Se de 3 dygtige danske bloggeres daglige brød
Foto: All Over Press, Trice Angie Christiansen, Thomas Degner, Anne Molkte Hansen og Chris Tonnesen. Styling & makeup af Maria Barfod: Tatiana Pajkovic Se de 3 dygtige danske bloggeres daglige brød

Bloggerne - dét spiser vi

3 bloggere: Sådan spiser de på en typisk hverdag

Det er altid sjovt at snage lidt i andres kostvaner for at lade sig ­inspirere og måske blive overrasket. Vi har spurgt 3 smukke kvinder om, hvad de spiser på en typisk hverdag af såvel sunde som usunde sager – de afslører også deres favoritmad i den søde juletid.


MARIA BARFOED - vegetar, men elsker en amerikansk burger
34-årige Maria eller Fedty, som hun også kalder sig, arbejder som freelancestylist, dj og blogger på Fedty.com, hvor hun deler billeder af sjove hverdagssituationer, simple tips til sundhed og yoga og et par billeder af sin nuttede søn Charles på 10 måneder.

Hvordan er dine madvaner?
- Jeg spiser vegetarisk af den simple grund, at jeg ikke kan lide kød. Jeg spiser lidt fisk og fjerkræ til tider – og æg, dem spiser jeg mange af. Jeg skejer faktisk også en sjælden gang ud med en god burger, når jeg er i USA. Jeg lever efter clean eating-princippet og undgår helst mad med tilsætningsstoffer.

Hvad spiser du typisk til morgenmad?
- Jeg har nogle yndlingsretter, som mine proteinpandekager med en moset banan blandet op med to æg og chiafrø. Det kan også være skyr eller græsk yoghurt med hjemme­lavet mysli eller en god smoothie, og jeg drikker altid hjemmelavet juice til min morgenmad bestående af halv frugt og halv grøntsager.

Og til frokost?
- Det sker tit på farten. Jeg har fundet en god pølsevogn i København, DØP (Den økologiske pølsemand ved Rundetårn, red.), der har økologiske vegetar- og fjerkræspølser. De har også et godt alternativ til det klassiske pølsebrød, hvor man kan få rodfrugtmos og hjemmesyltede rødbeder. Det kan også være en rugbrødssandwich fra Kaf'bar 9 eller en smoothie fra Unplugged Juice.

Og aftensmad?
- Det er altid lidt et problem derhjemme, da jeg bor med en mand, der er til protein og sovs, en dreng på otte år (Marias stedsøn, red.), der vil have lasagne og medister, og en lille dreng, der stadig får mos. Jeg kan godt lide helt simpel mad som fiskefrikadeller med noget grønt, så det ender ofte med fire forskellige retter på bordet.

Hvad spiser du, når du skal forkæle dig selv?
- Sund mad, for forkælelse er noget, man får det godt af. Men skal jeg synde, er det med pasta. Jeg elsker pasta. Min fordøjelse er dog desværre ikke så glad for det.

Hvad med alkohol?
- Jeg er vild med den californiske hvidvin Riesling Kung Fu. Derudover er der aldrig noget galt med et glas champagne eller to, og jeg deler gerne en flaske med min mand derhjemme, selv om jeg bestemt også nyder at drikke drinks med veninderne, fx Hendrick's Gin med danskvand og agurk.

Hvad spiser du juleaften?
- Vi plejer at holde det hos min onkel Kim og hans kone Charlotte. Der er sidstnævnte, der står for madlavningen, og menuen er den samme hvert år: en stor kalkun, hvide og brune kartofler med sovs, der ikke er for tyk, og to rødkålssalater – den rå og den syltede. Til dessert får vi risalamande. Mange vil nok sige, det er en sund udgave af julemad, og det har de nok ret i. Alle i min familie går op i kost og motion, så vi forspiser os lidt, men vi drikker ikke tyk sovs af kanden.

Hvad er din favoritjulesnack?
- Snebolde.

Lever du efter bestemte kost­principper i perioder?
- Til tider laver jeg en detox, hvor jeg drikker juice i tre til syv dage, typisk hvis jeg har haft en periode, hvor jeg har spist for store mængder mad. Mad, velvære og humør hænger sammen, og jeg får det dårligt, når jeg har spist for meget. En juicedetox nulstiller min krop og gør min mavesæk 'lille' igen.

