Ida Rud
SPONSORERET indhold

Ida Rud: De lover os det, men der er altid ‘udsolgt’

Flere tøjbrands slår sig på at være størrelsesinkluderende, men er de det, når det kommer til stykket? Det mener journalist Ida Rud ikke.

Af: Julie Bruun Lund Foto: Privat
06. jul. 2022 | Mode | ALT.dk

Ida Rud vil bare gerne kunne gå i det samme tøj som alle andre – også selvom hun er en størrelse 48/50.

Det handler for Ida Rud ikke om at promovere fedme, det stikker tværtimod langt dybere. Det handler om at føle sig set og som en del af samfundet.

”Noget af det, der er så vigtigt for tykke mennesker – ikke for alle tykke mennesker, men for mange – er, at man kan gå i noget tøj, som man synes er lækkert og smart og fedt. Og det er sådan noget, jeg selv husker, fra jeg var barn, at det var nærmest umuligt at finde tøj, der kunne det,” fortæller Ida Rud og fortsætter.

”Det kan måske for nogle virke underligt, at det betyder så meget, hvad man har på af tøj, men det betyder altså rigtig meget for rigtig manges selvfølelse og lyst og mod til at gå ud i verden – det er en måde, man udtrykker sig på. Når man ikke har adgang til det samme tøj som andre, er det et tydeligt signal, at man ikke hører til ligesom alle andre.”

For Ida Rud føles det derfor også som en form for diskrimination fra designerens side, når styles i størrelse 48 og opefter sjældent synes at være tilgængelige.

“Det er en form for afstandtagen – som forhåbentligt ikke er bevidst – fra tøjbrands, når de nægter at producere tøj til tykke mennesker, og det synes jeg, er problematisk,” siger Ida Rud, der siden har delt sin undren i et opslag på sin Instagram-profil.

IDA_RUD_STR.jpg
Ida Rud stiller sig blandt andet undrende over for, hvorfor tøj i størrelse 48 og opefter sjældent er tilgængeligt på fx Mads Nørgaards hjemmeside.

Det viser sig at flere af hendes 23.000 følgere deler hendes undren, og i fællesskab begynder de at konspirere, som Ida Rud selv forklarer det.

For er den manglende tilgængelighed i virkeligheden et udtryk for, at mærker som Mads Nørgaard slet ikke producerer tøj i store størrelser og mest af alt bare et salgstrick, der skal få dem til at fremstå størrelsesinkluderende?

“Vi er ikke dygtige nok”

For Mads Nørgaard er det ikke velvilje, der mangler. Faktisk er det vigtigt for modemanden at repræsentere virkelighedens forskelligheder – også når det gælder kvindekroppe og størrelser.

”Vi har altid gerne ville have et stort spænd i vores størrelser i butikken og i vores kollektioner for at afspejle virkelighedens kropsdiversitet. Men ærligt, så synes jeg stadig ikke, at vi er dygtige nok. Vi har et for lille og for tilfældigt udvalg. Det gælder både vores egne kollektioner og de andre brands, som vi sælger i butikkerne. Men det er noget, vi gerne vil ændre, og som vi i dag har større fokus på. Derfor kommer en stor del af vores efterårskollektion, der er på vej i butikkerne nu, blandt andet i størrelse 48, og hele vores basis ”favorite” kollektion kan købes online i størrelse 48,” siger Mads Nørgaard og fortsætter.

”Som udgangspunkt producerer vi efter, hvad der lægges i ordre fra vores kunder, så det svinger fra style til style, hvor mange styk der bliver produceret. Vi vil selvfølgelig være ekstra opmærksomme på, hvilken efterspørgsel der kommer, når vi fra nu af mere systematisk tilbyder større størrelser til alle vores kunder.”

Der produceres altså ikke nødvendigvis flere styks af en bestemt kjole i fx størrelse 36, som i en størrelse 48. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.

Derfor er Mads Nørgaard heller ikke afvisende over for i fremtiden at producere styles i større størrelser end en 48.

”Hvis der er efterspørgsel, kommer vi helt sikkert til at producere styles i større størrelser end 48. Igen, det bliver spændende at følge, hvordan vores nye tiltag bliver modtaget, både i vores egne butikker, på web og i de mange butikker, der forhandler vores varer.

Vi forsøger at være meget bevidste om, hvilke signaler vi sender i alt, hvad vi sender ud af huset – fotos, designs, valg af modeller. Derfor overvejer vi nøje, hvilke personer vi vælger til at præsentere vores tøj i de kampagner, vi selv producerer, og har et ønske om diversitet og inklusion på mange niveauer. Samlet set ønsker vi at afspejle virkeligheden både hvad angår kropstype, størrelse, køn, etnicitet, alder, mm. og være med til at gøre banen lidt bredere. Det har været vores ambition i mange år, og det er noget, vi arbejder meget mere systematisk på nu,” slutter Mads Nørgaard.

For Ganni er det et spørgsmål om tid og ressourcer at få tilpasset diverse styles, så de fungerer til en størrelse 34 såvel som en størrelse 52, da de har et dedikeret teknisk team til at lave størrelses-graduering, som sikrer, at stylen sidder som den skal på tværs af forskellige kropstyper og størrelser. Det fortæller de i en mail til alt.dk.

Her vedkender de sig samtidig, at de har været for langsomme om at komme i gang med at producere tøj til flere størrelser (sidste år lancerede Ganni deres første kollektion i extended sizing, der løber fra en EU-størrelse 32-52, red.).

Det betyder for Ganni, at man, som det er nu, har mulighed for at købe 25 % af de styles, der er en del af deres hovedkollektioner i extended sizing, som det hedder., Det er dog en ambition at øge antallet de kommende kollektioner.

Det handler altså ikke om, at man hos Ganni ikke mener, at det er et vigtigt fokusområde, men snarere om, at man har villet teste markedet af, inden man for alvor sætter gang i produktionen, lyder det.