Bliv klædt på til den årlige MUS-samtale med denne guide.
SPONSORERET indhold

Her er din guide til den gode MUS-samtale

I mange virksomheder er første kvartal tiden til at afholde medarbejderudviklingssamtale (MUS).

Af: Alice Louise Wedell-Neergaard Foto: iStock
18. feb. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

Og det er en super god mulighed for, at få talt om, hvordan det går på jobbet – både i forhold til dig selv, afdelingen og virksomheden.

Så uanset om du er leder, som skal gennemføre mange samtaler, eller du er medarbejder, som skal have sin egen samtale, så se frem til mødet og sørg for at forberede dig grundigt.

Hvorfor MUS?
Medarbejderudviklingssamtalen er en fortrolig, ligeværdig og gensidig samtale, hvor medarbejder og leder sætter særskilt tid af til at tale om, hvordan du som medarbejder klarer dit job. For dig, som medarbejder er samtalen din mulighed for, at fortælle din chef, hvordan du ser dit arbejde, og hvordan du kunne tænke dig, at udvikle dig – både i fagligt og personligt.

Jeg har gennem min tid som leder set alt for mange medarbejderudviklingssamtaler, hvor vi ikke fik tilstrækkelig udbytte af de timer, vi havde sat af, fordi målet med mødet var lidt uklart, vi ikke helt turde stille skarpt på, hvad som gik godt og hvad som gik mindre godt, og også, at vi ikke havde fået sat tid nok af.

Så her er ugens gode karriereråd til den gode MUS, som jeg håber, du vil være med til at supplere i kommentarerne nedenfor.

DEN GODE MUS - som medarbejder
Som medarbejder, som skal igennem din medarbejdersamtale, har du ansvaret for, at du involverer dig, og få sagt de relevante ting til din chef.

Sørg derfor for at forberede dig grundigt – dels i forhold til de emner, I skal runde, men også om der er andet, som er vigtigt at få op på bordet.

Hvis du f.eks. skal mødes med to chefer eller din chef og f.eks. HR-chefen, så sørg for, at du ved, hvilken rolle de to har i mødet. Hvis du ikke har fået det at vide, så spørg om det, så du er helt klar på, hvordan samtalen kommer til at forløbe.

"Tal med nogen inden samtalen"
Når du forbereder dig, er det vigtigt, at du tænker over, hvordan du bedst fortæller de ting, som du gerne vil tale om. Hvis noget af det, som I skal snakke om er svære emner, som f.eks. et vanskeligt samarbejde med en kollega, så prøv at forestil dig snakken, når du forbereder dig. Du kan også finde en at tale med inden selve samtalen, så du lige har prøvet at sige tingene et par gange før samtalen.

Husk at de svære emner også er svære for din chef, og at I begge har et ansvar for at få diskussionen på bordet på en ordentlig og positiv/konstruktiv måde.

"Tænk over hvad du ønsker for det kommende år"
Samtalen munder ud i en udviklingsplan for dig. Du skal derfor tænke godt igennem, hvordan du ønsker det kommende år skal være på dit arbejde. Hvis du har lyst til at prøve nye udfordringer, så vær åben omkring det, hvis du har en chef, hvor det er muligt. Hvis du ønsker dig et andet job i virksomheden, så vær konkret, og fortæl din chef, hvilket job, og hvorfor det skal være dig, som skal have det.

Hvis du har ønsker til uddannelse, så undersøg, hvad uddannelsen koster. Find ud af, om den vil give dig, din arbejdsplads og din chef værdi for pengene. Hvis uddannelsen f.eks. ligger lidt udenfor dit almindelig arbejdsfelt – f.eks. fordi den omhandler noget personlig udvikling, så tænk over, hvordan din afdeling/din chef kunne få glæde af, hvis du deltog i denne. Og brug dette, når du skal argumentere for at få lov at gennemføre uddannelsen.

Den gode MUS - som leder
Som leder har du ansvaret for at rammen om samtalen er helt tydelig. Dvs. hvor lang tid har I, hvor skal I sidde og hvilke emner skal I drøfte. Derudover hvilke vigtige "leveregler" er der for samtalen og hvad gør i for at samle op på indholdet af samtalen efterfølgende.

Jeg vil derfor anbefale dig at sende indbydelsen til samtalen ud i god tid til din medarbejder. Sørg for at du allerede i indbydelsen fortæller, hvor lang tid I har, og hvor i skal sidde. Skriv gerne, hvad du forventer dig af mødet, og at forberedelse er super vigtig.

Hvis du ønsker at skrive, hvordan du ønsker samtalen – altså levereglerne – f.eks. at du forventer at I begge udviser åbenhed, ærlighed og gensidig respekt, så gør endelig det.

Til sidst er det selvfølgelig vigtigt at understrege at samtalen er fortrolig.

"Mød op superforberedt"
Sørg for at du møder super forberedt til samtalen. Tænk igennem, hvad der er de vigtigste budskaber i samtalen.

Sørg for, at du gennemfører samtalen i en positiv tone og fokuserer på styrkerne hos din medarbejder, således at du får opbygget tillid til at I også kan tale om de svære emner. Det kunne f.eks. være områder, hvor du synes at din medarbejder skal forbedre sig.

Det er helt ok, under vejs i samtalen, at fortælle, hvis der er noget, der ikke fungerer – f.eks. at din medarbejder laver for mange fejl. Det skal jo op på bordet, men hjælp ham/ hende med at være løsningsorienteret i forhold til, hvad han/hun og du kan gøre ved det.

"Gør diskussionerne konkrete"
Og husk så at lytte meget i samtalen og stil gerne mange HV- spørgsmål, for at få medarbejderen til at fortælle og uddybe, så diskussionerne bliver meget konkrete.

Den bedste måde at vise anerkendelse for din medarbejder i samtalen er, at være nærværende og ikke svare mobiltelefon eller sms'er under vejs i samtalen. Sørg for at være koncentreret om samtalen hele vejen igennem.

Slut samtalen af med at spørge din medarbejder, hvordan han/hun har opfattet samtalen, og om der er noget som kan gøres bedre næste gang.

Og sidst men ikke mindst, husk at sige tak for nu, når I er færdige!

Til leder og medarbejder: Lav SMARTE mål for MUS
Når I afslutter samtalen, så sørg for, at I laver nogle konkrete mål og handlingspunkter, som I kan følge op. Det kan i gøre med følgende værktøj:

S: Sørg for at det du/I skal arbejde med det næste år er beskrevet specifikt og konkret

M: Sørg for at det bliver målbart – f.eks. at I følger op på punkterne hver måned

A: Sørg for at planen for det kommende år er accepteret og attraktiv for jer begge Husk den skal også være opnåelig. Det giver f.eks. ingen værdi at aftale, at I følger op 1 gang om måneden, hvis I på forhånd ved, at det bliver der ikke tid til.

R: Sørg for at det du skal udvikle dig med i det kommende år er realistisk og relevant

T: T står for tid så: Sidst men ikke mindst, aftal en deadline for, hvornår mål og handlinger skal være opnået.

E: Hvis I får tid, så husk at evaluér planen ved starten af medarbejderudviklingssamtalen næste år.

Rigtig god medarbejderudviklingssamtale.