-
Midt i bogsuccesen: Janni Ree udsat for tyveri
-
Sådan holder Janni og Jeppe sig i form: "Dem, der boller sammen, holder sammen"
-
Peter Asschenfeldt fylder 70 år: Pension og flytning i sigte
-
Janni Ree afslører stor nyhed
-
Janni Ree taler ud: Han var alkoholiker
-
Janni Ree skriver ny bog om mænd: Adskiller sig fra tidligere bøger
-
Janni Ree i ny stor satsning
-
SE VIDEOEN: Janni Ree skræmt fra vid og sans
-
Janni ramt af alvorlig sygdom: Hoster blod op
-
Nu sker det endelig: Janni og Karsten sammen igen
-
Mere på vej: Linse vender tilbage til krimiuniverset
-
Tilbage på tv: Linse Kessler havde ét krav til produktionen
10 år efter "X Factor"-sejr: Azilda fra Embrace deler bagsiden af medaljen
10 år efter "X Factor"-sejren sætter Azilda ord på bagsiden af gennembruddet på singlen "Dårlig Ven".
For præcis 10 år siden vandt Azilda "X Factor" sammen med sin søster under gruppenavnet Embrace. Sejren gjorde hende kendt i hele landet, men den pludselige opmærksomhed fik også en bagside.
Artiklen fortsætter under videoen.
Kort efter sejren begyndte Azilda at opleve, hvordan selv helt almindelige situationer kunne føles anderledes. Hun husker især en dag i Netto, hvor hun opdagede, at nogen stod og tog billeder af hende fra den anden ende af butikken. Det blev langt fra den eneste gang.
– Det begyndte at ske flere steder - i fitnesscentret, på gymnasiet og i offentlig transport. Samtidig begyndte både bekendte og fremmede at stille mig spørgsmål om mit liv ud fra ting, de havde hørt et eller andet sted. Ofte ting, der slet ikke passede, fortæller Azilda i en pressemeddelelse.
Efterhånden blev opmærksomheden så overvældende, at hun trak sig mere og mere tilbage.
– På et tidspunkt holdt jeg mig faktisk meget indendørs i en periode. Ikke fordi jeg ikke ville møde mennesker, men fordi følelsen af hele tiden at være i søgelyset gjorde det svært bare at være til stede.
Oplevelsen satte også spor i hendes relationer.
– Jeg kunne have svært ved at vide, om folk gerne ville lære mig at kende som person, eller om de bare var nysgerrige på "hende fra X Factor". Samtidig følte jeg stadig, at jeg skulle være glad og smilende udadtil. Det var lidt det, der blev forventet.
En sang om grænser
De erfaringer er blevet en central del af fortællingen på den nye single "Dårlig Ven". Sangen kredser om følelsen af at være mentalt overvældet i sociale relationer - også når man holder af menneskerne omkring sig. En indre konflikt mellem ønsket om at være der for andre og behovet for stilhed og plads til sig selv.
– Det er ikke fordi, man vil være en dårlig ven. Det er bare svært nogle gange både at leve op til det billede, andre har af én, og samtidig mærke efter, hvordan man egentlig selv har det, siger Azilda.
Azilda debuterede som soloartist i 2021 med singlen "Come Over", der blandt andet fik opmærksomhed på P3. Siden har hun udgivet EP’en "itsazilda" og samtidig markeret sig som korsanger for Tobias Rahim, D1MA og Icekiid.
Med "Dårlig Ven" vender hun tilbage med en personlig sang om grænser, forventninger og følelsen af at være til stede udadtil - men mentalt et helt andet sted.
"Dårlig Ven" udkommer d. 3. april.