sponsoreret indhold
Nej tak til Black Friday:  Her er designvirksomheden, som siger fra
SPONSORERET indhold

Nej tak til Black Friday: Her er designvirksomheden, som siger fra

For andet år i træk går SOFACOMPANY i stik modsatte retning af den traditionelle Black Friday. Designvirksomheden giver ikke en eneste rabat, men planter i stedet fem træer for hvert møbel, der bliver solgt. Ligesom de resterende 364 dage om året.

23. nov. 2020 | Bolig | Sofacompany

Okay, vi indrømmer det: Black Friday kan være ret så fristende! I hvert fald på selve dagen. Stemningen er vild, uret tikker, og der er gode, ja nærmest uimodståelige, tilbud på alt det, man synes, man lige står og mangler – og mere til.

Tænker vi bare lidt længere frem end de hektiske 24 timer, det amerikanske fænomen står på, kan luften dog godt gå en smule ud af shopping-ballonen.

I en tid hvor klimaet er hårdt spændt for, er det nemlig netop ved at genoverveje vores forbrug, vi kan have indflydelse på mængden af CO2, der ender i atmosfæren. Og så er mange af de forførende Black Friday-tilbud altså bare heller ikke helt så godt et scoop, som vi tror i øjeblikket, vi ivrigt hiver tingene ned fra hylderne eller trykker ”læg i kurv”.

Det mener i hvert fald SOFACOMPANY. For andet år i træk går de derfor imod den årlige forbrugsfest med et ”nej tak” til vilde rabatter, der opfordrer til tilbudsjagt og hurtige køb, og et ”yes please!” til god kvalitet, gennemsigtige priser og ansvarlig produktion - året rundt.

Til kamp mod overforbrug

Selvom SOFACOMPANYs Anti Black Friday-tiltag, der nu kører på 2. år, stadig er forholdsvist nyt, er der intet nyt under solen i, at de vælger at gøre tingene på deres egen måde.

Siden Christian og Cathrine Rudolph stiftede virksomheden i 2012, har missionen været klar; de ville revolutionere møbelbranchen ved at være så transparente over for forbrugerne som overhovedet muligt.

Lige præcis det efterlever de i stor stil ved at eje samtlige steps i værdikæden, lige fra designere og produktion til showroom og webshop, og samtidig stå fast ved valget om aldrig at markedsføre deres møbler via uigennemskuelige tilbud – eller det brandet selv beskriver som ”kunstigt opskruede priser med tilsvarende kunstige rabatter”.

Hos SOFACOMPANY er priserne derfor altid de samme. Til gengæld er de super fornuftige alle 365 dage af året, fordi det smarte forretningskoncept betyder, at virksomheden kan skære alle unødige udgifter væk – uden at det går ud over hverken det lækre design eller den høje kvalitet, der sikrer, at du kan have det samme møbel i mange år frem.

Store grønne ambitioner

Som endnu et step i revolutionen teamede SOFACOMPANY i 2019 op med Trees for the Future. Designvirksomheden har siden plantet fem træer for hvert møbel, de har solgt - og det gælder naturligvis også, når Black Friday ruller ind over landet 27. november i år.

Målet er først og fremmest at støtte formål, der gør kloden godt. Men bag tiltaget ligger også et ønske om at få flere af os til at tænke over, hvilke brands vi lægger vores penge hos. Shoppemani og rødglødende dankort - som kommercielle højtider som fx Black Friday netop inviterer til - er næppe vejen frem, hvis vi sammen vil passe bedre på klimaet.

Det er, ifølge SOFACOMPANY, til gengæld grønne partnerskaber, vedvarende energi og produkter i ansvarligt producerede materialer, du kan have gavn af de næste mange år.

Parret bag designvirksomheden har en vision om, at SOFACOMAPNY skal være et bæredygtigt foretagende, og trods de ikke er der 100% endnu, er de allerede godt på vej.

Eksempelvis bruger de FSC certificeret træ, og deres fabrik og lager kører på henholdsvis sol- og vindenergi, ligesom deres varetransport er CO2-neutral, og flere af møblerne produceres i tekstiler fremstillet af 98% og 100% genanvendte flasker.

Læs mere på sofacompany.dk