Tynde modeller
SPONSORERET indhold

Stort modehus' reklame er blevet forbudt i England

En af modellerne i Guccis "The Cruise"-kampagnevideo ser "usundt tynd" ud, ifølge det engelske Advertising Standards Authority.

Foto: Gucci
07. apr. 2016 | Mode | Eurowoman

Et reklamebillede fra modehuset Gucci er blevet forbudt i England efter Advertising Standards Authority (ASA) har vurderet, at modellen på billedet ser så tynd ud, at det er "uansvarligt" at vise det.

– Hendes måde at posere på forlænger hendes torso og accentuerer hendes talje, så den kommer til at se meget lille ud, skriver ASA i sin begrundelse.

– Vi har også lagt vægt på, at hendes dystre ansigtsudtryk og mørke makeup, specielt under hendes øjne, får hende til at se mager ud. Derfor har vi vurderet, at modellen som læner sig op af væggen, ser usundt tynd ud på billedet og derfra konkluderet, at annoncen er uansvarlig, skriver de videre.

LÆS OGSÅ: Ung model taler ud om body shaming i modebranchen i ny video

Reklamen var en del af en video, som blev vist på The Times' hjemmeside. Videoen, som reklamerer for Guccis "The Cruise"-kollektion, og viser en lille gruppe unge mennesker, som holder fest i et stort hus. Den sluttede med nogle stillbilleder, hvor det kritiserede billede var iblandt.

Reklamevideoen ligger stadig på Youtube her, men billedet er blevet fjernet. Det forhindrer dog ikke flere internetbrugere i at lange hårdt ud efter modehuset i kommentarsporet: Guccio Gucci SpA har ifølge ASA udtalt, at reklamen var målrettet et "ældre, sofistikeret publikum", og at det er subjektivt, om en model ser usundt tynd ud eller ej. ASA skriver på deres hjemmeside om Guccis reaktion på forbuddet:

– De var med på, at begge modeller var slanke af kropsbygning, men mente ikke at de var fremstillet på en måde, som kunne blive fortolket som usundt tynde. For eksempel er der ingen synlige "knogler" i reklamen, og deres makeup er naturlig fremfor tung.

Dette er billedet, som ASA har vurderet var uansvarligt at bringe. Foto: Gucci. 

Tynde modeller skaber skandaler i modebranchen
Det er ikke første gang, at et modehus får kritik får at bruge for tynde modeller i deres reklamer. Saint Laurent fik for eksempel ligeledes kritik fra ASA for en kampagne med en meget tynd, kvindelig model sidste år. 

Herhjemme har der også været flere skandaler omkring tynde modeller. Modemagasinet Cover fik sidste år hård kritik for brugen af en ung, meget slank model i en modeserie, og i 2014 måtte Matas trække et "Skøn"-blad tilbage på grund af de mange klager, der var kommet ind over et billede af en tilsyneladende svært undervægtig model i bladet. 

Vi har her på Eurowoman også selv fået kritik for et billede, vi brugte i 2013. 

LÆS OGSÅ: Diskussion: Skal modeller under 18 forbydes at gå catwalk?

LÆS OGSÅ: Her er Yves Saint Laurents nye kreative direktør

LÆS OGSÅ: Katie Meade bliver verdens første beauty-model med Downs syndrom