Foto: Danny Christensen og Anne Mie Dreves

“Kvinder er nødvendige for at skabe fred i verden, bæredygtig udvikling og vækst”

Kommunikationskonsulent og adm. dir. i kommunikationsbureauet Hansen Agenda, Lotte Hansen, 43, har ligget vandret i over et år for at få flere hundrede danskeorganisationer, virksomheder og kulturinstitutioner tilat gå aktivt ind i kampen for kvinders vilkår op tilkonferencen Women Deliver 2016.

Det er ingen hemmelighed, at klimatopmødet i København i 2009, det såkaldte COP15, ikke var nogen stor succes. Noget, der til gengæld lykkedes, var den tilknyttede nonprofit-kampagne Hopenhagen. En virtuel by, som i løbet af sin levetid fik mobiliseret 6 mio. verdensborgere og fik opbakning fra prominente samarbejdspartnere som WWF, Huffington Post, Desmond Tutu, Connie Hedegaard og FN, og som efterfølgende vandt verdens største PR-pris, den prestigefulde Sabre Award. Kampagnelederen var den erfarne kommunikationskonsulent og adm. direktør Lotte Hansen. Men hun var mildt sagt ikke imponeret over de mange sporadiske arrangementer uden deltagere i 2009. Derfor tøvede hun heller ikke med i 2014 at melde sig til at stå for koordineringen af aktiviteterne i forbindelse med den internationale konference Women Deliver 2016, som afholdes i København i maj. Hun er ansat til at lave mest mulig larm, men det skal være larm, der skaber forandring. Fra sit kontor i et baghus på Nørrebro fortæller Lotte Hansen, hvorfor vi alle sammen skal vide meget mere om Women Deliver.

LÆS OGSÅ: Sådan går det med ligestillingen i Danmark

Hvad gør Women Deliver relevant i din optik?
- I Women Deliver ser man ikke piger og kvinder som ofre, men som en mulighed for at skabe fred i verden, bæredygtig udvikling og vækst. Hvis man ikke satser på piger og kvinder, kommer de tre ting aldrig til at ske, fordi de er den stærkeste motor i den forbindelse. Hvis man giver kvinder bedre vilkår og muligheder, vil det betale sig tilbage big time. Der er fx undersøgelser, der viser, hvor stor en andel af ens lønindkomst man bruger på sine børn og sin familie, og her bruger kvinder 90 %, hvor mænd kun bruger 30-40 %. Derudover er det bevist, at kvinder er mere stabile medarbejdere. Konferencen handler dels om det fokus, men den er også en anledning til at fejre, at ligestilling er blevet et af FN's 17 verdensmål inden for bæredygtighed og udvikling. Jeg tror, at man har været lidt for firkantet tidligere og fokuseret på fx at få CO2'en bragt ned og få rent vand, og det ville da også være skønt, men hvis man skal være helt kynisk, mener jeg, at mange af de andre verdensmål ville blive indfriet automatisk, hvis man startede med piger og kvinder. At kvinder ikke deltager i samfundet, svarer til at sætte halvdelen af et tophold på udskiftningsbænken.

Hvad skal der konkret til for at skabe bedre vilkår for kvinder?
- Uddannelse, forbud mod tvangsægteskaber og bedre sundhedsforhold, ikke mindst i forbindelse med fødsler. Men for at det kan batte, synes jeg, at både forbrugere og virksomheder skal vide, hvordan de kan gøre en konkret forskel. Det er ikke nok, at vi siger, at kvinder skal have bedre vilkår. Virksomhederne er nødt til at sørge for helt elementære ting, som at der er et dametoilet, at der er nogen til at passe deres børn, eller at der er et omklædningsrum, hvis kvinder skal arbejde. Hvis disse ting ikke er i orden, holder det kvinderne hjemme. Mange danske virksomheder har fokus på de her nogle gange helt banale ting. Hos Bestseller har man fx haft succes med at uddele hygiejnebind til medarbejderne, hvilket sænkede sygefraværet markant, fordi kvinderne ellers blev hjemme i den uge, hvor de havde menstruation, og i Vietnam har den danske virksomhed Orana forkortet frokostpausen fra halvanden til en halv time, hvilket gav kvinderne fri hver lørdag, så det var lettere for dem at passe et arbejde.

