Børnebøger
SPONSORERET indhold

Højtlæsning bringer jer tættere sammen

Når man læser børnebøger højt for sit barn og forsvinder ind i det samme eventyrlige univers, knytter man særlige bånd, som styrker barnets mentale sundhed, lyder det fra eksperter.

Af: Lea Holtze og Louise Graa Foto: Istock
10. jan. 2017 | Børn | Vores Børn

Dit barn putter sig ind i din favn og peger ned i bogen. Her findes et forunderligt univers med elefanten Carl, hans veninde Fanny og brødrene Max og Albert. Forfatteren sætter blandt andet ord og billeder på, hvordan det er at have irriterende søskende og travle forældre for. Og når nogen i bogen bærer sig kluntet ad, kommer I begge til at grine.

LÆS OGSÅ: Børnebøger: Skal vi ikke læse den, vi kender?

Mange af os kender til en hyggelig stund som denne, og højtlæsning er ofte blevet udråbt som vejen til dit barns sproglige udvikling og store ordforråd. Men der er andet og mere at hente fra Elefanten Carl, Cykelmyggen Egon, og Lotte og Tottes univers, fortæller Torben Weinreich, der professor i børnelitteratur.

LÆS OGSÅ: Børnebøger: 20 nye og gamle klassikere dit barn vil elske

– Højtlæsning styrker kontakten mellem den voksne og barnet. Det er i den tætte, fysiske kontakt, at højtlæsning kan noget helt særligt. Barnet kan også uddrage lærdom om, hvordan man skal omgås hinanden og dermed udvikle empati. Og mange børnebøger er desuden humoristiske, og der er ikke noget mere tryghedsskabende end at le sammen, fortæller Torben Weinreich, der er professor i børnelitteratur og fortsætter:

– Hvis der er noget i bogen, barnet ikke forstår, kan det straks stoppe op og spørge den voksne. Og hvis noget er uhyggeligt, kan den voksne med sin viden forklare barnet, hvad der sker. Det lærer barnet at forstå verden, koncentrere sig og reflektere over en masse ting, siger han og tilføjer, at selv hvis barnet er så lille, at det ikke forstår, hvad der bliver læst op, er den tætte, trygge kontakt en gave til både barn og forældre.

Alle går ned i tempo

På Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i København er professor og overlæge Kerstin Plessen helt enig i, at højtlæsning er gavnligt for børns mentale sundhed.– Man mærker hinandens kropsvarme og skaber en afslappet situation, hvor man virkelig er til stede, og hvor barnet bliver engageret i det, der sker. Alle går ned i tempo og samler opmærksomheden om noget fælles, siger hun.Ved at barn og forælder læser den samme historie får de en fælles referenceramme at tale om, når der opstår sjove eller svære situationer i børnehaven eller på legepladsen. Desuden giver den stærke relation, som højtlæsningen skaber, barnet vished om, at mor og far hjælper det, hvis det har brug for det, fortæller Kerstin Plessen.Dog er højtlæsning ikke den eneste mulighed for tæt kontakt med barnet. Andre aktiviteter kan være lige så gode, tilføjer hun.– Man kan for eksempel også få meget ud af at tegne eller at høre en lydbog sammen. Det handler grundlæggende bare om at holde fokus på sit barn og ikke lade sig forstyrre af noget andet, siger hun.

Mange veje til nærvær

Torben Weinreich er enig med overlægen i, at man kan opnå mange af de samme fordele på andre måder – for eksempel ved at gå en tur sammen eller sågar se en børnefilm. Det er nærheden, der er central. Og desuden skal man vælge at lave noget, der giver mening for barnet.

– Jeg vil ikke anbefale, at man læser op fra sit dameblad. Man skal vælge en bog med et emne, der interesserer det specifikke barn. Der er så meget god litteratur, som voksne tilmed også kan få et litterært udbytte ud af. Hvis man er i tvivl om, hvad man skal vælge, vil jeg anbefale, at man spørger sin lokale bibliotekar, siger han og fortsætter:

– Og så skal man ikke stresse over, om man nu læser på den rette måde, og om højtlæsningen får barnet til at udvikle sig, som det skal. Det vigtige er at være sammen.