Sense kost
Foto: Les Kaner Her er tips til kuren Sense kost, så du kan komme godt i gang.

Sense kost

Sense kost: Slank med fornuft - sådan gør du

Her får du de vigtigste principper i Sense kosten, så du er rustet til at komme i gang.

Sense kost: Mængden af mad

Mængden af mad, du skal spise, måler du helt konkret med dine håndflader. Du får mulighed for at spise fire håndfulde mad til hvert hovedmåltid, og er de rigtigt sammensat, kan du sagtens blive mæt. Fordi hændernes størrelse oftest hænger tæt sammen med, hvor høje vi er, og hvordan vi er bygget, vil du som kvinde i gennemsnit få 1.500 kalorier om dagen og som mand lige omkring 2.000 kalorier. Er maden sammensat efter Sense-principperne, passer mængderne til, at man kan tabe sig i gennemsnit 400-800 gram om ugen, indtil idealvægten er opnået. Idealvægten er den vægt, der passer til den livsstil, du er tilfreds med.

Sense-spisekasser

Sense-”spisekasserne” er både et praktisk og et mentalt værktøj, der skal hjælpe dig til at holde styr på dine måltider. Hver spisekasse repræsenterer et måltid. Du skal forestille dig, at du har tre spisekasser til rådighed om dagen, hver især fyldt med dine fire håndfulde mad plus en til tre spiseskefulde med fedtstoffer. Hvis der indimellem kommer lidt ekstra mad i en spisekasse, eller måske mad, der slet ikke var planlagt, lukker du bare denne spisekasse og kommer videre. Uden dårlig samvittighed.

LÆS OGSÅ: Kvinden bag slankekonceptet Sense: ”Jeg levede med et kæmpe selvhad”

Nydelse

Slik, is, kager, chips, fastfood, søde drikke mv. skal kompenseres i spisekasserne. Det kan f.eks. godt lade sig gøre at spise et lille stykke kage og så bruge, hvad der svarer til en halv spisekasse på kagen. På den måde er det stadig den fornuftige mad, der fylder mest i kosten.

Det skal håndfuldene indeholde

  • 1-2 håndfulde grøntsager (*HF1-2).
  • 1 håndfuld protein, dvs. kød, fisk, æg, bælgfrugter og mager ost (HF3).
  • 1 håndfuld stivelse/frugt, dvs. brød, pasta, kartofler, havregryn, mysli og frugt/bær (HF4). Kan erstattes af op til en halv håndfuld protein.
  • 1-3 spiseskefulde fedt, dvs. olie, smør, pesto, avocado, nødder, fed ost og mørk chokolade.
  • Desuden kan du spise 3 dl mælkeprodukt med en fedtprocent på 3,5 eller derunder fordelt over hele dagen og 2 spiseskefulde magert mælkeprodukt (mælkedressing) pr. måltid. Fedtprocenten skal her være 9 eller derunder. Mælkeprodukt og mælkedressing er valgfrit.
  • Drikkevarer med nul kalorier kan nydes frit, helst skal tørsten dog slukkes i vand.
  • HF = håndfuld

Download denne PDF, så du kan prøve Sense derhjemme

Sådan tabte Mette 14 kilo med Sense

Mette Bjerregaard gav sig selv en Sense-rejse i 50-års fødselsdagsgave. Hun har allerede tabt 14 kilo ved at følge principperne og fik på turen nye input til at fortsætte de gode vaner.

Hvorfor er du taget med Sense til Alanya?

"Det er en fødselsdagsgave til mig selv. Jeg blev 50 år forleden dag, og det ville jeg gerne fejre her under varme himmelstrøg og med ny viden om Sense.

For omkring 15 år siden troede lægerne, at jeg havde kræft i skjoldbruskkirtlen, og de fjernede venstre del af den. Jeg havde heldigvis ikke kræft, men operationen medførte, at jeg fik for lavt stofskifte.

Det betød, at jeg tog 20-30 kilo på, og at jeg i øvrigt slet ikke kunne kende mig selv. Jeg havde det, som om jeg gik rundt inde i en klokke hele tiden. Og lige meget, hvor meget jeg trænede og prøvede at spise sundt, skete der ikke noget med vægten. Efter fem år insisterede jeg på at komme til en specialist i lavt stofskifte, og han sørgede for, at jeg kom i den rette medicinske behandling. Jeg fik det godt igen, men jeg tabte mig ikke. Senere fik jeg nogle problemer med min ene ankel, der gjorde, at jeg blev opereret i den flere gange og ikke kunne røre mig ret meget.

I 2017 begyndte jeg at faste efter 5-2 modellen, hvor man faster to dage om ugen. Det fungerede godt for mig, og jeg begyndte at lære min sult at kende. Jeg fandt ud af, at der ikke sker noget ved at være sulten somme tider. Året efter stødte jeg på Sense og begyndte hos en konsulent, hvor jeg blev vejet en gang om ugen og fik masser af inspiration. Og pludselig kunne jeg tabe mig – oh my god – det var helt vildt. Det var virkelig en øjenåbner for mig at begynde at spise efter Sense."

Læs også: Sense rejse: "Sense har givet mig madro"

Hvad er det gode ved Sense?

"Jeg har tabt 14 kilo indtil nu – og det er endda selvom, jeg i perioder ikke har kunnet røre mig ret meget på grund af min ankel. Men for mig er det faktisk ikke kiloene, der er det interessante. Jeg føler ikke, at jeg er på min endestation i forhold til mit vægttab, og jeg har heller ikke nogen slutdato.

Jeg oplever det mere, som at jeg gør noget godt for mit helbred og for mig selv ved at spise efter Sense-principperne. Og at det, at jeg taber mig, er en sidegevinst. Jeg har haft så meget fokus på min krop i så mange år, og jeg er mættet af det. Jeg lever fint med, at det tager tid at komme ned i vægt, for jeg har det godt med mig selv, og jeg har fokus på, at Sense er noget godt, jeg gør for mig selv.

Og om det tager et halvt, et helt eller fem år at nå ned på den vægt, jeg gerne vil være på, det er slet ikke vigtigt. Sense er noget, som jeg har med mig i min hverdag. Det er nemt, og jeg skal nok tabe de måske 20 kilo mere, som jeg gerne vil af med."

Læs også: Vægttab med sense kost

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Vægttab og Sense kost