Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Årets julegave til kæresten, broren eller farmand!

Årets julegave til kæresten, broren eller farmand!

Skræddersyede T-shirts er årets kæreste-julegaveide!

... Og så udfordrer T-shirt-virksomheden bag hele modebranchen på både kvalitet, bæredygtighed og etik!

Gaver afspejler ofte et gaveønske, vi måske selv har. Den lækre creme til veninden, koncertbilletterne eller spa-opholdet for to til mor, hvor det mere eller mindre direkte lå i kortene, at det altså ikke var far, der skulle inviteres med og forkæles…

Det er den slags gaver, vi kunne tænke til os selv. En anden - og langt mere udfordrende - gave er den til kæresten, som vi giver med en lettere skjult agenda om at yde en vis indflydelse på hans køkkenkundskaber, hans boligindretning eller klassikeren; Hans tøjstil. Nye sneaks, så han skiller sig af med de der udtrådte ’sneaks’, han bruger til hverdag og fest, eller den forvaskede, uformelige tingest, han kalder sin yndlings T-shirt. En T-shirt, der i øvrigt afslører, at hans mest aktive crossfit-dage er bag ham.

I sådanne ømtålelige julegavesituationer vil et gavekort københavnske Son of a Tailor være som sendt fra himlen. Nej, umiddelbart virker et gavekort på en T-shirt jo ikke som nogen særlig personlig gave, men det bliver det med en T-shirt fra Son of a Tailor. Virksomheden har nemlig specialiseret sig i at kreere skræddersyede T-shirts med det perfekte og unikke fit til deres kunder.

Ifølge Jess Fleischer, der sammen med makkeren, Andreas Langhorn, står bag konceptet, fremhæver T-shirten med det perfekte fit mandens kropsstatur bedst muligt.


 Mændene bag Son of a Tailor - Jess Fleischer (tv.) og Andreas Langhorn.

- Det kan standardstørrelser sjældent gøre. Vi leverer en skræddersyet og personlig oplevelse, som gør, at man får en T-shirt, der er lavet unikt til kunden og som vil komplimentere netop hans proportioner – uanset om han så er atletisk bygget, tyk eller tynd.

Det kan bl.a. lade sig gøre, fordi de hos Son of a Tailor har udviklet en algoritme. Ud fra fire simple mål sikrer den, at T-shirten pasform er unikt og perfekt til hans højde og drøjde.

T-shirt virksomheden blev i sommeren 2014 lanceret efter et succesfuldt crowdfunding-projekt. Pengemænd og iværksættere, Thomas Ryge og Morten Strunge, så hurtigt potentialet i Son of a Tailor, der lynhurtigt satte næsen op efter at slå op i udlandet. Det har bl.a. ført til rosende ord fra feinschmecker-blogs som Complex og Highsnobiety samt modemagasiner som britiske GQ. 

Her fortæller Mette Marie Lei Lange a.k.a. bloggeren Twinpeaks.dk om, hvorfor hun (igen i år) har tænkt sig at lægge minimum én gavekortæske fra Son of a Tailor under juletræet.

Når bæredygtighed er mere end et buzzword 
Bæredygtighed er et buzzword. Også i modebranchen. Alle er bæredygtige, men uden at det helt fremgår, hvordan de er det. 

Men hos Son of a Tailor er der faktisk noget om snakken. Når en T-shirt er blevet tegnet, vil designeren typisk producerer et minimum af 500 stykker T-shirts, som skal ud i forretningerne. Bliver alle T-shirts ikke solgt - hvilket er reglen frem for undtagelsen - så går de resterende T-shirts til spilde. Hos Son of a Tailor går man først i gang med at producere den enkelte T-shirt, når der ligger en specifik og færdig ordre klar på den. Det gør, at man undgår næsten alt spild, fortæller Jess Fleischer. 

- Tøjet skal ikke shippes ud til en butik, ligge på en hylde og så shippes tilbage igen, når det ikke sælges. Med vores metode kommer det direkte fra produktionen og ud til kunden," forklarer han og peger samtidig på det faktum, at du som T-shirt-køber hos Son of a Tailor får indsigt i alle produktionsled af din T-shirt. 


Son of a Tailor har lige lanceret T-shirt i 100 % merino-uld, der er termoregulerende, svedafvisende om sommeren og holder på varmen om vinteren. 

Således kan du følge tilblivelsen af din T-shirt fra den er et stykke stof til den shippes af sted i sin karakteristiske Son of a Tailor-æske. En indsigt, der er helt unik for resten af modebranchen, siger Jess Fleischer. Og en indsigt, der samtidig gavner kvaliteten af T-shirten og de arbejdsvilkår, den er blevet til under.


Gavekortæsken kommer i en flot indpakning og inkluderer selvfølgelig et Son of a Tailor-målebånd, så han kan finde det helt perfekte fit. 

- Vores holdning er, at der ikke er noget i vejen med at producere tøj i lande som Litauen og Polen, hvor vores T-shirts produceres. Men arbejdsforholdene skal være i orden. Det mener vi, at vi er med til at sikre, når vi bl.a. skaber denne her form for 100 % gennemsigtighed, fortæller Jess Fleischer. 

Alt imens er det en gennemsigtighed, der giver den almindelige forbruger mere forståelse for forskellene mellem discount og kvalitet. Ifølge Jess Fleischer mister T-shirten hverken form eller farve, selvom de har været igennem vaskemaskinen et utal af gange. 

- Bomuldsfibrene i vores T-shirts er 35 mm lange, mens de i en normal T-shirt er 10 mm. Det vil sige, at vores T-shirts i gennemsnit holder tre gange så lang tid, som en almindelig T-shirt gør. Når en T-shirt fnulrer, gør den det, fordi enderne på fibrene stikker ud. Jo færre ender der er, desto mindre fnuller. 

T-shirten som et skræddersyet jakkesæt 
Men tøjgaverne er og bliver bare en svær disciplin. Især til kærsten, der, hvis han er som mænd er flest, ikke lige hopper i et par bukser med et outrerede Henrik Vibskov-mønster på. 

Til gengæld kan du meget sjældent galt i byen med den klassiske T-shirt. En T-shirt, der har hittet hos mænd (og kvinder) lige siden James Dean var en ’Rebel without a Cause’ i 1955. Og ser man på den brede Son of a Tailors brede skare af kunder, så vidner det om, at den klassiske T-shirts appeal fortsat er bred. Her finder man både internationale modedesignere, chefredaktører og mænd fra musik- og filmbranchen. 


Son of a Tailor har for nyligt introduceret deres langærmede T-shirts, der er skabt under samme princip og oplagte til vinterens koldere dage. 

- Vi har en masse kunder, som arbejder i kreative brancher. Her er T-shirten blevet en del af arbejdsuniformen. Men vi oplever også, at en stor del af vores kundebase arbejder i den finansielle sektor, hvor jakkesættet jo er arbejdsuniformen. Hos dem tror jeg, at T-shirtens appeal ligger i, at de er vant til et skræddersyede jakkesæt. De er vant til, at det, de går i, er af kvalitet og sidder godt. Når de så skal slappe af i weekenden, vil de også gerne have tøj, der kan det samme. De vil gerne have en T-shirt, der er af høj kvalitet og som bare sidder godt.

Brug koden ALT15 og få 15 procent rabat på et et gavekort fra Son of a Tailor her.

Se, hvad vi ellers skriver om: Julegaver