Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Foto: Bulls

Indrøm det bare: Du elsker Valentinsdag

En ny undersøgelse viser, at kun 11 procent af danskerne betegner sig selv som positivt stemte over for Valentinsdag. Men med dagen veloverstået viser opgørelserne over Valentinssalget på de danske deal-sites, at den romantiske mærkedag i den grad bliver dyrket.


Blomster, chokolade, og fine restaurantbesøg udgør de vigtigste ingredienser til en superromantisk valentinsdag. Ingredienser, der alle kan købes for penge, og som derfor har givet den kærlighedsfyldte dag et ry som en kommercielt opdigtet mærkedag. Og danskerne vil da heller ikke indrømme, at de fejrer den amerikanske tradition. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for 24timer. Faktisk påstår hele 89 procent af danskerne at være negativt indstillede over Valentinsdag, og især mændene stejler over dagen.

 

Men salgstallene fra danske deal-sites som Downtown og Sweetdeal fortæller en noget anden historie om danskernes forhold til Valentinsdag. I ugerne op til årets mest lyserøde dag blev der nemlig solgt mere end 10.000 romantiske værdibeviser, viser en opgørelse fra Bownty.dk, som samler alle tilbud fra siderne.

 

”Det ser ud til, at der er stor interesse for unikke gastronomiske oplevelser som gaveidé i år. I dagene før Valentinsdag eksploderede interessen for værdibeviser til restauranter, og også chokolade og wellness har været i høj kurs” forklarer administrerende direktør for Bownty.dk, Steffen W. Frølund.
Ifølge parterapeut Katrine Berling, hænger det fint sammen, at danskerne er påståede modstandere af Valentinsdag, men samtidig bruger mange penge på dagen:

 

”Jeg tror der er mange kvinder, der siger til deres kærester, at de ikke skal gøre noget ud af dagen, fordi det bare er en opreklameret, amerikansk tradition. Men samtidig vil de ikke komme på arbejde og være den eneste, der ikke har fået blomster, og det ved kæresten godt”. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi og Valentinsdag