sponsoreret indhold
skøn med god samvittighed
SPONSORERET indhold

Vi vil høre fra dig: Stil dine skønhedsspørgsmål til L’Oreals eksperter

I dag er det ikke længere nok, at dine skønhedsprodukter er effektive, lever op til det, de lover og er skånsomme for din hud og din krop. De må også gerne tage hensyn til bæredygtig udvikling, sikkerhed og dyrevelfærd. L’Oreal Paris vil med fire nye tiltag øge gennemsigtigheden med produktion og testmetoder, så du kan bruge skønhedsprodukter uden at gå på kompromis.

03. jun. 2019 | Mode | L'Oreal Paris

Hvad er det vigtigste, en ansigtscreme skal kunne? Virke, ville være det korte svar. Skønhedsprodukter skal først og fremmest gøre huden glattere, håret blødere og neglene mere farvestrålende. Sådan har det altid været, men de senere år er skønhedsbranchen blevet mere bevidst om sit ansvar for den verden, vi lever i. Det er ikke længere ligegyldigt, hvilken type emballage din parfume leveres i, hvad den indeholder, og om den er testet på dyr. Alligevel ved vi forsvindende lidt om de produkter, vi hver dag putter i håret, i ansigtet og på kroppen. Det vil Verdens største producent af kosmetik, L’Oreal Paris skin care nu lave om på. De vil med fire nye tiltag sørge for, at du som forbruger er klædt langt bedre på, når du shopper skønhedsprodukter fremover. Med fokus på områderne sikkerhed, effektivitet, alternative testmetoder og bæredygtighed vil L’Oreal Paris gøre det langt mere tydeligt, hvad produkterne indeholder, hvordan de er fremstillet, og hvordan de er testet. Og du kan være med til at påvirke udviklingen. Se hvordan i boksen her på siden.

1. EFFEKTIVITET


Kvalitet og ydeevne har altid haft høj prioritet hos L’Oréal Group. Brugen af moderne teknologi har været med til at sikre L’Oréal Group sin mangeårige position som verdens største producent af skønhedsprodukter og kosmetik. I samarbejde med bl.a. ingeniører har L’Oréal Group udviklet maskiner, der nøje tester, hvor meget der skal til, før en neglelak krakelerer, præcis hvor vandfast en mascara er, og hvor varmt et glattejern skal være for at gøre håret glat uden at beskadige det. L’Oréal Group har desuden udviklet såkaldte “non-invasive teknikker”, som betyder, at man med avanceret teknologi, fx mikroskoper og chips, kan analysere egenskaber i huden uden at “skære i den”. Det gælder fx det patenterede redskab SkinChip®️sensor, som kan afsløre detaljer om hudens fugtniveau, som kan bruges i udviklingen af nye produkter. De nye metoder betyder også, at det har været muligt for L’Oréal Group at aflæse kroppens genetik og dermed udvikle produkter, der effektivt virker i forhold til stress, aldring og andre påvirkninger inde- og udefra. Når et produkt lanceres, har det været igennem over 100 forskellige kvalitetstjek. Eksperterne tjekker bl.a. farve, temperatur og duft, og alle råmaterialer fra parabener til sojabønner, er nøje vurderet, analyseret og udvalgt for at sikre, at produktet bliver bedst muligt.LOREAL_0093027_BD.jpg

2. SIKKERHED


L’Oréal Group går aldrig på kompromis med sikkerheden. For naturligvis er det rart, at din ansigtscreme har en holdbarhed på lidt længere end en uge, at selvbruneren har den rette konsistens og trænger hurtigt ind, og at din neglelak holder lidt mere end en dag. Alligevel har ingen af os lyst til at bruge et produkt, som ikke indeholder gode, naturlige ingredienser, og hvor brugen af tilsætningsstoffer eller kunstige ingredienser er holdt på et absolut minimum. Derfor er dette punkt en vigtig kerneværdi hos L’Oréal Group, som arbejder løbende på at minimere brugen af skadelige ingredienser, og samtlige af L’Oréal Group’ produkter lever derfor op til alle europæiske reguleringer inden for skønhed og kosmetik, som er blandt verdens strengeste.

3. BÆREDYGTIGHED


Bæredygtighed har længe været et vigtigt tema i modebranchen, og det samme gør sig efterhånden gældende i skønhedsbranchen. Og når det angår netop bæredygtighed og social ansvarlighed, går L’Oréal Group forrest og tager sit ansvar som verdens førende producent alvorligt. I tal betyder det, at L’Oréal Group siden 2005 har mindsket CO2-udledningen ved produktionen af produkter med 77%, at for hvert produkt produceret vandforbruget er mindsket med 48% og affaldsproduktionen mindsket med 37%, at 79% af produkter lanceret i 2018 har en forbedret social eller bæredygtig profil, og at over 60.000 mennesker fra mindre privilegerede samfund i verden har fået arbejde via L’Oréals Group særlige programmer. Derudover bidrger L’Oréal Group til at imødekomme ikke færre end 14 ud af 17 af FN’s Verdensmål for en mere bæredygtig verden vedtaget i 2015, herunder “Afskaffelse af fattigdom”, “Bæredygtig energi” og “Ligestilling mellem kønnene”.

ENVIRONMENTAL-RESPECT.jpg

4. ALTERNATIVE TESTMETODER


L’Oréal Group tester ikke sine produkter eller ingredienser på dyr og har i over 30 år været i front,  hvad angår alternative metoder at teste skønhedsprodukter på. I dag er det forbudt ved lov i EU at teste skønhedsprodukter på dyr, men faktisk stoppede L’Oréal Group med at teste på dyr 14 år, før loven blev en realitet. I stedet for dyreforsøg er det lykkedes L’Oreal Group at rekonstruere menneskets hud på modeller i laboratorier, en alternativ testmetode brugt siden 1979. I 1989 stoppede L’Oréal fuldstændigt med at bruge dyr til at teste sine produkter. Dog er der visse sundhedsmyndigheder, som stadig tester produkter på dyr, hvilket er tilfældet i Kina, men også her har L’Oréal arbejdet i over 10 år på at få anerkendt alternative testmetoder og på den måde arbejdet aktivt for en fremtid fuldstændig uden test af skønhedsprodukter på dyr. Udviklingen af denne rekonstruerede hud i laboratorier har betydet, at man i dag kan udvælge ingredienser, som kan bekæmpe fx aldringen af huden, pigmentering, sart hud omkring øjnene og solskader. Tusindvis af formularer og hundredevis af ingredienser er testet på denne måde hvert eneste år.
LOREAL_0093023_BD.jpg