Hvad kan vi fra dansk side bidrage med?
- Vi kan blive bedre til at huske på den bagage, vi har. Jeg har talt med mange teenagere, piger og drenge, som slet ikke er med på, hvad de står på skuldrene af, og hvor mange der har kæmpet for deres rettigheder gennem tiden. Vi kan bidrage ved at være stolte af vores kamp for lige rettigheder, for det har gjort vores samfund stærkt og tillidsfuldt. Og det er da både sjovere for mænd og for kvinder, at begge køn har ret til at være nærværende forældre og både stærke og svage mennesker med lige ret til at sejre, fejle, elske og til at kunne sige nej. Vi har ikke en kæmpe indtjening fra natur-ressourcer, og alligevel er vi super rige. Det har været en kæmpe gevinst for vores samfund, at kvinderne er kommet på arbejdsmarkedet.

Hvor stort har dit eget engagement været i kvinders rettigheder tidligere?
- Jeg har altid været meget optaget af det, og jeg mener bestemt ikke, at alle problemer er løst. Men jeg har ikke følt, at mine interesser har været repræsenteret særlig godt, og derfor har jeg aldrig været aktiv i sagen. Men jeg har altid været meget, meget taknemmelig for de kvinder, der tidligere har taget et kæmpe slæb for, at jeg kunne komme derhen, hvor jeg er. Bl.a. Jette Sachs Bostrup, som var en af de første kvindelige ledere i DR, og Suzanne Brøgger, som jeg begge kender. De kvinder, der lige er generationen over mig, synes jeg, vi skal tage hatten af for. Det gælder endnu mere generationen før dem. Men dem, der varetager den eksisterende kvindekamp, adresserer ikke helt det, jeg personligt synes er vigtigt. Fx synes jeg, at der har været alt for meget fokus på kvoter, og det har været med til at splitte kvinder. Jeg synes i højere grad, man burde fokusere på de problemer, der opstår ved, at vi har en meget lille servicesektor, fordi det betyder, at mange kvinder stadig laver det meste derhjemme, og mange børnefamilier derfor kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen."

Hvad har været den største udfordring i forbindelse med arbejdet op til konferencen?
- Det har været grundfortællingen. Man kan ikke bare sige 'kvindekonference', for så
tænker folk, at halvdelen sidder og strikker, og den anden halvdel står og råber. Udfordringen har været at fortælle, hvad det er for en agenda, det handler om. Men i mine øjne har vi løst den. At agendaen er meget bred, har gjort, at mange har set sig som en del af den. Min motivation for at involvere mig i Women Deliver er også, at jeg ved, at jeg er god til at få folk til at arbejde sammen på kryds og tværs. Jeg er god til at få mange til at føle, at det er deres sag. Ikke fordi jeg manipulerer med dem, men fordi det er deres sag. Det handler egentlig bare om at skabe en dybere erkendelse af, at vi alle har en interesse i at sikre bedre forhold for piger og kvinder verden over.

LÆS OGSÅ: Derfor er Beyoncé feminist

LÆS OGSÅ: Kendte kvinder: fra lækkede sextapes til hacking af nøgenbilleder

LÆS OGSÅ: Beyoncés nye album er meget mere end utroskab 

Lotte Hansen

• Adm. dir. i kommunikationsvirksomheden Hansen Agenda, som hun startede i 2010.
• Står for koordineringen af de danske aktiviteter op til konferencen Women Deliver 2016, som afholdes i København i maj.
• Leder af Women Deliver-konsortiet, som ud over Hansen Agenda består af bl.a. Sex & Samfund, KVINFO og Dansk Industri.
• Tidligere spindoktor og politisk kommentator og bl.a. kendt fra programmet Jersild & spin.
Se, hvad vi ellers skriver om: Interview