Vogue satser på "modelfri-zone"
SPONSORERET indhold

Vogue dropper modellerne i november

"Rigtige" kvinder er temaet i det nye nummer af britiske Vogue.

Foto: Vogue
06. okt. 2016 | Mode | Eurowoman

Forsiden viser en storsmilende, succesfuld Hollywoodskuespillerinde. Og i bladets reklamer vil man stadig kunne se modeller.

Men ellers er tanken at gøre november-nummeret af britiske Vogue mere mangfoldigt ved at droppe modellerne til fordel for "rigtige" kvinder.

Derfor vil man på modesiderne kunne finde billeder af akademikere, iværksættere og direktører i det nye nummer af Vogue, som udkommer i dag, skriver CNN.

LÆS OGSÅ: Sådan ser efteråret ud, hvis det står til de 25 største modehuse

Tanken er, at flere kvinder – uanset deres alder, størrelse eller profession – skal kunne spejle sig i moden, fortæller Vogue-redaktør Alexandra Shulman, der tidligere har kritiseret modehusene for at sende prøvetøj til photo shoots ud i for små størrelser.

- Jeg syntes, at det ville være interessant for os at sammensætte et nummer af magasinet... hvor vi på forskellige måder kiggede på det, vi klæder os i, gennem et mere "ægte" filter, siger hun til CNN.

Særnummer får både ros og kritik
November-nummeret er blevet rost for sit forsøg på at gøre modesiderne mere mangfoldige, men møder også kritik for overhovedet at skelne mellem modeller og "rigtige" kvinder, skriver CNN.

LÆS OGSÅ: Farveller til modeller: En ny type kvinde stjæler spotlight i modeverden

Plus size-modebloggeren Bethany Rutter mener eksempelvis, at et enkelt Vogue-nummer med "rigtige" kvinder er for kortsigtet et forsøg på at gøre op med den kultur, der hersker i mainstream-medierne.

- Det betyder, at magasinet kan læne sig tilbage og sige: Nå, nu har vi lavet det nummer, nu har vi gjort vores, siger hun til CNN og tilføjer, at man i stedet bør fokusere på at inkludere "rigtige" kvinder i bladene på den lange bane.

"Helt gakkelak"
Herhjemme kan DR-vært Chris Pedersen, tidligere chefredaktør på Cover Man og moderedaktør på Euroman, ikke forstå, at det skulle være en "aha"-oplevelse, at "almindelige" kvinder skal fylde mere i modemagasinerne.

- Det føles så bagstræberisk at gå ud og italesætte det som et særnummer. Det virker helt gakkelak, at det ikke er selve DNA'et i at lave et magasin til kvinder i det prisniveau, siger han og påpeger, at man i mandemagasinerne længe har præsenteret moden på "almindelige mænd", så modesiderne kunne blive mere relevante og brugbare for læserne.

- Hvis det er den erkendelse, de har fået nu – at der skal rigtige kvinder med succeshistorier til – så kan jeg ikke forstå, hvad det er, de har lavet de sidste 10 år. Hvis ikke det er et fokus i hvert eneste nummer af Vogue, at de skal præsentere seje, kritiske og internationale kvinder, som har en karriere, som har noget på hjerte, så er der simpelthen et eller andet galt med deres selvforståelse.

Ændret tankegang hos Vogue
Ifølge Marisa Bate, som er seniorredaktør på hjemmesiden The Pool, er særnummeret interessant, fordi det viser en "ændret tankegang" hos Vogue.

- Vogue prøver at forblive kulturelt relevante ved at skifte spor, siger hun ifølge BBC.

- Her følger Alexandra Shulman en kulturel trend i stedet for at sætte den, og magasinet er nødt til at flytte grænserne for at føle sig relevante for en yngre generation, der er begyndt at afvise de "perfekte", photoshoppede billeder, der normalt fylder deres sider.

LÆS OGSÅ: Eurowoman hylder 'The Get Down' med 70'er-modeserie

Skuespillerinden Emily Blunt har også joket med, at hun er på forsiden af nummeret til "rigtige" eller "ægte" kvinder:

- Det tog tre timer med hår og makeup for at få mig til at se så ægte ud!" har hun udtalt ifølge CNN.

Det nye nummer af britisk Vogue kommer også på hylderne i Danmark.

LÆS OGSÅ: Skyr til morgenmad er ikke så sundt, som du tror

LÆS OGSÅ: Heather Penney skulle have været selvmordspilo 11. september

LÆS OGSÅ: Få looket: 6 streetstyle-stjerners overtøj