3 kvinder afslører: Nye kostvaner har ændret mit liv

Ny og sundere kost kan gøre underværker for dit humør, din krop og energi. Mød Christina, Karoline og Isabelle, og hør, hvordan Alkaline kost, Clean eating og Mindful eating har ændret deres liv.

„Jeg har tabt 44 kilo ved at spise rene råvarer”
For to år siden var 39-årige Karoline Lindberg afhængig af sukker, hun vejede 134 kilo og kunne ikke lege med sine børn. I dag har hun smidt 44 kilo, dyrker sine egne grønsager − og det er helt slut med E-numre.

HVORFOR CLEAN EATING? 
− Jeg var for to år siden med i et slankeprogram på TV 2 Øst med sundhedsekspert Birgitte Nymann som coach. Jeg havde prøvet alle kure uden held, og jeg var desperat. Men dette var en ren livsstilsændring, hvor vi skulle undgå forarbejdede fødevarer. Det gav god mening for mig. Jeg er vokset op på en gård, hvor dyrene levede et godt liv, før de blev slagtet, og min mor lavede alt fra bunden. 
HVORDAN LEVEDE DU FØR?
− Jeg vejede 134 kilo og havde fedtlever, sukkersyge og kunne knap nok rejse mig fra sofaen uden at blive forpustet. Jeg tænkte kun på mit næste sukkerfix, og når jeg havde afleveret børn, skulle jeg ofte omkring tanken og have kage og kakaomælk. Min værste last var dårlige købekager fra supermarkedet.

HVORDAN KOM DU I GANG?
− Det var en kold tyrker, og det var hårdt, fordi jeg ikke kunne få mit sukker. Min krop rystede, og jeg skiftevis svedte og frøs. Heldigvis gik det over, og jeg begyndte at sætte mig ind i kost og har siden læst til kostvejleder og kører mine egne slankehold. Der er meget, der har overrasket mig, især at hvedemel har samme virkning på blodsukkeret som hvidt sukker, så det skar jeg også væk.

HVAD SPISER DU TYPISK?
− Min morgenmad er økologisk skyr med drys af kerner, kokosmælk, kokosmel, bær og frø. Frokost er ofte rester fra aftensmaden eller kogte æg med hjemmebagt rugbrød og grønt. Aftensmad er alt muligt, men altid årstidens grønsager, og vi har også vegetardage og grøddage. Jeg holder mig fra hvede, ris og pasta, og hvis jeg spiser brød, er det hjemmebagt.

SE OGSÅ: 3 kvinder tester: Spiser du mere, end du tror?


SPISER DU ALTID CLEAN?
− Jeg drikker sjældent alkohol, spiser ikke sukker og dyrker bær, kartofler, løg, porrer og ærter i haven. Jeg køber økologisk kød og æg på den lokale gård, men jeg er ikke fanatisk og kan da godt nyde et stykke chokolade fra Peter Beier. En gang hver anden måned falder jeg i med lidt bland-selv-slik og har hjertebanken hele natten, men som udgangspunkt vil jeg ikke fylde min krop med E-numre og sprøjtemidler.

PÅVIRKER DET KROPPEN?
− Tre måneder efter jeg lagde min kost om, var alle mine blodprøver fine. Og som kiloene røg af, fik jeg lyst og overskud til at motionere, så jeg fik en masse energi. Det er så „nemt” i forhold til ugebladskurene, og det har været en kæmpe øjenåbner for mig at opdage, hvad der gemmer sig i den forarbejdede mad, vi spiser. Jeg kan ikke få mig selv til at spise det igen.

HVILKE REAKTIONER FÅR DU?
− Nogle synes, at det må være besværligt, men man skal bare være god til at planlægge. Hos venner kan jeg selvfølgelig ikke forlange, at de skal købe økologisk kød og grønt. Men går vi på restaurant, vælger vi efter, om de bruger økologiske eller lokale råvarer. Jeg bliver ked af det, når jeg ser en overvægtig familie med cola, chips og slik i indkøbskurven. Jeg har selv været der, og jeg ville ønske, at de vidste, hvor vidunderligt det er at spise rent.

DIN LIVSKVALITET I DAG?
− Min krop har det så godt. Den vil gerne motioneres nu, ellers bliver jeg rastløs. Jeg har tabt 44 kilo, og jeg mangler stadig 15 kilo. Men når jeg rammer mit mål, har jeg ikke tænkt mig at spise anderledes, det her er for livet, og jeg kommer aldrig til at spise en snegl fra tanken igen.

