvis den franske kvindes kendetegn er selvstændighed og individualisme, virker det nærmest lidt paradoksalt, at der findes så mange guides og artikler, der skal få kvinder, franske som ikke franske, til at se "franske" ud. Bloggere og modefolk som Garance Doré og Caroline de Maigret har nærmest bygget deres karriere op omkring en form for ekspertviden i forhold til, hvad der er fransk og ufransk.

Men der er faktisk grunde til, at idéen om den franske pige netop trives så godt i nutidens modebillede, forklarer Chris Pedersen:

– Hun passer enormt godt ind i tidens fokus på klassikerne. Det tidløse og den gode kvalitet. Og så er hun cool og selvstændig, uden at miste romantikken. Hun er eksponent for det vilde liv. Det gode liv. Hun bruger ikke tiden at på træne, men glæder sig over et glas vin og en smøg, siger Chris Pedersen og slutter med et ord, vi danskere har lånt fra, nå ja, fransk:

– Hun er nonchalant.

Modeugen i Paris strækker sig fra tirsdag d. 1. til onsdag d. 9. marts.

LÆS OGSÅ: Nancy og Ronald Reagan: Den fineste kærlighedshistorie i amerikansk politik

LÆS OGSÅ: Lena Dunham kritiserer magasin: "Sådan har min krop aldrig set ud"

LÆS OGSÅ:  Svenske Alicia Vikander er Skandinaviens nye internationale stjerne

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere

Ok