Har du styr på kalorierne i din avocadomad?
Foto: Getty | Vi elsker avocadomadden - men hvor god er den, hvis du gerne vil tabe dig?
fit living

kalorier avocado

Har du styr på kalorierne i din avocadomad?

Del på

Den tropiske grønne frugt er måske slet ikke så slankende, som vi går og tror

Af Mette Kyvsgaard & Sara Jin Smidt | 14.feb.2017 | Sundhed

Avocado-trenden kom til Danmark fra USA for et par år siden, og den hippe avocadomad med citronsaft og kværnet peber er en sand klassiker, når vi har lyst til en sund snack. Og det er der ikke noget at sige til. For udover at den tropiske grønne frugt er fyldt med sunde fedtstoffer, elsker vi den især for dens nøddeagtige smag og cremede konsistens.

Men ifølge ernæringsekspert Sara Jin Smidt og forfatteren bag bogen Healthy Skinny Bitch skal indtaget af avocadomadder skrues gevaldigt ned, hvis man ønsker at tabe sig:
”Jeg hører ofte folk undskylde deres høje indtag af nødder, laks og avocado med sætningen: ”Jamen, det er jo det gode fedt”. Og bevares, det ’gode’ eller umættede fedt, der også findes i planteolie, er bedre for kroppen end det mættede fedt, der primært kommer fra dyr og mejeriprodukter. Men det er stadig fedt, og det er enormt energiholdigt,” forklarer Sara Jin Smidt.

Hvis du gerne vil tabe dig er det alfa omega, at du spiser mindre end du forbrænder. Sara Jin Smidt kommer i sin nye bog med eksempler på flere dagskostforslag hvoraf enkelte også indeholder avocadomadder, men giver du den dagligt gas med avocadoerne, er der altså ikke plads i kalorieregnskabet til at spise meget andet:

"En mellemstor avokado på ca. 200 gram indeholder ca. 350 kcal, hvilket er mere, end der er i en cheeseburger fra McDonald’s, selvom avocadoen naturligvis er væsentlig sundere," fastslår Sara Jin Smidt.

I en lille uskyldig avocadomad på rugbrød med et pocheret æg på toppen er der altså hurtigt over 500 kcal i én lille mad, og det er ikke småting, når man tænker på hvor lang tid, der skal løbes igennem på løbebåndet. For selvom avocadoen er fyldt med de sunde, gode fedtstoffer, kræver det ca. 45 minutters træning ved høj intensitet at forbrænde den.

ET SUNDERE ALTERNATIV TIL AVOCADOMADDEN

Vil du gerne finde et alternativ til din elskede avocadomad med færre kalorier, giver Sara Jin Smidt nogle bud på, hvordan du kan gøre avocadomadden sundere. 

- Du kan spare på kalorierne fra brødet ved at erstatte rugbrød med knækbrød. To skriver knækbrød svarer kaloriemæssigt til én skive rugbrød.

- Brug 1/4 avocado på din avocadomad i stedet for én hel, top den med hytteost og skru op for mængden af grønsager. Hermed får du stadig en begrænset mængde kulhydrat, mindre fedt, mere protein og dermed en god mæthedsfornemmelse.

Det betyder altså ikke, at avocadoens dage er talt, men bare fordi den er sund, er den ikke uden kalorier.  Hold dig til at spise den i begrænsede mængder, dvs. ¼ avocado pr. måltid, hvis du ønsker at tabe dig. 

Se et bud på en sund versus en slankende avocadomad nederst i artiklen.


Sara Jin Smidt, Healthy Skinny Bitch, Politikens Forlag

 

LÆS OGSÅ: Diet dos & don'ts: 9 grunde til, at du ikke taber dig

LÆS OGSÅ: 6 sundhedseksperter: Dét vil vi gerne blive bedre til i 2017

LÆS OGSÅ: Sunde alternativer, der sparer på kalorierne

Sund avocadomad vs slankende avocadomad
Om Healthy Skinny Bitch

"HEALTHY SKINNY BITCH - Din ultimative guide til et sundt & varigt vægttab" af Sara Jin Smidt, Politikens Forlag, 270 kr.
Bogen kan købes her.

Sara Jin Smidt er chefredaktør på FIT LIVING og står bag den populære blog www.healthyskinnybitch.dk. Sara har udviklet principperne bag Healthy Skinny Bitch på baggrund af sin cand.scient i human ernæring og mere end 10 års erfaring som kostvejleder, personlig træner og holdinstruktør, hvor resultaterne blandt hendes klienter taler for sig selv.
I sin nye bog "HEALTHY SKINNY BITCH - Din ultimative guide til et sundt & varigt vægttab", tager hun udgangspunkt i teorien om almindelig mad til almindelige mennesker samt enkel, effektiv og benhård træning, der virker. Kostprincipperne og bogens opskrifter lærer dig forskellen på at spise sundt for at holde vægten og på at spise sundt og slankende for at tabe dig. Ud over kostprincipperne får du redskaberne til at sætte realistiske mål samt tre forskellige træningsprogrammer for hele kroppen; to på henholdsvis 60 minutter og 45 minutter samt et 30 minutters quick-program, som du kan udføre efter din løbetur, eller hvis du kun har begrænset tid.

Del på
Kommentarer (0)
Henter...