SE OGSÅ: Spis dit immunforsvar i topform med 6 sunde råvarer 

CLEAN EATING
Hvad er det: Man spiser rene råvarer og undgår forarbejdet mad som færdigretter, pålæg, pølser og bacon. Du kan i princippet spise alt, også hjemmebagt kage.
Hvorfor er det godt: Du fylder ikke din krop med E-numre og får mad med masser af næring og vitaminer.
Hvad kræver det: Måske orker du ikke at lægge hele dit liv om og aldrig spise en burger igen, men lidt er bedre end ingenting, så start med at skære de ting fra, som du kan overskue.

KAROLINES 3 BEDSTE RÅD
Søg oplysning
Sæt dig ind i, hvad din yndlingsspise egentlig indeholder. Du vil sikkert blive overrasket, måske chokeret og få nemt ved at sige nej tak næste gang.
Dyrk det selv
Måske er grønsager noget, du kan dyrke selv? Det er den største glæde at spise noget, man selv har plejet fra jord til bord.
Drop light
Lightprodukter er fyldt med kunstige sødestoffer, der snyder din krop og din hjerne. Find hellere naturlige måder at søde din mad på, f.eks. med honning eller tørret frugt.

NAVN: Karoline Lindberg.
ALDER: 39 år.
JOB: Kostvejleder og psykoterapeut. smidfedtet.dk.
PRIVAT: Gift, mor til to børn på fem og otte år.
BY: Tølløse.
SPORT: Cykling, styrketræning og powerwalking.
KOST: Har spist efter Clean eating i to år.

EKSPERTEN
Birgitte Nymann er ekspert i motion, kost og sundhed og forfatter til en række bøger om sundhed. Hun lever selv overvejende clean. Se birgittenymann.dk

„Min krop er glad nu”
Med en basisk kost baseret på Alkaline-principper har Isabelle Jørgensen, 30, fundet en livsstil, som både giver hende energi og god samvittighed.

HVORFOR ALKALINE?
− For et år siden hørte jeg om Alkaline Living og tog med på en rejse til Kreta, hvor vi lærte om den basiske livsstil, og det gik op for mig, at jeg faktisk havde levet ret basisk i flere år bare uden at kende begrebet. Jeg er vegetar, og jeg praktiserer en yogisk livsstil, hvor man forsøger at gøre så lidt skade på sig selv og sine omgivelser, især dyrene, som muligt. Kød er meget syredannende og ikke god for vores syre-base-balance. Jeg lever også meget vegansk, fordi jeg ikke spiser æg og mælk, og jeg arbejder hele tiden på at finde ud af, hvordan jeg kan leve endnu mere basisk.

HVORDAN LEVEDE DU FØR?
− Jeg har heldigvis aldrig været typen, der væltede mig i sodavand og slik, men jeg spiste da brød og kage. Jeg vidste godt, at sukker, gluten og laktose ikke var godt for mig, men det har taget tid for mig at ændre mine kostvaner og fjerne de usunde ting.    

HVORDAN KOM DU I GANG?
− Jeg begyndte for flere år siden, og da jeg lærte mere om basisk kost, skar jeg endnu mere ned på sukker og skruede op for de sunde fedtstoffer og grønsager. Jeg drikker også meget vand med citron, som jo er syre, men bliver omdannet til et basisk restprodukt i kroppen. Det tager tid at lægge sine vaner om, hvis man gerne vil kunne holde fast i dem, og jeg har derfor taget én vane ad gangen.

HVAD SPISER DU TYPISK?
− Til morgenmad spiser jeg en skål med en smule sojayoghurt og avokado, banan, bær, hakkede nødder og frø. Jeg tager også et olieshot med essentielle fedtsyrer i lidt juice eller saft, fordi de er gode for bl.a. fordøjelsen og huden. Til frokost spiser jeg salat med spinat, avokado, quinoafrø og masser af olie og måske en skive stenalderbrød. Til aften elsker jeg at lave grønne bønnedeller med græsk salat og ovnbagte rodfrugter eller grønsags-lasagne.

SE OGSÅ: De 20 bedste powerfoods

SPISER DU DU ALTID BASISK?

− Jeg er ikke fanatisk, men jeg lever overvejende basisk, og jeg har fundet fine alternativer til de syreholdige ting. Mælkeprodukter har jeg erstattet med plantemælk, og i stedet for æg bruger jeg hørfrø eller chiafrø. Men jeg kan sagtens drikke et glas vin i ny og næ eller spise mørk chokolade. Jeg spiser selvfølgelig også det, der bliver serveret, når jeg er på besøg hos venner, så længe det ikke er kød, som jeg jo ikke spiser.

