barnets udvikling 15 måneder
SPONSORERET indhold

15 måneder - Tøj af og på

Mange børn vil nu have cirka otte af de i alt 20 mælketænder, og de skal børstes morgen og aften.

Af: Uddrag fra bogen Tumlingekalenderen Foto: Getty Images
18. feb. 2009 | Børn | Vores Børn

Tøj af og på

Lad dit barn selv hjælpe med at tage sit tøj af og på. Det er en mægtig god øvelse at skulle bøje og strække arme og ben på det rigtige tidspunkt, og det giver barnet en god fornemmelse af sin krop. Hvis I samtidig snakker om, hvad de forskellige kropsdele hedder, stimulerer I sproget imens.

Puslebordet er farligt nu

I denne alder er børn ofte meget svære at skifte ble på. De er ret store og ofte meget aktive, og der kan let opstå farlige situationer, hvor barnet pludselig er på vej ud over kanten på puslebordet. Det kan derfor være en rigtig god idé at lægge puslepuden ned på gulvet og skifte barnet der. Det gør ikke bleskift og vask nemmere, men det gør det i hvert fald sikkert. Husk at have alt, hvad du skal bruge til skiftningen omkring dig, for ellers vil barnet skynde sig væk, når du henter det, der mangler.

● Plastik-scooter

En lille plastik-scooter, som barnet kan skubbe sig omkring på med fødderne, giver en dejlig oplevelse af bevægelse og fart. Og så udvikler det barnets balanceevne og hjælper på den måde også til at forberede alle de kommende balanceudfordringer med at hoppe, løbe, klatre og senere cykle. Styrt kan næppe undgås, men der er ikke så langt at falde.

Tandbørstning

Mange børn vil nu have cirka otte af de i alt 20 mælketænder, og de skal børstes morgen og aften. Pas på med at få dårlige vaner med tandbørstningen. Det er tit besværligt, fordi barnet er træt eller modvilligt, og der kan også være perioder, hvor barnet gør stor modstand, men så må I prøve med historier, sange, leg og list.

En elektrisk tandbørste kan også få de fleste børn til at åbne munden. Og selvfølgelig skal I bruge en børnetandpasta, som jeres barn synes smager okay. Det er jeres ansvar, at jeres barn får børstet tænder, og I må ikke opgive, fordi I møder modstand. Prøv på ikke at skælde ud – men bare at stå helt fast.

Byggeklodser er gode for motorikken

Byggeklodser er gode til at udvikle finmotorikken, for der skal præcision til at stable dem op. Det er godt at have forskellige slags klodser: Nogle, som bare skal lægges oven på hinanden, og andre som passer ind i hinanden og skal sættes rigtigt sammen. Men jeres barn vil nok med størst fornøjelse vælte, hvad I får bygget af små tårne. Barnet er nemlig i den alder, man kan kalde ”nedrivningsalderen.” Barnet elsker simpelthen at vælte og rive ned, hvad I sammen har bygget op, og ofte kan det næsten ikke vente, til det er bygget færdigt, før det skal væltes. Har tumlingen ældre søskende, kan der let blive nogle konflikter, for fra treårsalderen vil børn hellere bygge op, og de kan bryde helt sammen, når deres flotte tårne bliver væltet.

Pege og sætte ord på

Når barnet peger, er det for at vise dig noget, men normalt også for at du skal sige, hvad det er, der peges på. Det udvikler barnets sprog, at du sætter ord på det, barnet oplever. Det er godt, hvis du bruger hele sætninger, for eksempel: ”Det er en lampe, og den kan lyse.” Ofte vil barnet prøve at gentage ”lampe – lyse.” Til at begynde med peger barnet med hele armen og med alle fingrene, men efterhånden lærer barnet at bruge pegefingeren alene.

Undgå sukker

Det er meget vigtigt, at I sørger for at begrænse jeres barns sukkerindtag. Sukkerindtaget hos mindre børn er generelt alt for stort i dag. Det er veldokumenteret, at raffineret sukker har en række uheldige og skadelige effekter på barnet blandt andet overvægt. Antallet af overvægtige børn er i voldsom vækst, og jo tidligere i livet overvægt opstår, desto dårligere er prognosen med hensyn til at opnå normal vægt. Derudover giver blodsukkersvingninger som følge af sukkerindtag sig udslag i, at barnet måske først bliver vældig energisk, men siden kammer over i hysteri for endelig at klaske sammen og blive pjevset.

En cyklus, der nemt skaber konflikter – for eksempel med jer eller med de andre børn i daginstitutionen. Et barn under tre år må højst få en spiseske sukker dagligt, og dette bliver for de fleste børns vedkommende mere end rigeligt dækket af den almindelige daglige kost. Der er nemlig tilsat sukker i meget af den mad, vi køber, såsom rugbrød, franskbrød, cornflakes og leverpostej. Skal barnet have nok sund kost, er der simpelt hen ikke plads til saftevand og kage ret ofte. Saftevand, juice, kakaomælk, kage og lignende bør kun høre til specielle lejligheder. Og børn i denne alder bør ikke ane, hvad slik er!

Produkter med sødestoffer i stedet for sukker er ikke noget sikkert alternativ. Sodavand og saftevand kan for eksempel give syreskader på tænderne. For eksempel elsker de fleste børn rosiner, frugt og bær – skær æble og banan i hapser som mellemmåltid. Køb en bakke jordbær i stedet for kage. Prøv at gøre vandmelon til en hverdagsfest! Det kan være svært for bedsteforældre at acceptere sukkerbegrænsninger. Men raffineret sukker er på alle måder en usund genvej til (børne)børnenes ”kærlighed.” Tag en snak med jeres forældre om problematikken – eller lad dem læse dette afsnit!

15-16 MÅNEDER

Tegne og male

Jeres barn er ved at have motorik til at kunne føre en pen, kridt eller pensel rundt på et papir – og altså lave dejlige klatter og streger. Og det vil have stor glæde af det! I denne alder er det ofte kun kort tid, barnet kan koncentrere sig, så bliv ikke irriteret over, at barnet hurtigt mister interessen igen. Farver kan hurtigt ende i munden, så køb endelig nogle som er giftfrie.

De skal helst være ret store, da barnet i denne alder vil holde farven med hele hånden. Maleriet vil foregå med store bevægelser, som ikke altid rammer papiret, så læg et godt underlag på bordet, for eksempel en udfoldet avis. Det er også dejlig for barnet at få lov til at bruge fingrene. Det kan være, barnet starter med pensel og ender med fingrene. Barnet vil næsten ikke kunne lade være med at røre farverne med fingrene, fordi det stimulerer flere sanser. Tal for eksempel om de forskellige farver for samtidig at stimulere sproget!

● Lad barnet gå

Lad barnet gå selv – for eksempel fra bilen eller cyklen ind i vuggestuen eller dagplejen. Alt for mange forældre bærer deres børn rundt hele dagen. Men barnet har rigtig godt af at bruge sine ben, og de fleste børn vil også rigtig gerne. Selv om vi har travlt, bør vi have tid til at gå de små ture med barnet i hånden.

Med Tumlingekalenderen får I meget af det samme som i Babykalenderen – nu til barnet fra 1-2 år. Men udfordringerne bliver nye: I skal til at forholde jer til opdragelse, grænser og værdier både i forhold til barnet, hinanden og andre. Tumlingekalenderen hjælper jer på turen.