Få historien om Kenzo
SPONSORERET indhold

Få historien om Kenzo

24. dec. 2012 | Livsstil | Eurowoman

Kenzo er her, der og alle vegne. Det karakteristiske tigerlogo sidder på spring på maven af alt fra ­moderedaktører til stylister og bloggere som et farverigt bevis på den succesfulde relancering af mærket. Vi tegner et portræt af det fascinerende modehus, der er tilbage i rampelyset.

Det var en lille genistreg, da Kenzos aktuelle vinterkollektion i marts blev afsløret under den parisiske modeuge: Topmodellen Karlie Kloss åbnede showet iført logosweatshirt og et skævt smil, og modellerne manøvrerede rundt på rulletrapper i bevægelse. New Yorks famøse Magnolia Bakery havde fløjet cupcakes ind til begivenheden, og P. Diddy sad på første række sammen med alle de uomgængelige redaktører og fashionistaer. Hvordan gik det til, at det glemte modehus pludselig stod bag ugens mest hypede show?

Det var fuldstændig uventet, og så alligevel ikke. Selvfølgelig havde mange håbet, at de nye kreative direktører Humberto Leon og Carol Lim, som også er designerne bag mærket Opening Ceremony, kunne bidrage med en saltvandsindsprøjtning. Alligevel skete der noget helt særligt, da modellerne trådte ind på podiet i atriummet på Université Pierre et Marie Curie. I lyset fra de farvede lysstofrør smeltede nye og gamle ideer symbolsk sammen og afspejlede den aktuelle bevægelse i Kenzo. Modehuset var i den grad tilbage.



Fra Tokyo til Paris
Kenzos første kollektion med de nye designere ved roret gik lettere ubemærket hen, men med vinterkollektionen, der er i butikkerne nu, eksploderede succesen mellem hænderne på duoen. Sangerinden Rihanna og streetstyleikoner som Elena Perminova, The Man Repeller og Caroline Brasch Nielsen foruden et utal af bloggere er alle blevet spottet iført tigerhoveder og logo på sweatshirten.

Men vi skal lidt længere tilbage i tiden for at forstå, hvor den farverige og etniske æstetik kommer fra. Helt til Japan for at være præcis, hvor grundlæggeren af modehuset, Kenzo Takada, blev født i 1940. Som 18-årig droppede han ud af sit studium i litteraturhistorie på Kobe-universitetet i Tokyo for at forfølge drømmen om at blive designer. Det var en kontroversiel beslutning, tiden taget i betragtning, og på Tokyos Bunka School of Fashion forsvandt Kenzo Takada lidt i mængden af kvinder, da han efter lang tids kamp blev optaget som en af de første mænd på linjen nogensinde.

Derfor besluttede den unge japaner sig for at flytte til Paris i 1964 for at prøve designtalentet af, men inden han kom så langt, havde han allerede rundet mere eksotiske breddegrader på sin vej. Bl.a. Kina og Singapore, og det var med inspiration fra disse kulturer i bagagen, at Kenzo Takada slog sig ned i den franske hovedstad for at prøve kræfter med modebranchen. Han fusionerede sine stærke japanske rødder med de mange stilmæssige indtryk, han fik undervejs, og det var dette særlige twist af japanske silhuetter i kombination med parisisk chik og globale stilindflydelser, der i sidste ende gjorde ham verdenskendt.


Dj og it-pige Leigh Lezark sad på første række til Kenzos seneste show i Paris – naturligvis iført Kenzo fra top til tå.

Haute couturens hovedstad var dog på ingen måde klar til det udefrakommende designtalent, da Kenzo Takada dukkede op i det lukkede modeland i midten af 60’erne. Han kunne ikke et ord af det franske sprog og var heller ikke meget bekendt med den stolte franske kultur. Men den ukuelige japaner hægtede sig på branchen, og langsomt fik han etableret sig et navn i den parisiske modeundergrund. På dette tidlige tidspunkt hed Kenzo Takadas hjertebarn Jungle Jap og blev solgt i butikken af samme navn.

Jungle Jap var den upolerede udgave af Kenzo, som introducerede modige farvekombinationer og print i det parisiske gadebillede. Der var fokus på snit, og især den karakteristiske kimono blev fremført i forskellige kombinationer. De fysiske rammer for butikken var placeret i den historiske og fashionable arkade Gallerie Vivienne i Paris’ 2. arrondissement, og der er derfor stadig i dag et særligt tilhørsforhold mellem mærket og dette sted. Det var her, Kenzo viste sin første kollektion i 1970, og da han ville markere sig med et modestatement til sit blot andet show nogensinde, omdannede han den 176 meter lange arkade til én lang catwalk. Takada kastede sig i det hele taget frådende over byens leben og mange inspirationskilder. Byens kreative kunstnertyper fik øjnene op for Kenzos signalværdi, og de unge franskmænd adopterede som de første det spraglede look.

Fortsætter på næste side...
Opturen ender og begynder på ny
Amerikansk Vogue opsnappede i 1971, at noget enestående var under opsejling i den parisiske undergrund og promoverede derfor mærket som en del af et større fokus på den parisiske modescene. Kenzos design var avantgardistisk og farverigt med etniske mønstre, markante skulderpartier og oversize silhuetter i form af alt fra kimonoer til stribede denim-overalls. Det ramte perfekt ned i tidsånden, og op gennem 70’erne tog det fart: En ung Carine Roitfeld gik model for Kenzo, og modehuset holdt show i både Tokyo, New York og Paris. I takt med at kollektionerne blev større, fik kendisser som Jerry Hall og Grace Jones øjnene op for mærket, og helt centralt for brandudviklingen blev modehuset officielt navngivet Kenzo i 1980. I Danmark brugte selv helt unge piger alle deres lommepenge på Kenzos signaturtørklæder, mens deres mødre kunne shoppe de temmelig eksklusive klæder hos Birger Christensen på Strøget.



