De fleste af os har prøvet det.
Lampen, sengebordet, skabet eller hvad det nu liiige var, som man bare ikke kunne leve uden, da man i sin tid fandt det på 'loppen'. Men nu fylder det bare, og så har man i øvrigt også kastet kærligheden på den nye lampe-edition/sengebord eller hvad det var, man bare skal have – koste hvad det koste vil!
Så hvad gør man med den gamle lampe? Smider man det bare til storskrald eller...?
Selvom det et eller andet sted virker forkert, så er det en ret almindelig tanke. Vi lever i dag i en 'brug og smid væk' kultur. Vi har ikke en gang tid til at vores møbler får patina, så det køber vi også.
Man kan næsten se den gamle bedstefar sidde og rulle med øjnene over denne fortabte forbruger-generation, men tanken om brug og smid væk stammer faktisk tilbage til før bedstefar overhovedet var født.
I 1930'ernes Amerika var 'brug og smid væk' samfundet en politisk ide, fordi man skulle have gang i økonomien igen. Tanken var, at alle produkter skulle have en udløbsdato, om de så virkede eller ej. Det er den tanke, der er blevet indpodet og som smarte virksomheder (eks. producenter af smartphones) har taget til sig med kyshånd.
I dag er reglen ikke, at vi køber nyt, fordi det gamle er gået i stykker. Vi køber, fordi vi skal have den opdateret version af det, vi i forvejen har. Alt imens synes der at være en mistænkelig sammenhæng mellem, hvor godt f.eks. vores telefoner virker, når den opdaterede version er landet på marked.
Men det er alt sammen små konspirationsspekulationer. Faktum er egentlig bare, at tendensen er uheldig. Ikke blot for pengepungen men for hele samfundets ressourcer og modernatur.
Modkultur til Poul og Fritz-snobberne
Dog oplever vi for tiden også en modstand overfor 'brug og smid væk kulturen'. Nyt, nyt, nyt har en negativ klang af vestlig verdens overflod og snobtyper som Poul og Fritz ("Du er sgu os' så dejlig")
En af dem, der går imod er EVERCLASSIC.com. En ny online handelsplads, hvor vi kan købe og sælge alt fra vintage-sofaer over retro-cykler til antikke franske varmeplader. Kort sagt finder man her et bredt udvalg af alt fra møbler over keramik til andet design.
Præmissen for EVERCLASSIC.com er, at varerne skal have både sjæl og historie, mens de skal have bevist deres værd gennem en vedvarende interesse. Det er altså ikke tale om loppemarkedsstorskrald, men om ting, der har en faktisk værdi, som gør dem interessante at sælge videre.
Det er everclassic.com brugers egne annoncer, så er man faldet over noget, der har interesse, kontakter man brugeren via besked-systemet eller giver dem et ring.
Sælg selv på EVERCLASSIC
Det er gratis og nemt at komme i gang som bruger på everclassic.com. Det tager få sekunder at oprette en annonce, og så er dine ting til salg med det samme, hvor tusindvis af købere hver dag scanner Everclassic.com for den nyeste klassiker.
Everclassic.com hjælper gerne med at finde værdien af det, du gerne vil sælge. Tag et billede af genstanden, skriv et par ord om den og send det hele til vurdering@everclassic.com.