Bæredygtighed
SPONSORERET indhold

3 måder, du kan få nyt tøj på uden at bruge en krone

Bæredygtigt tøj. For mange lyder det både besværligt, dyrt og usexet, men sådan behøver det slet ikke at være. Mød tre iværksætterkvinder, der har kombineret miljø med mode og har startet deres eget bæredygtige tøjkoncept – for miljøet, og for din skyld, så du kan få opdateret garderoben uden at bruge en krone og tjene penge på det tøj, du har hængende.

Af: Michala Rosendahl Foto: Getty Images
05. mar. 2018 | Mode | ALT for damerne

RentAtrend: ”Tjen penge på det tøj, du bare har hængende”

En online brugerplatform, hvor du kan leje og udleje dit tøj, hvor du kan leje andre kvinders designertøj og -tasker og udleje det tøj, der hænger i dit eget skab og samler støv. Stiftet af Laura Thomsen, 23 år, der bor på Nørrebro og er i gang med en uddannelse som kandidat i strategic market creation på CBS.

Laura Thomsen.

Hvad fungerer RentAtrend?

”Du opretter bare en gratis profil, og så kan du udleje dit tøj og leje tøj af andre. Brugerne bestemmer selv prisen på deres varer og bliver enige med hinanden om de praktiske detaljer som lejeperiode og overlevering af tøjet.”

Hvad kan man leje på siden?

”Vi har primært occasion wear, det vil sige fine kjoler, fede jakker og dyre tasker. Det er vigtigt for os, at der er en vis kvalitet på siden, og vi holder os til designervarer, for jeg tvivler på, at der er nogen, der vil leje en gammel H&M-T-shirt, som man kan købe for 100 kroner i butikken. Meningen er, at man kan leje noget tøj, som man måske ellers ikke ville have råd til.”

Hvad fik du idéen?

”For to år siden skulle jeg holde housewarming for nogle venner. Jeg ville gerne se lidt ekstra lækker ud den aften, men jeg var studerende og havde ikke råd til at gå ud og købe en ny kjole. Så tænkte jeg: ”Hvorfor kan man egentlig ikke bare låne en kjole? Man låner jo ofte tøj af venner og veninder, så hvorfor findes der ikke et større fællesskab, hvor man kan låne tøj?” Og den tanke var egentlig starten på RentAtrend.”

Hvad er fordelen ved dit koncept?

”Først og fremmest er der jo en økonomisk fordel. Man kan få værdi ud af det tøj, som hænger og samler støv i klædeskabet, og samtidig kan man låne nogle rigtig lækre ting til under en tiendedel af den pris, som man skulle give, hvis man gik ud og købte dem i en butik. Det var helt klart de økonomiske fordele, der fik mig til at oprette RentAtrend, men efter at have været i tøjbranchen i nogle år er jeg blevet meget bevist om miljøet og det bæredygtige aspekt. Tøjindustrien er enormt forurenende, og mange af os bruger under halvdelen af det tøj, vi har hængende i skabet. Det er spild af ressourcer.”

Hvad er ulemperne?

”Man skal selvfølgelig være indforstået med, at der er en risiko for, at tøj kan gå i stykker, når man låner det ud – præcis ligesom der er en risiko, hvis man låner det ud til sine venner. Men jeg oplever, at folk generelt passer rigtig godt på hinandens ting. Vi har haft over 400 udlejninger, og vi har kun haft én enkelt episode, hvor noget gik i stykker.”

Hvad sker der, hvis en vare går i stykker?

”Når man lejer et stykke tøj eller en taske, skal man levere det tilbage til udlejeren i den stand, man fik det i. Hvis ikke man kan det, skal man købe det. Det står i vores betingelser. På den måde er man sikret økonomisk, hvis man for eksempel lejer en kjole ud og får den tilbage med et stort hul i. Som udgangspunkt finder parterne selv ud af det, og vi har faktisk ikke oplevet, at vi har været nødt til at blande os.”

Hvad tror du, at der skal til, for at danskerne bliver mere bevidste om bæredygtighed?

”Jeg tror desværre, at mange mennesker forbinder bæredygtigt tøj med kiksede hørsæt. Det er super ærgerligt, for bæredygtigt tøj kan sagtens være smart og trendy. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at nogle af de store designere tør være frontløbere, så det kan blive cool at være bæredygtig. Og så tror jeg, at det er vigtigt, at folk bliver oplyst om, hvor forurenende tøjbranchen egentlig er. Lige nu er der mange, der køber tøj i ubegrænsede mængder, men hvis folk bliver mere bevidste om, hvor skidt tøjproduktion er for miljøet, tror jeg, at de vil skrue ned for deres forbrug.”

