Modehusene vender op og ned på modeåret
SPONSORERET indhold

Modehusene vender op og ned på modeåret

Den såkaldte "se nu, køb nu"-model vinder indpas i modebranchen, hvor flere og flere modehuse og brands forsøger at imødekomme kundernes krav om hurtig adgang til det tøj, de netop har set på catwalken.

Foto: Burberry
10. feb. 2016 | Mode | Eurowoman

Modeåret har traditionelt været forskudt, så det tøj, der kommer i butikkerne til efteråret og vinteren, bliver vist i foråret og det tøj, modehusene vil have os til at gå med i foråret og sommeren, bliver vist om efteråret. Men netop den måde at dele modeåret op på ser nu ud til at være på vej ud.

I fredags annoncerede Burberry, at det traditionsrige modehus fra september 2016 skærer sine årlige fire modeshows ned til to, og at tøjet fra disse to modeshows nu vil være tilgængeligt for køberne umiddelbart efter showet.

LÆS OGSÅ: Er fremtiden unisex?

Burberrys administrerende direktør Christopher Bailey udtaler i en pressemeddelelse:

– Disse ændringer giver os mulighed for at opbygge en tættere forbindelse mellem den oplevelse, vi skaber med vores shows, og det øjeblik, hvor folk fysisk kan udforske kollektionerne selv. Vores shows har gennem noget tid udviklet sig i den retning. Fra live streams og bestillinger direkte fra showet til live kampagner på sociale medier. Dette er bare det seneste skridt i en kreativ proces, der vil fortsætte med at være i udvikling.

Den såkaldte ”se nu, køb nu”-model er blevet kaldt den største omvæltning for modebranchen siden ready-to-wear indtog modeugernes catwalks, og det er ikke kun hos Burberry, at man nu introducerer den nye tilgang til salg og markedsføring af mode – flere andre brands, som Vetements, Thakoon og Rebecca Minkoff, har inden for det seneste år truffet lignende beslutninger. For eksempel har Tom Ford også netop aflyst sin planlagte forår/sommer-fremvisning på New York Fashion Week for i stedet vise en efterår/vinter-kollektion i september, som direkte efter showet vil være tilgængelig for køberne.

LÆS OGSÅ: 7 højdepunkter fra modeugen i København

– I en verden som bliver mere og mere umiddelbar, er den nuværende model, hvor man viser en kollektion fire måneder før den bliver tilgængelig for køberne, en antikvarisk idé, som ikke længere giver mening, forklarede designer Tom Ford i forbindelse med ændringerne i en udtalelse til pressen.

– Vi bruger en masse penge og energi på at sætte et event op, der skal skabe begejstring om kollektionerne alt for tidligt, i forhold til hvornår kollektionerne er tilgængelige for kunderne. Ved at vise kollektionen i det øjeblik den kommer i butikkerne, kan vi forhindre dette og samtidig tillade den begejstring, der bliver skabt ved et show, at påvirke salget og tilfredsstille vores kunders behov for at kunne få fat i tøjet i det øjeblik, de har lyst til at gå med det, uddyber han. 

LÆS OGSÅ: 5 wearables hvor designet holder

LÆS OGSÅ: Leyla Piedayesh vendte hjem til Iran. Og lavede mode ud af det.

LÆS OGSÅ: "Jeg overvejer, om det er det værd, når jeg render rundt efter 35 piger med længere ben end mig i snevejr under modeugen"