Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Sense kost
Foto: Les Kaner Her er tips til kuren Sense kost, så du kan komme godt i gang.

Sense kost

Sense kost: Slank med fornuft - sådan gør du

Her får du de vigtigste principper i Sense kosten, så du er rustet til at komme i gang.

Sense kost: Mængden af mad

Mængden af mad, du skal spise, måler du helt konkret med dine håndflader. Du får mulighed for at spise fire håndfulde mad til hvert hovedmåltid, og er de rigtigt sammensat, kan du sagtens blive mæt. Fordi hændernes størrelse oftest hænger tæt sammen med, hvor høje vi er, og hvordan vi er bygget, vil du som kvinde i gennemsnit få 1.500 kalorier om dagen og som mand lige omkring 2.000 kalorier. Er maden sammensat efter Sense-principperne, passer mængderne til, at man kan tabe sig i gennemsnit 400-800 gram om ugen, indtil idealvægten er opnået. Idealvægten er den vægt, der passer til den livsstil, du er tilfreds med.

Sense-spisekasser

Sense-”spisekasserne” er både et praktisk og et mentalt værktøj, der skal hjælpe dig til at holde styr på dine måltider. Hver spisekasse repræsenterer et måltid. Du skal forestille dig, at du har tre spisekasser til rådighed om dagen, hver især fyldt med dine fire håndfulde mad plus en til tre spiseskefulde med fedtstoffer. Hvis der indimellem kommer lidt ekstra mad i en spisekasse, eller måske mad, der slet ikke var planlagt, lukker du bare denne spisekasse og kommer videre. Uden dårlig samvittighed.

LÆS OGSÅ: Kvinden bag slankekonceptet Sense: ”Jeg levede med et kæmpe selvhad”

Nydelse

Slik, is, kager, chips, fastfood, søde drikke mv. skal kompenseres i spisekasserne. Det kan f.eks. godt lade sig gøre at spise et lille stykke kage og så bruge, hvad der svarer til en halv spisekasse på kagen. På den måde er det stadig den fornuftige mad, der fylder mest i kosten.

Det skal håndfuldene indeholde

  • 1-2 håndfulde grøntsager (*HF1-2).
  • 1 håndfuld protein, dvs. kød, fisk, æg, bælgfrugter og mager ost (HF3).
  • 1 håndfuld stivelse/frugt, dvs. brød, pasta, kartofler, havregryn, mysli og frugt/bær (HF4). Kan erstattes af op til en halv håndfuld protein.
  • 1-3 spiseskefulde fedt, dvs. olie, smør, pesto, avocado, nødder, fed ost og mørk chokolade.
  • Desuden kan du spise 3 dl mælkeprodukt med en fedtprocent på 3,5 eller derunder fordelt over hele dagen og 2 spiseskefulde magert mælkeprodukt (mælkedressing) pr. måltid. Fedtprocenten skal her være 9 eller derunder. Mælkeprodukt og mælkedressing er valgfrit.
  • Drikkevarer med nul kalorier kan nydes frit, helst skal tørsten dog slukkes i vand.

* HF = håndfuld

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Vægttab og Sense kost