Organisk elegance i den gamle Frederiksstad
SPONSORERET indhold

Bolig: Elegance i den gamle Frederiksstad

Med masser af personlighed har Connie Melgaard fra Rabens Saloner indrettet en gammel lejlighed fra 1800-tallet og formået at forene sin egen forkærlighed for naturfarver og organiske materialer med sin mands mere moderne og stringente stil.

Af: Malue Drejer/Sisters Agency Foto: Birgitta Wolfgang Drejer/Sisters Agency
01. jan. 2013 | Bolig | ALT for damerne

Fra tagterrassen er der fri udsigt til stjernehimlen, og inden for i lejligheden emmer væggene af historier fra dengang, hvor den gamle bydel i Frederikstaden var forbeholdt sømændene og bestemt ikke var for overklassen. Trods dette har lejligheden en del til fælles med herskabets boliger fra samme tid. Der er smukke udsmykninger af væggene med høje træpaneler, fin stuk omkring lampeudtagene i loftet, og temmelig højt til loftet.

– Vi har valgt at indrette os forholdsvis enkelt, så de mange originale detaljer i lejligheden får lov til at være synlige og en del af indretningen, fortæller Connie Melgaard. Hun overtog lejligheden fra sin søster for tyve år siden og har boet der med sin mand Heine de seneste fem år.

– Jeg indretter helst med sort, hvid og grå, og gerne med gamle møbler. Heine er derimod til stærke farver og moderne linjer, så det har været et sjovt kompromis at mikse vores stilarter, men også en proces, der har gjort vores stil mere personlig. Heine har speciale i restaureringer af gamle bygninger som ådring (imitering af træstruktur), marmorering og forgyldninger. Og det er en god baggrund at have, når man løbende skal vedligeholde en over 150 år gammel lejlighed. Et par steder er det gamle bindingsværk synligt og er med til at fremhæve sjælen i lejligheden.

Ro midt i storbyen
– De gamle trægulve er meget slidte, så vi har fået en snedker til at stabilisere gulvet ved at udluse de efterhånden lidt store mellemrum, og derefter skal vi have resten af gulvene malet. Det giver en flot hvidt lærred at indrette på. Selvom vi godt ville have bevaret de gamle gulve rå, så var de så medtagede, at vi var nødt til at male dem, forklarer Connie.


Tv stuen er en skøn blanding af Connie og Heines to stilarter med den lyse enkle sofa tilsat farverige ægte tæpper og et kinesisk sort lakbord. Puderne med peace tegn og stjerne er fra Rabens Atelier, de andre etniske er købt på rejser. Den store sølvpuf har Connie selv lavet. Den gamle lampe er fra en butik i Lars Bjørnsstræde i indre København. Malerierne på væggen er af Robert Jacobsen.



Spisestuen virker delikat med de sorte stole på en kridhvid baggrund. Stolene forrest er fra Rabens Atelier, de bagerste i sortlakeret bambus har Connie haft, fra hun var helt ung. Lamperne over bordet, designet af PH, hedder Stammekrone og forhandles af Louis Poulsen. Billedet på væggen er af kunstneren Thaiwijit Poengkasemsomboon. På bagerste væg hænger et antikt fransk spejl fra 1700-tallet.

Etik og bæredygtighed
Til daglig er Connie Melgaard konstruktør (technical designer) hos Rabens Saloner. Hun tager sig af produktionsdelen og bliver derigennem bombarderet med synsindtryk i sin dagligdag. Derfor er det ekstra vigtigt for hende, at hjemmet er roligt uden for mange ting at tage stilling til.

For både Connie og Heine er det vigtigt, at de omgiver sig med ting og møbler af høj kvalitet. Hvad enten det drejer sig om dansk møbel design eller spisebordet i ironwood, designet af en canadisk møbelarkitekt. Organiske materialer og bæredygtigt design i hjemmet er en naturlig forlængelse af den filosofi, Connie arbejder med til hverdag i Rabens Saloner, hvor der er fokus på etikken omkring udvikling og produktion. Med andre ord skal hjertet og moralen være med.

– Det giver mening for mig at omgive mig med ting, der er fremstillet fornuftigt og ikke belaster miljøet – så vil jeg gerne betale lidt mere for det, siger Connie.

– Jeg var engang meget mere etnisk i min indretning, end jeg er nu. Det må gerne have et etnisk præg, men ikke med for mange krummelurer. I dag er jeg mere til rene linjer med større fokus på det organiske, rene materiale end på det kunstneriske udtryk.



Til venstre: I spisestuen tættest på køkkenet står et rundt bord i ironwood, produceret på Bali af en canadisk møbelarkitekt. Stolene er fra Belgien og købt hos Rabens Atelier. En enkel lysestage på væggen understreger, sammen med de rå døre, den naturlige organiske stil. På spisebordet to enkle keramiske skåle af keramiker Ulla Sutton. På væggen fotos fra familieferier.
Til højre: Det gamle køkken trængte til en kærlig hånd, så lågerne blev sprøjtelakeret, og tømrermester Claus Mikkelsen tilpassede elementerne og lægge en ny egetræsbordplade. Gulvet er lagt med italiensk travertin. Ovn og gas fra italienske Smeg og enkle glødepærer fra Idé Møbler.


Til venstre: Soveværelset er indrettet i fransk stil med en stor flettet dobbeltseng med hvidt sengetæppe fra Rabens Atelier. Væggene er malet i douce farver. De italienske lamper på natbordene er fra Luceplan.

Til højre: En lille glasvæg opdeler badet fra resten af rummet og lader lyset komme ind i hele badeværelset. Vask er fra Ifö og blandingsbatteri er fra Gustavsberg. Det antikke spejl er fra Gl. Strand i København. På gulvet - håndlavet rund måtte i rattan flet fra Bali.