2016s store trends
SPONSORERET indhold

11 ting der trendede i 2016 – hvor mange genkender du?

Når det kommer til stykket, er vi ikke så forskellige.

Af:: Anne Bang Foto: NRK
12. dec. 2016 | Livsstil | ALT.dk

Trends er noget mærkeligt noget. Hvorfor begynder vi alle sammen lige pludselig at komme kokosolie i håret? Og hvorfor bliver en helt masse mennesker med et trylleslag vilde med grøn matcha-te og Aperol Spritz – samtidig?

Vi har undersøgt Google Trends for at finde ud af, hvad der pludseligt trendede i 2016. Og vi blev ikke overraskede. Gør du?

LÆS OGSÅ: Julie kunne ikke få et arbejde - så traf hun en vild beslutning

Vi har her udvalgt 11 trends og fænomener, som slog hårdt igennem i løbet af året, der næsten er gået.

1. MATCHA:

Foto: iStock

Den panggrønne pulverte, som eftersigende skulle være både afstressende og give mere energi og mindre mavefedt, har indenfor de seneste par år pludselig fået intens opmærksomhed – selvom teens historie faktisk strækker sig helt tilbage til Tang-Dynastiet i Kina (år 618–907). Det er et helt lille ritual i sig selv at brygge den hypede te, så mon ikke den også er styrkende for tålmodigheden?

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Matcha". 

2. APEROL SPRITZ:

Foto: iStock

I 2016 blev alle simultant vilde med den bitre, italienske Aperol, som ellers i mange år forinden mest af alt lugtede af mormor. I år lugtede den pludselig af "storbysmart i Milano", og vi tror, at successen skyldes en blanding af god markedsføring og et meget Instagram-venligt og absolut likeable udseende med den smukke, orange farve og den classy serving i vinglas.

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Aperol Spritz". 

3. KOKOSOLIE:

Foto: iStock

Kokosolie var 2016s vidundermiddel nr. 1. Vi puttede det i håret, i ansigtet, i maden – kokosolien kunne det hele! Der var dog også flere eksperter, der mente, at olien var en anelse hypet. 

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "kokosolie". 

4. POKÉMON GO:

Foto: iStock

Pokémon GO er et af de første augmented reality-spil, der virkelig har taget verden med storm. Pludselig løb både børn og voksne rundt udenfor med ansigterne bøjet over deres smartphone-skærme og talte om, hvor man mon kunne finde en Pikachu eller en Charmander i nærområdet. Det er som om, Pokémon GO-crazen er gået lidt i sig selv igen allerede, men mon ikke, at vi kommer til at se flere spil i samme stil i den nærmeste fremtid?

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Pokemon GO".

5. GLUTENFRI:

Foto: iStock

"Free from"-fødevarer har været en trend over flere år – bare se på statistikken for søgeordet "glutenfri". Trenden skyldes ikke nødvendigvis, at der er kommet flere egentlige allergikere, men at flere af andre, forskellige årsager fik lyst til at udelukke gluten fra deres kost. Der har været mange udlægninger af glutenfri-trenden: Nogle ser det som grænsende til spiseforstyrret adfærd, mens andre taler om øget fysisk velvære ved at udelukke gluten fra kosten. 

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Glutenfri".

6. DAYBED:

Foto: iStock

Det smukke og luksuriøse, men måske ikke supernødvendige, møbel fik en mærkbar renæssance i 2016. Er folk begyndt at tage flere middagslurer, eller hvor stammer trenden fra? We simply don't know.

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Daybed".

7. GANNI:

 

Kendall Jenner in Ganni Sanders satin jacket #kendalljenner #ganni #gannigirls @kendalljenner

Et billede slået op af GANNI (@ganni) den

Det danske modebrand Ganni havde et gyldent 2016, hvor flere internationale it-piger, blandt andre Kendall Jenner, gav mærket med de smukke prints, humoristiske detaljer og enkle, moderne snit opmærksomhed.

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Ganni".

8. CHIA:

Foto: iStock

"Superfrøet" chia er ikke noget nyt fænomen, men i 2016 var det pludselig overalt. Chiafrø er "smagsneutrale" (yes, de smager ikke af noget), og har derfor utallige anvendelsesmuligheder. Bagværk, salater, grød, juicer – det hele blev udsat for Chia i år. Og måske egentlig forståeligt nok, for frøene skulle være rige på omega-3, jern, fibre og en masse andet godt. 

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "Chia".

9. CHOKER:

Foto: Getty Images

Halskæderne skulle være stramme i 2016. Rigtig stramme. 

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "choker".

10. VEGANSK MAD:

Foto: iStock

Søgeordene "vegansk mad" er i kraftig vækst i Danmark ifølge Google Trends, og det skyldes måske, at 2016 var året, hvor ikke-veganere også begyndte at spise vegansk – når de da havde lyst og overskud. Et søgeord som "fleksitar" (vegetar på deltid, red.) trendede også i 2016, hvilket underbygger tendensen.

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "vegansk mad".

11. SKAM:

Foto: iStock

Nordmændene tromlede os på seriefronten i år med ungdomsserien SKAM, som rigtig mange danskere har taget til sig og nu knuselsker. Ja, faktisk er danskerne blevet så vilde med serien, at DR følte sig nødsaget til at købe rettighederne. Der må sidde nogen i DR Ung og DR Drama og ærgre sig rigtig meget over, at de ikke selv fik idéen.

Kilde: Google Trends. Interesse over tid for Danmark de seneste fem år for "SKAM".

LÆS OGSÅ: Her er de bedste vine til nytårsaften

LÆS OGSÅ: Her er de realistiske veje til at holde kvinders mest populære nytårsforsætter

LÆS OGSÅ: De mest lovende nytårsmenuer ud af huset