Sexisme i musikbranchen
SPONSORERET indhold

13 kendte kvinder står frem: “Det er ubehagelige oplevelser, som jeg har forsøgt at fortrænge”

Flere kvinder i den danske musikbranche har været udsat for krænkelser, fortæller de i ny dokumentar. Men i modsætning til, hvad nogen tror, handler det ikke om at hænge bestemte personer ud. Derfor deler de nu deres oplevelser, fortæller de til alt.dk.

Af: Julie Bruun Lund og Emma Fjalland Lund Foto: Henrik R. Petersen / Lars E. Andreasen / Anthon Unger / Lars E. Andreasen
10. jun. 2024 | Livsstil | ALT.dk

“Vis mig nu dine patter. Vi fortsætter ikke, før jeg har set dine patter.”

Sådan fortæller Kat Stephie, kendt fra popgruppen Sukkerchok, i den nye DR-dokumentar 'Sexisme i musikbranchen', om en episode, hvor hun som 17-årig stiftede bekendtskab med en musikproducer. Han ville ikke lade hende indspille, før hun havde vist ham sine bryster.  

Artiklen fortsætter efter videoen...

Kat Stephies oplevelse med krænkende adfærd i musikbranchen er blot én blandt mange, viser det sig nu.

For dokumentarserien 'Sexisme i musikbranchen' bygger på historier fra mere end 150 kilder fra musikbranchen, hvoraf 13 af de kvindelige musikere står frem med navn og ansigt og fortæller om gentagne krænkelser. 

Blandt de kvinder, der står frem i dokumentaren, er Stine Bramsen, Anne Gadegaard, Pernille Rosendahl, Kat Stephie, Katinka Bjerregaard, Mathilde Falch og Annette Heick. 

Fire af dem har alt.dk nu snakket med.

“I processen med tilblivelsen af dokumentaren kunne jeg mærke, at der var en masse ubehagelige oplevelser, som jeg har holdt inde og fortrængt, og det blev jeg faktisk ret ked af," fortæller Kat Stephie til alt.dk.

"Men ud over at det gjorde mig trist, så gav det mig også modet til at være med, fordi jeg håbede på, at det måske kunne give andre mod på at åbne op om det, som de har været igennem.“

Problemet er strukturelt

I programteksten til første afsnit af DR-dokumentaren står der, at otte ud af 10 unge kvinder i musikbranchen har oplevet, at deres grænser er blevet overtrådt.

Fælles for kvinderne i dokumentaren er ønsket om at ændre det skadelige miljø, som har gennemsyret musikbranchen gennem mange år. Selvom dokumentaren især tager udgangspunkt i to mandlige musikere i branchen, som har haft en grænseoverskridende og sexistisk opførsel, er de langt fra hele problemet, siger Mathilde Falch til alt.dk.

“Jeg ønsker lige vilkår og fair spilleregler. Derfor kæmper jeg heller ikke mod enkeltpersoner eller mod mænd, men mod en kultur, som rigtig mange er med til at opretholde.”

Læs også

Af samme årsag har DR efter mange overvejelser valgt at anonymisere de mandlige musikere, som flere kvinder i dokumentaren har haft grænseoverskridende oplevelser med, fordi problemet er langt større, skriver Mikala Krogh, dokumentarchef på DR. 

“Alle de mænd, der i serien beskyldes for grænseoverskridende opførsel, bliver ikke navngivet, fordi DR med serien ønsker at sætte fokus på et generelt og meget udbredt problem med sexisme i mange afskygninger i branchen. Problemet kan ikke reduceres til at handle om enkle, konkrete mænd. Anonymiteten gælder både de mænd, som kun en enkelt kvindelig artist fortæller om, og de artister, som flere kvinder har oplevet som grænseoverskridende.”

En lysere fremtid

De kvindelige musikere fra dokumentaren, som alt.dk har været i kontakt med, ved godt, at deres medvirken kan have konsekvenser for deres fremtid i musikbranchen, men det er en risiko, de er villige til at løbe – koste, hvad det koste vil, fortæller de.

“Jeg har været nervøs for at stå frem, fordi jeg har været bange for, hvilke konsekvenser det ville få. Jeg omgås jo i de samme kredse som de mennesker, der har opført sig grænseoverskridende overfor mig, så jeg har gjort mig mange tanker om, hvordan vores fælles bekendte ville opfatte mig efterfølgende, hvis jeg stod frem – om det ville lukke nogle døre for mig. Men jeg besluttede mig for, at den del er ligegyldig nu, målet er vigtigere,” siger Anne Gadegaard til alt.dk, mens Stine Bramsen siger:

“Der er ingen tvivl om, at jeg mister samarbejdspartnere og muligheder på at deltage i denne her dokumentar. Men det her er større end mig.” 

Målet er nemlig at ændre musikbranchen for fremtidens kvindelige artister.

“Jeg vil virkelig gerne ændre på de strukturelle problemer, der er i branchen, og skabe en bedre, mere tryg og mere ligeværdig branche for den næste generation. Hvis jeg kan være så heldig, at det kan smitte af allerede nu, og jeg selv kan få lov at mærke det, så er det bare en ekstra bonus. Men ting tager tid, og hvis det kan gavne næste generation af unge kvinder, så ville jeg føle, at jeg havde været med til at gøre noget stort.”

Artiklen opdateres løbende med nye svar fra de medvirkende kvinder.