The Organic Club: “Sæt forbruget ned og forny din garderobe”

Del dit klædeskab. Louise Kingo Liokouras har startet The Organic Club, som har tre butikker i København og en i Odense. Her kan du aflevere det tøj, du ikke længere bruger, og få point til at købe noget af det, de andre har afleveret. Louise Kingo Liokouras er 41 år, har en kandidat i erhvervsøkonomi og bor i Svendborg med sin mand og sine tre børn.

Louise Kingo Liokouras.

Hvad fungerer The Organic Club?

”Den fungerer som et kollektivt klædeskab, hvor du betaler 199 kroner om måneden for at være medlem. Når du afleverer noget af det lækre tøj, du alligevel ikke får brugt, får du point, som du kan shoppe andet tøj i butikken for.”

Hvorfor er dit koncept vigtigt?

”Vi er nødt til at gøre noget i forhold til miljøet! Tøjindustrien er enormt forurenende, og vi bruger så vanvittigt meget tøj i Danmark. Når kvinder har tøjkrise, handler det jo sjældent om, at de har for lidt tøj i klædeskabet. Tværtimod handler det om, at de har så meget tøj, at de ikke kan overskue det. Derfor er det ikke nok at købe økologisk og bæredygtigt. Vi er nødt til at bruge det tøj, vi har, og hvis ikke vi selv vil bruge vores tøj, må vi lade andre få glæde af det.”

Hvad er I anderledes end andre genbrugsbutikker?

”Vi adskiller os i vores udtryk og miljø. Butikkerne er indrettet med flere elementer fra et hjem; klædeskab, interiør til køkken og bad og et lille cafémiljø, så man både kan shoppe og få sig en kop kaffe. Butikkerne er overskuelige, og der er ingen store tøjbunker, man skal rode igennem. I stedet hænger tøjet dampet på bøjler, og når man køber noget, får man det pakket fint ind i silkepapir. Jeg tror, at det er med til at tiltrække nogle af de kvinder, som normalt ikke ville vælge genbrug. Desuden har vi vores eget pointsystem, så medlemmerne ikke skal have dankortet frem, når de shopper. Pointsystemet betyder, at man er nødt til at give noget til fællesskabet, før man kan tage.”

Hvilket tøj kan man finde hos jer?

”Udvalget er defineret af medlemmerne, så det varierer fra butik til butik. Men fælles for butikkerne er, at vi går efter god kvalitet. Det er ikke meningen, at kunderne skal komme med det tøj, de har stående i en plastikpose nederst i skabet, og som alligevel skal smides ud. Vi opfordrer folk til at kigge skabet igennem og aflevere den fine designerkjole, som de bare ikke får brugt, fordi den sidder mærkeligt.”

Hvad er fordelene ved jeres koncept?

”For det første er man med til at mindske overforbruget af tøj. Det er en light måde at gøre noget godt på, og jeg tror, at det giver medlemmerne en god mavefornemmelse. For det andet kan man få fornyet sin garderobe på en billig måde. Flere medlemmer har fortalt mig, at de tidligere brugte flere tusinde kroner på tøj om måneden, men at de nu kun betaler for et medlemskab – og alligevel ser de hele tiden sig selv i nyt tøj.”

Hvad er ulemperne?

”Det kræver nok lidt is i maven, og det er vigtigt, at man er generøs og tør give lidt mere, end man får i første omgang. Man skal turde aflevere en pose med noget vildt lækkert tøj og måske gå fra butikken uden noget som helst. For det er jo ikke altid, at der er noget, man kan lide – så må man komme igen ugen efter. Prisen på tøjet betyder ikke så meget hos os, så hvis man er meget optaget af det, skal man nok finde en anden løsning. Vi har ingen en-til-en-afregning, og når vi fastsætter prisen, tænker vi mere på efterspørgslen end på, hvad tøjet har kostet.”

Hvad tror du, at der skal til for, at danskerne bliver mere bevidste om bæredygtighed?

