ALT's boganmelder er begejstret for Katrine Marie Guldager. Læs boganmeldelserne af ugens bøger her.

Af: Katrine Nadia Jørgensen, Louise Engelst og Anne Niluka Iversen
17. maj. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

MERE KRØNIKE FRA KØGE
"Den ny tid"
Af Katrine Marie Guldager
Lindhardt og Ringhof, 272 sider, 249,95 kr.

Jeg har altid kastet mig over Katrine Marie Guldagers kompakte københavner-fortællinger, som var det chokolade. De senere år har hun skiftet de korte fortællinger ud med en generationskrønike, der skal brede sig over intet mindre end otte bind. Den foregår i Køge og er et vigtigt stykke danmarkshistorie. Vi er i år 1967, og "Den ny tid" fortsætter, hvor "Ulven" og "Lille hjerte" slap. Men karaktererne fra de to tidligere romaner befinder sig nu i en tid, hvor hippier, ungdomsoprør og skilsmisser gør op med kernefamilien som ideal. Guldager brillerer med sit blændende billedsprog, mens hun hæver sig op over historien, som en anden himmelsk fortæller. Du kan sagtens læse bogen, selvom du missede de to første dele. knj

Gedder og roser
"Næste stop Rosengädda"
Af Emma Hamberg
Aronsen, 352 sider, 299,95 kr.

Tessan nærmer sig de 30 og har intet opnået i sit liv. Hun bor 15 meter fra sit barndomshjem, arbejder i en grillbar og har haft den samme (utro) kæreste siden folkeskolen. Bror elsker Serge Gainsbourg, taler som var han født i 1940 og klæder sig kun i vintage habitter. Ikke noget der afføder stor popularitet i skolegården, og Bror er da også en særdeles ensom 13-årig. Men både Bror og Tessans liv ændrer sig, da de af omveje møder Jane, som bor i et lille hus i udkanten af Stockholm, hvor hun plejer til skadekomne vilde dyr."Næste stop Rosengädda" er en skøn bog, der er som skabt til at blive læst på lune sommerdage. Det er ingen stor litterær oplevelse, men fungerer perfekt på sine egne præmisser. Emma Hamberg skriver let og ukompliceret og så levende, at man næsten kan smage skovjordbær og svensk brændevin på tungen. ani

Fortidens skygge
"En velbevaret hemmelighed"
Af Kate Morton
Cicero, 468 sider, 299,95 kroner.

Som barn ser Laurel sin mor stikke en fremmed mand ned. Sagen drysses ned, og hun får aldrig snakket med sin mor omkring det. På moderens dødsleje mange år senere forsøger Laurel at finde ud af, hvad der egentlig skete den fatale dag. Historien i "En velbevaret hemmelig" er yderst spændende, krydret med et godt sprog og med en overraskende slutning. Historien springer mellem nutiden, Laurels ungdom og moderens ungdom under 2. Verdenskrig. Springene fungerer rigtig godt og virker yderst velovervejet. Spændingen er størst i afsnittene omkring Laurels mor, og de måtte gerne have fyldt mere. Selvom bogen ikke er en krimi, har den flere sammenfald, og som læser sidder man meget og forsøger at gætte slutningen. le