'Men alle opture ender på et tidspunkt, og i løbet af 90’erne mistede Kenzo pusten. Grundlæggeren Kenzo Takada solgte sit firma til luksuskonglomeratet LVMH, hvorefter han trak sig tilbage i 1999 og lod sine assistenter føre det toneangivende modehus videre. Det faldt knap så heldigt ud, og derfor ansatte man i 2004 italienske Antonio Marras som kreativ direktør. Trods et ihærdigt forsøg på at videreudvikle modehuset formåede heller ikke han at løfte Kenzo ud af tidslommen.

Det var dog kun, lige indtil Humberto Leon og Carol Lim tog over i sommeren 2011 og pustede nyt liv i de lidt støvede og uddaterede klude. Det multitaskende powerpar skaber i skrivende stund designhistorie, hvor de jonglerer med både Kenzo og deres mindst lige så succesfulde brand Opening Ceremony. Hos sidstnævnte er designduoen kendt for at overføre masser af sexet attitude fra den californiske vestkyst til urbant streetdesign på østkysten, og den autentiske newyorker-vibe videreføres nu til Kenzo.



De to designere, begge 36 år, mødte hinanden på universitetet Berkeley i Californien i 1993, hvor Leon inviterede Carol Lim med til fest. Hun kvitterede med et ja tak og tog uimponeret af sted i pyjamas og stiletter. De har været bedste venner siden, og kollektivstemningen følger dem i deres forretningsliv. Respekt for modehuset og dets historie er en vigtig drivkraft for de nye bagmænd: Kenzo Takada implementerede sin meget originale personlighed i næsten alt sit arbejde, og det er selvsamme personlige touch, der stadig associeres med mærket. Det er i sig selv lidt af en prøve at være både tilbageskuende og samtidig forud for sin tid, og de to nye kreative direktører har da også en vis ærefrygt:

“Vi håber, vi har bidraget med noget nyt og ungdommeligt, men vi vil også respektere og bevare Kenzos traditioner,” har de sagt til britisk Vogue.

Humberto Leon og Carol Lim nævner selv Kenzo som en af deres største inspirationskilder, og før de overhovedet gav sig i kast med den omfattende genoplivning af mærket, dykkede de ned i modehusets arkiver for at gennemgå hvert årtis kendetegn. Den ikoniske Kenzo-tiger er et af de markante kendetegn, som de nye direktører har valgt at genbruge med stor succes.
Den nye æra
Ligesom Kenzo Takada er Humberto Leon og Carol Lim notorisk uimponerede over flygtige tendenser i modeverdenen, som de fortolker frit efter deres egen fascination af undergrundskultur. Den tilgang har de videreført til Kenzo som en del af mærkets relancering, og Kenzos makeover med fandenivoldsk street-attitude inkluderer ikke kun en genoplivning af selve looket, men også en komplet udvidelse af brandet. Kenzo er derfor også blevet digitalt opdateret på de sociale medier og fører nu den kreative personlige blog Kenzine, der holder læserne up-to-date med aktuelle strømninger og inspirationskilder i modehuset.

I overensstemmelse med den nye linje blev et designsamarbejde med sneakersmærket Vans også frigivet hen over sommeren, og succesen med at koble det umiskendeligt amerikanske sammen med den i forvejen fransk/japanske fusion fortsætter. Flere butikker i Danmark har forsøgt at imødekomme den store efterspørgsel på Kenzo, og butikkerne Wood Wood, Nué og Youheshe.com i København samt Dr. Adams i Odense har alle bestilt flittigt hjem fra den aktuelle kollektion. Kreativ direktør hos Youheshe.com, Lulu Henckel, understreger designernes vigtighed i branchen:

“De har opdateret den traditionelle og genkendelige Kenzo-stil til perfektion. De har et meget anderledes look i forhold til, hvad der ellers er på markedet lige nu, og de tør lege med stærke farver og mange mønstre. Det er en perfekt sammensmeltning af form, farver og mønstre,” siger hun.


Superstjernen Rihanna mikser streetwear fra Kenzo med røde læber og leopardstøvler.

Succesen med Kenzo er da heller ikke til at tage fejl af hos Youheshe.com, hvor Kenzo praktisk talt bliver revet ned fra hylderne.

“Salget er gået over al forventning. Vi har næsten udsolgt af det hele på kun få uger. Man kan virkelig mærke, at der er skabt utrolig meget hype omkring mærket på blogs og i magasiner. Det er et friskt pust i modeverdenen, noget, vi har manglet,” siger Lulu Henckel.

Anne Dorthe Larsen, der er medejer af butikkerne Nué og Another Nué kan også nikke genkendende til succesen:

“Lige nu er tiden igen meget til logomania, og det kan vi godt lide. Kenzo byder på nogle sikre trends som print og brokade i et nyt opdateret look, der er knap så klassisk som hos de andre gamle modehuse. Det vækker opsigt!” siger hun.

Holdbarhedsdatoen på mærkets succes er heller ikke i nærheden af at være overskredet. Tværtimod ser fremtidsudsigterne mere end lovende ud efter efterårets modeuge i Paris, hvor designerne brillerede ved at sende safari-inspirerede look, svævende kjoler, modige print og endnu flere logosweatshirts ned ad catwalken. Kenzo synes at være mere dugfrisk og cool end nogensinde. Vi siger velkommen tilbage.

Læs også : Kom tæt på skuespillerinden Blake Lively »