dommer i den store bagedyst Markus Grigo
SPONSORERET indhold

6 ting om Markus Grigo, som du (måske) ikke vidste

Han er født i Tyskland, men flyttede til Viborg på grund af kærlighed til en dansk pige. Egentligt er han uddannet kok og bager og kom halvvejs igennem tjeneruddannelsen, men har i mange år arbejdet som konditor og dessertkok. Bliv klogere på den ene af dommerne i Den store juniorbagedyst her.

Af: Pernille Lewinsky Kofoed Foto: Peter Hauerbach
19. mar. 2021 | Mad | ALT.dk

Du kender sikkert Markus Grigo, som den ene af de to meddommere i ’Den store bagedyst’. Nu vender den 52-årige dessertkok tilbage på skærmen, når DR blænder op for ’Den store juniorbagedyst’ 2021. Men hvor godt kender du egentlig bagedystdommeren med den charmerende accent? Vidste du for eksempel, at han holder sig i form med israelsk kampsport? At han stort set kun bager, når han har gæster- og at han egentligt ikke bryder sig så meget om kage? Læs med og bliv klogere på juniorbagedystens mandlige dommer her.

  1. Hård opvækst præget af vold
    Markus Grigos liv har ikke altid været lutter lagkage. I et interview til bl.a. DR fortæller han åbent om, hvordan hans barndom var præget af vold, og at dette var medvirkende til, at han allerede som 18-årig flyttede fra Tyskland til London. - Det er ikke en barndom, jeg har lyst til at opleve igen. Min far var voldelig og slog os børn med både træpinde, sko og knytnæve. Engang kastede han vores fjernsyn ud ad vinduet, og det eneste jeg kunne tænke var; 'Hvornår er det mig, han kaster samme vej’, siger han til DR. Som følge af sin egen voldelige opvækst, har han involveret sig i organisationen ’Bryd tavsheden’, som kæmper imod børne- og kærestevold, fordi han gerne vil bruge sin navn og sin historie til at hjælpe børn og unge, der lever med vold. 
  2. Kærlighed til tatoveringer
    Markus Grigos kærlighed til det søde køkken er ikke kun at finde i Bagedysten, men også i nogle af hans meget farverige tatoveringer. Og selvom han tidligere har fortalt, at han aldrig havde tænkt, at han skulle have en tatovering, så er hele hans venstre arm dækket. - Jeg fik tatoveringen for to år siden. Og den viser jo alle mine interesser: En kakaobønne, en paletkniv, et piskeris, brombær, jordbær, lime, citroner og en åben papaya, som mange tror er en tissekone, fortæller Markes Grigo i radioprogrammet ’ Under nålen’. 
  3. Skateboard – det foretrukne transportmiddel
    Der er fart på den flyvende tysker. Når Markus Grigo skal frem, foregår det nemlig på hans eldrevne skateboard. – Det er fantastisk, og jeg har også et andet bræt egnet til mere kuperede områder, afslører dessertkokken. - Mine børn synes, jeg er pinlig, men jeg har det i hvert fald sjovt, siger den tyskfødte kok i et interview med ugebladet Her&Nu. 
  4. Fandt kærligheden på Tinder
    Det var oprindeligt en dansk pige, som i 1991 fik ham til at flytte til Danmark. Siden blev han gift, men ægteskabet holdt ikke. Efter at være blevet skilt, har Markus Grigo fundet kærligheden igen og danner i dag par med Susanne, som han mødte for mere end fire år siden på en dating-app. - I min alder søger langt de fleste faktisk en partner, og jeg fandt min dejlige kæreste på Tinder, har han tidligere sagt til Ekstra Bladet. Markus Grigo bor sammen med kæresten Susanne og hendes 12-årige søn. 
  5. Spiser sjældent sødt
    Selvom Markus Grigo er uddannet dessertkok og bruger mange timer om ugen på at lave roulader, kransekager og rosepynt til bageprogrammet, så kaster han sig sjældent over gåsebryst fyldt med flødeskum. Ifølge ham selv, er han nemlig ikke nogen sukkergris. - Jeg spiser faktisk ikke særlig meget sødt, selvom jeg selvfølgelig nyder at udforske forskellige smagsvarianter, ligesom i Den store bagedyst. Jeg spiser mest fra det salte køkken, fordi jeg går meget op i at holde min krop sund med god mad og træning, fortæller Markus Grigo til DR.
  6. Dyrker kampsport og naturen
    Når Markus Grigo ikke arbejder eller optager nye programmer af ’ Den store bagedyst’ dyrker han en del motion. Foruden at løbe og dyrke crossfit og styrketæning i fitnesscenter fem gange om ugen, går han også op i kampsport. - Jeg er ikke sjov at være sammen med, hvis jeg ikke bevæger mig. Så det er bare nødvendigt. Kampsport er det, jeg bruger mest tid på. Lige nu Krav Maga, som er en israelsk kampsport. Jeg elsker også naturen og fisker gerne ved kysten eller fra kutter. Det er afslappende, og jeg elsker stilheden, fortæller Markus Grigo i et interview i BT. Han fortæller også, at han holder af at gå ture i skoven og samle svampe eller tage alene på fisketur, og at han har et stort behov for at have alenetid ind i mellem. 

Anbefalet til dig