Bolig: Varm minimalisme på få kvadratmeter
SPONSORERET indhold

Bolig: Varm minimalisme på få kvadratmeter

Hvordan kombinerer man den strenge minimalistiske stil med personlighed og skæve påhit? Det viser designer og møbelsnedker Anders Gordon, der har indrettet familiens lille lejlighed på Vesterbro i Århus ud fra principper om rummelighed og varme.

Af: Mai Hjalager Gudmundsen Foto: Anitta Behrendt
20. okt. 2012 | Bolig | ALT for damerne

Når møbelsnedker og designer Anders Gordon byder inden for i sit hjem, venter en venlig stemning bag døren. Klassiske, arkitekttegnede møbler står side om side med mere farverige indfald, de hvide vægge er beklædte med alt fra egne fotografier til kultegninger og samtidskunst. Og lader man øjnene vandre rundt i krogene, finder man skøre figurer, der bare venter på at blive set. Anders kalder familiens indretning for varm minimalisme. For selv om deres lejlighed virker indbydende og er lige til at gå på opdagelse i, må det ikke blive til et sættekassehjem.

– Jeg har forsøgt at holde det forholdsvist let. Tingene er ret stramme i deres udtryk. Farmors bløde lænestol er gemt langt væk, men møblerne virker alligevel imødekommende. Der skal være noget at kigge på, men du må ikke få flimmer for øjnene, forklarer Anders.

Øje for genbrug
I de fleste af l rum står møbler, som Anders selv har designet. For med sit arbejde som møbeldesigner, kan han ikke lade være med at opfinde nye løsninger, der passer til netop hans hjem. Interessen for indretning opstod, da han som ung forelskede sig hovedkulds i to Poul Kjærholm stole. Men stolene var for dyre, og han gik derfor i gang med at udtænke, hvordan han skulle skaffe dem billigere.

– Så jeg tænkte: ”Jeg tror sgu, jeg begynder at handle med gamle, arkitekttegnede møbler! Jeg startede en forretning, der hed ”Superkrejl”, og tog på loppemarked klokken seks om morgenen hele foråret og sommeren, fortæller Anders, der for længe siden har lukket den lille, fritidsdrevne butik.

Men øjet for brugt design har fulgt ham ind i hans hjem på Vesterbro i Århus. I stuen står blandt andet en original Arne Jacobsen-lampe, som var lidt af et fund til prisen.

– Det er Arne Jacobsens allerførste design fra 1927, som jeg fandt på Djursland hos en mand, der solgte antikviteter. Midt i det hele stod en hvid lampe, som kostede 100 kroner, og det ville jeg jo gerne give.

Populær spisestue
Ser man rundt i lejligheden, står det klart, at kunst har en særlig plads i møbeldesignerens hjerte.
Men også her mener Anders, at der er en fin balancegang mellem ”tilpas” og ”for meget”. Billedvæggen for enden af det store Poul Kjærholm-spisebord er derfor opført i neutrale farver.

– Væggen må ikke vælte rumme, og rammerne skal ikke tage magtens for billederne. Anders.
Spisestuen er da også blevet familiens favoritrum.

– Vi hænger altid fast i spisestuen. Vi har en stue, men vi bruger den ikke ret meget. I spisestue kan vi have gæster eller arbejde om aftenen. Det er bare et af de rum, hvor man har lyst til at være og får ro i kroppen.

Generation sættekasse
Anders synes ofte, folk går for langt, når de i deres forsøg på at vise personlighed stiller ting på alle hjemmets flader. Han mener, vi er blevet en del af en dillerdaller-generation med hjem, der ofte ligner sættekasser. Og det skal man passe på med, for man skal også kunne få luft.

– Bøger er pæne, og brugskunst kan man også have en del stående af, men det må aldrig flimre og blive for dominerende. Det betyder ikke, at det skal være hvidt i hvidt, men du skal vise din personlighed uden, det bliver for meget. I vores lejlighed er der rigeligt, man kan identificere sig med, så det er ikke nødvendigt, at der står ting over det hele, forklarer han.
I spisestuen er Wegner-lufthavnsstolene så komfortable, at familien ikke behøver flytte sig hen til sofaen for at slappe af. Loftslampen er en gammel italiensk industrilampe, spisebordet er fra Poul Kjærholm. Og på endevæggen hænger den store billedvæg, der er et lille kunstværk i sig selv.

Stuen byder på flere af Anders' kreationer. Sofaen skabte han ud fra et ønske om, at der skulle være plads til gæster. Den er lavet af moduler, som både kan give ekstra siddepladser og laves om til madrasser. Egetræsstolen er også eget design, det samme er sofabordet, der med sin blå farve bryder stuens rolige udseende.

Mest til pynt står Anders' "grøn stol" i hvid udgave i stuehjørnet. Billederne på væggen har han selv taget før digitalkameraets tid. Der var hedebølge i New York, filmen fik for meget varme, og derfor er alle billederne gule.
Som modspil til de mere farverige indslag har Anders skabt et klassisk hjørne, hvor der er luft og ro. Normalt arbejder han ved spisebordet, men han bliver glad, når han kigge på det luftige hjørne, som rummer et Arne Jacobsen-klapbord, en Arne Jacobsen-bordlampe, og hvad Anders betegner som verdens smukkeste stol, pk9 af Poul Kjærholm.

Det gamle køkken fik nyt liv, da Anders malede gulvene og lagde ny bordplade på. Bordene på hver side af komfuret har Anders også lavet, for det gav ham mulighed for at arbejde med jern, og han havde altid ønsket sig at lære at svejse.


Læs også: Bolig: Fra adeligt hjem til afslappet stil