Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Sense kost og opskrifter

Drømmer du om at tabe dig, så er slankeforløbet Sense kost måske noget for dig. Bag Sense står Suzy Wengel, der i mange år kæmpede med vægten og skiftevis overspiste og sultede sig. Efter sin anden graviditet udviklede hun konceptet Sense, tabte 40 kilo og besejrede yoyovægten.

Sense er nem at gå til og er ikke som mange andre slankekure meget restriktiv. Her finder du tips til, hvordan du kan komme i gang med Sense, inspirerende læsning fra kvinder, der har testet Sense, samt lækre opskrifter.

SÅDAN FUNGERER SENSE KOST

Sense kost henvender sig til alle, uanset størrelse og vægt, og er mere en livsstil end en egentlig kur. Det er common sense – eller på dansk; sund fornuft. Du kan stort set spise, som du plejer, men i en ”senset” udgave. Derfor vil du ikke opleve, at du skal lægge hele din kost om – den skal blot justeres. Dermed er der større sandsynlighed for, at din livsstilsændring holder.

Med sense vil du tabe omkring 400-800 gram om ugen. Måske synes du ikke, det lyder af meget i forhold til andre kure, men forskellen fra sense og andre kure er, at sense er nem at overholde. Og på den måde vil det næsten føles, som om kiloene rasler af.

SPISEKASSER

I sense er der ikke mange regler, og dem der er, er nemme at forstå og overholde. Du må spise tre måltider om dagen, og ved mindst to ud af dine tre daglige måltider skal du følge spisekassemodellen.

Mængden af mad, du skal spise, måler du helt konkret med dine håndflader. Du får mulighed for at spise fire håndfulde mad til hvert hovedmåltid plus fedtstof.

Spisekassemodellen fortæller dig hvad og hvor meget, der skal ligge på din tallerken - nemlig:

  • 1-2 håndfulde grøntsager
  • 1 håndfuld protein (f.eks. kød, fjerkræ, æg, mager ost eller fisk)
  • 1 håndfuld stivelse og/eller frugt (f.eks. brød, pasta, ris, kartofler, bær)
  • 1-3 spsk. fedt (f.eks. olivenolie, nødder, mayonnaise, fed ost, avocado)

Du må gerne drikke og spise mælkeprodukter til alle måltider, men i en begrænset mængde. Du kan frit nyde drikkevarer med nul kalorier, men allerhelst skal du slukke tørsten i vand.

Læs mere og se video, hvor Suzy Wengel uddyber spisekasserne her

Hvis der indimellem kommer lidt ekstra mad i en spisekasse, eller måske mad, der slet ikke var planlagt, lukker du bare denne spisekasse og kommer videre. Uden at slå dig selv oveni hovedet, uden at få dårlig samvittighed. Du skal væk fra at tænke: "Nu er det hele ødelagt, så kan det også bare være lige meget", for den tankegang kan smadre enhver sund livsstil.

PLADS TIL KAGE

Intet er forbudt i sense. Skal du ud at spise, til fødselsdag eller i biografen behøver du altså ikke forsage alle de lækre sager. De skal blot puttes i din valgfrie spisekasse.

Der findes dog fødevarer, du helst skal nyde i en begrænset mængde. Det kan være slik, kage, is, chips eller sodavand. Det er nemlig vigtigt, at du hele tiden holder balancen for øje. Selvom du må afvige fra spisekassemodellen ved den ene af dine tre spisekasser, skal du sørge for ikke at spise for mange kalorier. Vælger du f.eks. at spise et stykke kage, skal du ikke fylde en masse yderlige kalorier i den valgfrie kasse.

MÅL MED HÅNDEN

Du måler som sagt med dine hænder. Hvis du samler fingrene, også tommelfingeren, og bøjer en smule i håndryggen, får du størrelsen på din håndfuld i forhold til sense-tankegangen. På den måde har du altid din kur med dig, hvad enten du er på restaurant, ude at rejse eller spiser i kantinen på dit arbejde.

TIP! Drop mellemmåltider så vidt, det er muligt. Det er nemlig sundt for kroppen at få ro mellem måltiderne.

KVINDEN BAG KUREN

Suzy Wengel har udviklet sense, og tabte selv 40 kilo ved at følge principperne. Hun har udgivet adskillige bøger om emne. Seneste skud på stammen er ”Sense – slank med fornuft” fra Politikens Forlag, 250 kr. Her får du endnu mere viden om sense samt mange lækre opskrifter.

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Sund aftensmad, Træning, Sund morgenmad, Yoga og Sunde salater