Nu kan du igen tilmelde dig Danmarks hyggeligste kvindeløb.  Læs mere om overraskelserne her

Tips til et liv uden stress

Jan Huus, Psykoterapeut/MPF
10 gode råd om stress:
1. Det er vigtigt, at du får øje på dine symptomer. Hvad udløser din stress – familien, jobbet, økonomien, dine egne krav til dig selv?
2. Tag ansvar for det, du mærker og erkend, at problemerne ikke løser sig af sig selv. Din stress er dit ansvar.
3. Læg ord på. Del din stress med andre.
4. Tag dig selv seriøst og undlad at spille heltinde. Sig fra overfor det, du ikke kan eller ikke vil være med til. Lever du efter andres krav per automatik? Styrer “man” og “bør” dit liv mere end dine egne følelser og behov.
5. Hvad fortæller følelserne dig? Følelser er signallamper, der hjælper dig til at opretholde din balance, fysisk og psykisk. Hvad mon der sker, hvis astronauterne ikke tager signallamperne seriøst i et rumskib? Følelserne sørger for din overlevelse, så du kan få opfyldt dine behov f.eks. for hvile, selskab, trøst og ro. Overser du dine signaler, kommer du ud af kurs i dit liv.
6. Stop med at kanøfle dig selv, når du synes, du ikke slår til. Du har styrker og svagheder ligesom alle andre.
7. Vis din sårbarhed. Den er ikke et svaghedstegn, men en styrke.
8. Bed andre om støtte og hjælp, hvis du har brug for det.
9. Giv dig selv lov til også at være glad og more dig.
10. Prøv at ændre det, der kan ændres og accepter det, der ikke kan.

Frede Damgaard, DET Ernæringsterapeut, Biopat & phytoterapeut.
- Du kan støtte kroppens nervesystem med en sund kost uden sukker, alkohol, hvidt mel og hurtige kulhydrater.
- Spis kun lidt fuldkornsprodukter, spis 1 dl mørke bær evt. i en smoothie, 2 stykker frugt, og 6 stykker grøntsager + salat dagligt.
- Spis kun lyst kød, fisk og fjerkræ og 2-4 spsk. olivenolie i salaterne sammen med 2 tsk Hempolie. Brug kokosolie til madlavning. Spis små men hyppige måltider, eksempelvis 3 hovedmåltider og 2 mellem måltider.
- Drik eksempelvis Pukka Relax te. Start hver morgen eller før sengetid med at smørre dig ind i Pukka Relax massageolie. Supplér eksempel med 3 x 2 kaplser Brami Plus kapsler, som er hjernestyrkende urter, som skaber mere fokus og koncentration.
- Når kroppen oplever stress, anvender den flere næringsstoffer end normalt, og her kan kosten ikke altid slå til, hvorfor det er vigtigt at supplere med et stærkt multivitamin- og mineralpræparat, eksempelvis 2 Omnimin. Spis også ekstra B-vitaminer, fedtsyrer, lecithin, C-vitamin og magnesium under stress, det er godt for hjerne og nervesystem.
- Fra urtesiden kan anbefales 1 – 2 OmniVital, som er en blanding af 4 stærke stressregulerende og energivende urter: astragalus, russisk rod, schizandra og rosenrod.

Ina Thanild,  Afpændningspædagog, Helsemassør, Yogalærer.
Krop og hjerne lever af ilt. Mangel på ilt gør dig træt, anspændt, ukoncentreret og nedsætter arbejdsevnen. Bevægelse stimulerer til bedre iltning, så brug derfor kroppen, bevæg dig, stræk dig, gå en tur og fyld lungerne med frisk luft. Og ikke mindst lav åndedrætsøvelser.
 
De 3 faser til Det Fuldkomne Åndedræt:
1. Sid med ryggen ret og fødderne solidt plantet i jorden. Læg hænderne på maven under navlen.
Træk vejret dybt og langsomt helt ned i bunden af lungerne, så maven udvider sig og trykker mod hænderne. Ånd roligt ud og lad maven trække sig tilbage igen. Tøm helt for luft.
Gentag fokuseringen på maveåndedrættet nogle omgange
 
2. Flyt nu hænderne op på hver side af brystkassen. Træk vejret langsomt ind og lad indåndingen fylde hele brystkassen, så ribbenene udvider sig. Ånd roligt ud og lad brystkassen trække sig sammen igen. Tøm helt for luft. Gentag fokuseringen på ribbensåndedrættet nogle omgange.
 
3. Flyt nu fingerspidserne op til kravebenene. Træk vejret højt oppe i toppen af lungerne, så kravebenene løfter sig.Ånd roligt ud og lad kravebenene sænke sig igen. Tøm helt for luft. Gentag fokuseringen på kravebensåndedrættet nogle omgange.
 
Det Fuldkomne Åndedræt:
Læg hænderne i skødet. Nu forener du de 3 faser til ét fuldkomment åndedræt. Ånd ind og mærk maven udvide sig, så brystet udvide sig og til sidst kravebenene løfte sig. Hold vejret mens du tæller til fem.
Ånd ud og mærk kravebenene sænke sig, så brystet trække sig sammen og til sidst maven trække sig tilbage.
 
Fortsæt det Fuldkomne Åndedræt, indtil du mærker roen brede sig i din krop og i dit sind.


 

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere

Ok