PÅVIRKER DET KROPPEN?
− Jeg har fået mere energi, og jeg har god samvittighed over for min krop og naturen. Min krop føles bare sundere og gladere, mere i harmoni og balance, og min hud er blevet pænere. Mit blodsukker er også mere stabilt, og jeg får ikke kvalme af fedtholdig mad som tidligere.

HVILKE REAKTIONER FÅR DU?
− Nogle er kritiske, men det er, fordi jeg er vegetar. Kød er en meget integreret del af vores kost. Men jeg prædiker ikke om basisk kost som det eneste rigtige. Selv om det virker for mig, virker det jo ikke nødvendigvis for andre.

DIN LIVSKVALITET I DAG?
− Den basiske kost har været en del af mange andre større ændringer i mit liv, og det har passet perfekt ind i min nye og sundere livsstil. Sundhed er jo ikke kun sund kost, men også et sundt sind.

SE OGSÅ: Den friske vitaminindsprøjtning

ALKALINE LIVING
Hvad er det: Vores celler trives optimalt med en pH-værdi på 7,3, og kosten bør derfor bestå af primært basiske fødevarer med en høj pH-værdi som f.eks. grønsager, sure frugter, nødder, kerner, avokado og essentielle olier. Skær ned på, eller fjern syreholdige ting som sukker, kød, blandingsmargarine, hvide kornprodukter, alkohol og tilsætningsstoffer. 
Hvorfor er det godt: En basisk kost kan udsætte aldring og forebygge sygdomme lige fra forkølelse til cancer. En krop i balance bliver ikke så let syg. 
Hvad kræver det: Det handler om en krop i balance og derfor også din søvn, motion og mentale tilstand. Der er plads til få syreholdige ting i kosten, så længe det basiske fylder ca. 75 pct.

ISABELLAS 3 BEDSTE RÅD
Grønsagsjuice
 
Du vil blive overrasket over, hvor godt de smager, og hvor meget de mætter.
Vær taknemmelig
Jeg praktiserer taknemmelighed hver dag, for så tænker jeg mere positivt, og det er vigtigt at værdsætte alt i livet og kunne se det store i det små.
Et skridt ad gangen
Skær ned på sukker, og skru op for det sunde fedt. Det er en god måde at starte med basisk kost, uden at du skal lægge hele dit liv om. Og vær sød ved dig selv i processen!

NAVN: Isabelle Jørgensen.
ALDER: 30 år.
JOB: Yogalærer, mindfulness-instruktør og lifecoach. se lifeyoga.dk.
PRIVAT: Bor alene.
BY: Lyngby.
SPORT: Yoga og vandring.
KOST: Vegetar. Har spist Alkaline-kost i et år.

EKSPERTEN 
Bettina Laxholm Delfs, kostvejleder, træner, META-coach og foredragsholder. Aktuel med bogen „Alkaline Living”, Gyldendals Forlag. Se livingacademy.

„Mad skal nydes – i flere timer”
Aftensmaden bliver anrettet som på en femstjernet restaurant hjemme hos Cristina Cristel Sperly Emé, 48. For Mindful eating med fokus på tid, nydelse og nærvær giver både mere sundhed og større livskvalitet, siger hun.

HVORFOR MINDFUL EATING? 
− For seks år siden blev jeg meget syg, og jeg måtte revurdere hele mit liv. Jeg begyndte at studere positiv psykologi og mindfulness, og her stiftede jeg bekendtskab med Mindful eating. Det handler om at være til stede og have fokus på det, man foretager sig nu og her. Jeg har uddannet mig til Mindful eating practitioner, for jeg havde brug for at arbejde mig hen imod et nyt og andet liv, og det gav god mening for mig at få mindfulness ind i alle områder af min tilværelse.
 HVORDAN KOM DU I GANG?
− Det har taget et års tid at lære, for det er ikke noget, man gør fra den ene dag til den anden. Vaner ligger jo godt forankret i os. Så det har været ét måltid ad gangen, og jeg har brugt forskellige åndedrætsøvelser til at øve mig i at være til stede her og nu. De er lette at praktisere alle steder. Jeg har også lært teknikker til, hvordan man kan nyde måltidet mere.