”Jeg tror faktisk, at det kommer helt af sig selv. Det er i hvert fald min opfattelse, at folk efterhånden er trætte af overforbruget, men det er vigtigt at sørge for, at de bæredygtige koncepter er tilgængelige. Det må ikke blive for besværligt at passe på miljøet – for så gider vi ikke.”

Vigga: ”Lad flere børn bruge det samme tøj”

For et fast månedligt beløb sørger Viggas abonnementsservice for, at du altid har tøj til dit barn i den størrelse, det bruger. For et fast månedligt beløb får du børnetøj tilsendt, så det altid passer til dit barn. Stiftet af Vigga Svensson, 45 år, der bor i Tårbæk sammen med sin mand, Peter, og deres to børn på 14 og 18 år.

Vigga Svensson.

Hvad fungerer Vigga?

”Vigga er en cirkulær abonnement-service for økologisk vente- og babytøj. I stedet for at købe en masse tøj, som ens baby hurtigt vokser ud af, får man gennem hele tiden adgang til tøj, som dækker ens behov. Man betaler månedligt, og når man har et abonnement, får man tilsendt babytøj i nye størrelser i takt med, at ens barn vokser. Det tøj, ens barn ikke længere kan passe, sender man retur, og så sørger vi for, at tøjet bliver kvalitetstjekket og vasket, inden det bliver sendt videre til den næste.”

Hvad opstod idéen?

”I 2003 startede en veninde og jeg en børnetøjsvirksomhed, som også min mand, Peter, senere blev en del af. Vi var meget optagede af bæredygtighed, men vi fokuserede kun på selve produktet. Lige så snart vi havde solgt tøjet til vores kunder, slap vi det. En dag stillede jeg to spørgsmål til vores kunder på Facebook, og deres svar ændrede alt i forhold til vores forretning. Jeg spurgte dem, hvor meget tøj de havde til deres barn, og hvor meget af det tøj, de brugte. Det var absurd. I gennemsnit havde kunderne mere end 100 stykker tøj til deres barn, og de brugte kun en fjerdedel. Det er jo et latterligt spild af ressourcer – både af planetens og familiernes økonomiske ressourcer," siger Vigga og fortsætter:

"Kundernes svar fik os til at indse, at vi kun havde fundet en halv løsning. For jo, det var da superfint, at vi havde skabt et grønt produkt, men måden, det blev brugt på, var enormt uhensigtsmæssig og ikke særlig bæredygtigt. Derfor satte vi os for at opfinde et nyt system, så ressourcerne i et stykke tøj blev brugt færdigt. Små børn vokser så hurtigt, at de umuligt kan nå at bruge et stykke tøj op, så den eneste måde, hvorpå det kan lade sig gøre, er at lade flere børn bruge det samme tøj.”

Hvad er fordelene ved dit koncept?

”Det er et bæredygtigt koncept, der på alle leder og kanter er smartere og mere attraktivt end de konventionelle – både i forhold til kvalitet, pris, praktik osv. Vi har kunder, som slet ikke går op i miljøet og aldrig handler økologisk, men som bruger det, bare fordi det er smart og billigt.”

Hvad er ulemperne?

”Nogle forældre knytter sig til deres barns tøj, og de vil måske mene, at det er en ulempe, at man ikke kan beholde tøjet.”

Hvad sker der, hvis tøjet går i stykker?

”Det er umuligt at undgå, at noget af tøjet får pletter, bliver væk eller går i stykker. Derfor er der indbygget en forsikring i abonnementsprisen, så man kan have et uheld, uden at det får konsekvenser. Vi opfordrer folk til at sende det ødelagte tøj tilbage til os, for selvom det ikke har en værdi for dem, kan det sagtens have en værdi for os. Måske kan vi fjerne pletterne, reparere det eller redesigne det. Det gælder om at holde produktet i live så længe som muligt.”

Hvad tror du, at der skal til for, at danskerne bliver mere bevidste om bæredygtighed?

”Bæredygtighed har i mange år været forbundet med kompromisser. Enten er det bæredygtige tøj enormt dyrt, smaddersvært at få fat i eller bare meget grimmere end det konventionelle. Det er så ærgerligt, og det har med sikkerhed været med til at gøre bæredygtighed til en tabersag. For hvem gider gå på kompromis? Derfor tror jeg, det handler om at gøre de bæredygtige løsninger mere attraktive end de konventionelle. Og så handler det nok om oplysning – både i forhold til klimaforandringer, forurening og sundhed.”

Anbefalet til dig