Solfaktor og solcreme - hvad skal jeg bruge?

Sådan lindrer du solskoldning

Mange danskere har sensitiv og sart hud og kan let blive solskoldede. Her er en række brugbare råd, hvis uheldet er ude, og du er blevet solskoldet.

UVA- og UVB-stråler

Det er vigtigt at vælge en solcreme med både UVA- og UVB-beskyttelse, da solens stråler indeholder både UVA- og UVB-stråling, og begge typer stråling øger risikoen for hud- og modermærkekræft.

UVB-strålinger giver os D-vitamin og gør os brune, men forårsager også solskoldninger og hudkræft.
UVA-stråler trænger dybere ind i huden og kan forårsage pigmentforandringer, aldring og hudkræft. Disse er til stede året rundt og det er derfor vigtigt at beskytte huden med solfaktor hele året rundt.

mere om Solfaktor og solcreme
Henter...

Hvad er UVA og UVB-stråler?

Solen udsender ultraviolet lys, som vi i daglig tale kalder UV-stråler.

  • UVA og UVB er dem, vi forbinder med solens langtidsbrunende effekt, men også med sommerens solskoldninger.
  • Fra UVB-stråler får vi også D-vitamin.
  • Både UVA- og UVB-stråling kan forårsage kræft i huden, men det er især sidstnævnte, der giver anledning til solskoldninger.
  • Solcreme beskytter ikke 100 % mod solen, og en mindre del af strålingen trænger altid ind i huden og tillader D-vitamindannelse.
  • Når du dyrker solen, bliver der skabt celleforandringer i din hud, som er hovedårsagen til hudkræft.
  • Vi ser en voldsom øgning i antallet af modermærkekræft i hele den vestlige verden. Og på grund af vores lyse hud i Norden, er Danmark et af de steder, hvor stigningen er størst.
  • Jo tidligere et barn udsattes for for meget UV-stråling og solskoldninger, jo større risiko har det for at udvikle hudkræft senere i livet.

Forskellen mellem UVA og UVB stråler - grafik

Værd at vide om solfaktor og solcreme

  • Tjek dagens uv-indeks: Hvis uv-indekset er over 3, skal du min. Bruge faktor 15, og er det over 8, skal du bruge faktor 50.
  • Undgå at være i solen mellem 12-15, hvor uv-strålerne er kraftigst.
  • Brug en håndfuld solcreme svarende til 40 ml til at dække hele kroppen. Du bør bruge ca. en teskefuld solcreme i ansigtet.
  • Husk at smøre de små områder på kroppen som øreflipperne, hagen, læberne og hovedbunden. Husk også området omkring øjnene, så du undgår rynker og solskader omkring øjnene.
  • Brug en højere solfaktor, hvis du opholder dig i direkte sol på stranden eller poolen, og hvis du træner og sveder meget, så husk at smøre dig ind med kortere intervaller. I højsæsonen er det vigtigt at påføre solcreme hver anden time og efter du har vandet eller dyrket motion, også selvom din solfaktor er vandfast.

Hvor høj solfaktor skal du bruge?

Du skal vælge en solcreme, der passer til din hudtype. Er du meget lys, skal du derfor bruge en højere faktor og smøre dig ind oftere. I Danmark vil en solcreme med faktor 15 i langt de fleste tilfælde være nok, men faktisk er mængden af solcreme vigtigere end faktortallet.

En tommelfingerregel mht. holdbarhedsdatoen på din solcreme er at købe en ny hver sæson. Har din solfaktor kogt i solen i en varm taske på stranden, mister den gradvist sin faktor, så for en sikkerhedsskyld er det en god idé at købe en ny solcreme hvert år.

Bliver du brun, når du bruger solcreme?

Du bliver stadig brun selvom du bruger solcreme, dog tager det længere tid at blive brun, men det er meget sundere for huden og farven holder længere.

Solfaktor til træning, solferie og hverdag

Her på siden finder du også en masse guides til den rigtige solcreme hvad end det er til træning, på stranden eller til hverdag.

Træning og sol: Skal du på en aktiv sportsferie, er det vigtigt at din solcreme er med høj faktor, ikke fedter huden til og har en langtidsholdbar beskyttelse. Desuden skal du være opmærksom på også at smøre din hovedbund ind. Det kan være en fordel at bruge en læbepomade med faktor og altid have en solstift med faktor 50 med dig, som du kan bruge på løbe- eller cykelturen.

Solferie og solcreme: Sørg altid for at have rigeligt med solcreme med, når du skal på badeferie sydpå. Vælg solcreme med høj faktor, der er vandafvisende til de mange ture i vandet og husk en solstick til de ekstra udsatte steder som næse, ører, løber og øjenlåg. Det er dog vigtigt, at du påfører et nyt lag solfaktor, hver gang du har været i vandet, især hvis du bruger et håndklæde til at tørre dig med. Holder du ferie i Danmark er en faktor 15 udmærket, men husk dog stadig at påføre et tykt lag for optimal beskyttelse.

Hverdag: Du kan bruge en solcreme til kroppen, der udover en faktor 20 også har en selvbrunende effekt, så du kan holde din smukke sommerglød ved lige. Til hver dag er det også vigtigt at bruge en solcreme, der ikke tørrer huden ud. Brug derfor en solcreme, der er fyldt med E-vitamin, antioxidanter og som trænger hurtigt ind. Det er fint at bruge en dagcreme med solfaktor i hverdagen, men skal du være ude i længere tid, er det vigtigt også at bruge solcreme med solfaktor.

PCOS og solfaktor

Lider du af sygdommen PCOS og har du tendens til pigmentforandringer, så vær ekstra opmærksom på solens stråler og brug altid en solcreme med høj faktor og du kan med fordel bruge selvbruner eller spaytan i stedet for.

Du kan finde mange flere artikler om solcreme, guides til den solcreme, der passer til netop din hud og alder og fup og faktor omkring solcreme på alt.dk.

KILDER: Seniorforsker ved Danmarks Meteorologiske Institut Paul Eriksen og klinisk professor og overlæge Lone Skov til ALT.dk, samt Videnskab.dk.