HVAD SPISER DU TYPISK?
− Jeg tror ikke på forbud, så jeg spiser alt, bare med måde − og det er 90 pct. sundt. Det lyder måske frelst, men når du har fokus på virkelig at nyde f.eks. et stykke chokolade, bliver både hjerne og mave tilfredsstillet på en anden måde, end hvis du bare spiser uden at tænke over det. Mindful eating er ikke et mirakel, men gælder om at sanse, mærke og være nærværende, og det påvirker hele dit liv, når du først kommer i gang.

SPISER DU ALTID MINDFULDT?
− Jeg praktiserer det hele dagen, men gør mest ud af vores aftensmad. Jeg dækker op med det fineste bestik og anretter maden appetitligt og lækkert. Mine børn driller mig med, at det minder om en femstjernet restaurant. Vi skynder os ikke, og vi tager os tid til at tale sammen, hygge, lytte og være lige nu og her i måltidet. Det giver maven og hjernen en chance for at registrere, at vi spiser, så vi kan mærke, når vi er mætte. Når man spiser sådan, bliver man mere bevidst om, hvad man indtager og får vænnet sig til at reflektere over sit valg af mad.

SE OGSÅ: 5 kvinder afslører: Sandheden om min krop

PÅVIRKER DET KROPPEN?
− Jeg er blevet så bevidst om, hvad jeg spiser, at jeg kan mærke, hvad det gør ved mig. Derfor går jeg mere op i at vælge mad, som min krop får det godt af. Jeg har fået mere overskud og føler mig mere i balance med mig selv. Mindful eating er blevet en fast del af min livsstil, så jeg bruger ikke tid på at tænke over, hvad jeg må spise og hvornår, som mange nok gør, hvis de f.eks. er på kur, hvor det kan føles som en straf med alle de forbud. Når jeg spiser, er jeg bare meget bevidst om det, jeg gør.

HVILKE REAKTIONER FÅR DU?
− Nogle mennesker synes, det er flippet, men Mindful eating er for mig det mest rigtige i forhold til mine spisevaner. Man skal være nærværende omkring sin mad og længe om at spise, så man når at registrere, at man spiser. Ligesom med livet. Det skal man jo også nå at opleve og nyde.

DIN LIVSKVALITET I DAG?
− Mindfuld eating har ændret mit forhold til mad og medført, at jeg lytter til min krop. Jeg er blevet afhængig af Mindful eating, for det har gjort mig mere til stede og bevidst om alt i mit liv.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du mediterer?

MINDFULD EATING
Hvad er det: Intentionen om at ville spise efter den fysiske mavesult og med så meget nærvær, sanselighed og nydelse som muligt. Meditation er et godt redskab.
Hvorfor er det godt: Nogle gør det for at regulere vægten på en afslappet måde eller håndtere problemer med f.eks. overspisning eller sukkerafhængighed. Mange gør det for at opnå mere nydelse i hverdagen.
Hvad kræver det: Et ønske om nærvær og nydelse i forhold til mad. Du skal være parat til at udfordre normer om mad og måltider, så et åbent sind er en fordel.

CHRISTINAS 3 BEDSTE RÅD
Apps med mindfulness
Download en app med mindfulnessøvelser. Du kan også finde videoer på YouTube med åndedrætsøvelser. Gør det let og overskueligt i dit tempo.
Hvad gør dig glad?
Drop den motion, du ikke gider, og find noget, der gør dig glad. Så gider du blive ved, også når motivationen ikke er på toppen.
Giv dig tid
Gør op med dig selv, om du vil forandre dit liv. Og giv dig selv tid til at ændre dine uvaner, og lad være med at stille for høje krav til dig selv fra dag et.

NAVN: Cristina Sperly Emé.
ALDER: 48 år.
JOB: CEO i Psst!
PRIVAT: Single og mor til to drenge på 9 og 18 år.
BY: Århus og Dubai.
SPORT: Dans, fitness og lange gåture.
KOST: Har praktiseret Mindful eating i et halvt år.

EKSPERTEN 
Per Brændgaard, cand.-scient. i human ernæring, selvstændig sundhedskonsulent og forfatter, bl.a. til „Mindful spisning − kuren mod slankekure”. Se perbraendgaard.dk

SE OGSÅ: 3 kvinder tester: Kan du klare 3 uger uden sukker, alkohol og hvede?

SE OGSÅ: 20 geniale råd, der booster din energi

SE OGSÅ: Fokus på juicekure: Kan du virkelig drikke dig sund? 

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok