Kendt fra Facebook, Instagram og YouTube
SPONSORERET indhold

Fremtidens stjerner fødes på de sociale medier

Christian Schwarz Lausten er direktør i rådgivningsfirmaet Seismonaut, som hjælper virksomheder og organisationer med at navigere i det digitale landskab. Han er overbevist om, at vi kun har set foden af bjerget i forhold til indtjening på de sociale medier.

Af:: Kicki Thomsen Foto: Franne Voigt
28. jan. 2016 | Livsstil | ALT for damerne

Af Marie-Louise Truelsen

Hvordan tjener man penge på de sociale medier?
– I USA har de udviklet sofistikerede søgemaskiner, der holder øje med, hvor mange likes og abonnenter en "YouTuber" får. Når han eller hun når op på x antal likes og abonnenter, begynder virksomhederne at interessere sig for dem, og de kommer "i stald" på samme måde, som man kender det fra musikere og foredragsholdere. Det er også begyndt at ske i Danmark, hvor de store YouTubere får en slags promoter, der så håndterer sponsorater og annoncer.

LÆS OGSÅ: "Min søn har 5 millioner fans på Facebook"

– Derudover er der YouTubes eget annonceapparat – det er de pre-roll-annoncer, hvor man lige skal se en kort reklame, inden man kan se videoen. Har du nok views – over 100.000 – kan du begynde at tjene penge på annonceprogrammet ved at få en del af omsætningen. Men det er en lav del, og derfor kræver det stor volumen, før man for alvor tjener penge på den måde.

– Bloggere promoverer også produkter, som de får tilsendt og anmelder. Der ser man også meget på Instagram. Det er jo en økonomi, der går helt uden om de almindelige kanaler – og uden om YouTube. Instagram har lige åbnet for annoncer, og det er så nyt endnu, at man faktisk ikke ved, hvordan det kommer til at fungere. Vi står simpelthen for foden af bjerget, men der er ingen tvivl om, at det bliver kæmpestort.

Hvor meget kan man tjene?
– Det meste er skjult. Men på Journalisternes Fagfestival sidste år var der en håndfuld bloggere, der stillede op, og én af dem – en 16-årig pige – fortalte, at hun tjente omkring 35.000 om måneden på en blog om mode og sit eget liv.

– PewDiePie er af de rigtig store, en svensk gut, der laver videoer om computer- og mobilspil, og han tjener efter sigende omkring 50 millioner om året på sine YouTube-indslag. Han er desuden dagsordensættende og en magtfaktor.

Er de sociale medier fremtidens måde at blive en stjerne på?
– Det er det helt sikkert. Dem, der vil få succes, er dem, der er gode til at arbejde med communities, hvilket vi ser allerede. Det er – typisk – unge, der kender deres målgruppe hundrede procent, og som opbygger et community via både YouTube, Facebook, Instragram og ofte også Twitter. Man skal ikke se isoleret på den enkelte platform, man skal se det som en hel verden, der bliver bygget op, og hvor der er stor interaktion med brugerne.

– Noget af det, der bliver spændende at se, er, om en fyr som for eksempel PewDiePie, der har over 40 millioner abonnenter, på et tidspunkt vil tage skridtet fra YouTube til en tv-kanal, når han får et tilbud, der er attraktivt nok. Mange i den lidt ældre generation vil stadig synes, at det er interessant at være på de store tv-kanaler, men det her er en ny generation, og de ser altså ikke tv på samme måde, som man gjorde før i tiden.


LÆS OGSÅ: Virker din glade facebook-opdatering overfladisk?

LÆS OGSÅ: Her er de mest populære selfies

LÆS OGSÅ: Sådan får du flere følgere på Instagram