Se hvad 2 andre danske bloggere spiser på de næste sider...

Artiklen er oprindeligt bragt i EUROWOMAN nr. 189

LÆS OGSÅ: Her er hjemmeøvelserne, der giver go' røv

LÆS OGSÅ: 4 myter om din søvn

LÆS OGSÅ: Få energi og pæn hud med denne sunde drik

CINDIE DAHL HIORT - madelsker med hang til LCHF
35-årige Cindie er Head of Noise PR Fashion og blogger på Intotheshades.com. Det sidste år har hun spist efter LCHF-princippet (low carb high fat) for at holde sin PCOS-diagnose i skak og for at få en sundere livsstil ind mellem hektiske dage med planlægning af events, modeshows og rejser.

Hvordan er dine madvaner?
"Jeg elsker mad. Når jeg rejser, er det gode restauranter, jeg Googler, før jeg tager af sted, ikke seværdigheder eller butikker. Men når det er sagt, er jeg nødt til at passe på, hvad jeg spiser, da jeg har PCOS (kvindelig hormonel forstyrrelse, red.) og kan regulere det meget ved at skære kulhydrater ud af min kost og få masser af gode olier. Egentlig er det en LCHF-diæt, jeg lever efter, men med lidt mindre fedt. Jeg retter det ind efter, hvordan min krop har det, så jeg er ikke fanatisk omkring det."

Hvad spiser du typisk til morgenmad?
"Jeg er rigtig dårlig til at spise morgenmad, så det er kun i perioder, jeg får gjort det. Det ender ofte med græsk yoghurt med ristede kerner og nødder og evt. lidt bær. I weekenden er det æg og bacon eller no-carb-brød med ost."

Og til frokost?
"Det er for det meste ting som varmrøget laks, fiskefrikadeller, oksebryst og lignende, kombineret med forskellige grøntsager, rygeost og avokado. Og hvis jeg ikke har fået købt ind til det, bliver det til en takeaway-salat, gerne med tun eller noget andet kød."

Og aftensmad?
"Til aftensmad er det næsten altid kød og grøntsager i forskellige udgaver, alt efter hvad min kæreste og jeg har lyst til, og hvad der er tid til at lave. Favoritten er salat med oksekød, chili og masser af koriander."

Hvad spiser du, når du skal forkæle dig selv?
"Så går jeg ud og spiser en virkelig god bøf eller god fisk. Ellers får jeg min kæreste til at lave en omgang klassisk simremad som confit de canard eller oksehaleragout, og så kommer der altså lidt kulhydrater i form af fx kartoffelmos med, og jeg nyder det hele vejen."

Hvad med alkohol?
"God hvidvin er min favorit, men her om vinteren også rødvin, men for mig hører det til mad. Jeg har skåret så godt som al hverdagsalkohol ud, selv om det kan være svært på uger med mange arrangementer, så jeg holder det til weekendens middage og fester."

Hvad spiser du juleaften?
"Den helt klassiske and med kastanjefyld, sovs, kartofler og rødkål. Jeg holder jul hos mine forældre, og min far ved godt, at der er ballade, hvis han prøver på at lave om på menuen."

Hvad er din favoritjulesnack?
"Min fars hjemmebagte vaniljekranse kan jeg ikke undvære. Det er ikke en ordentlig jul uden dem."

Lever du efter bestemte kostprincipper i perioder?
"Jeg prøver så vidt muligt at undgå kulhydrater hele tiden, men hvis jeg har haft en periode som fx en ferie, hvor det har været svært at overholde, tager jeg et par hardcore uger derefter, hvor der ikke er plads til nogen hygge-carbs som fx alkohol."

Læs videre på næste side...ANNE MOLTKE HANSEN - livsnydende chocaholic
28-årige Anne er måske bedre kendt under sit bloggeralias Anne au Chocolat. På bloggen Anneauchocolat.dk deler hun ualmindelig lækre opskrifter på søde sager fyldt med hendes yndlingsspise, chokolade. Hun er derudover kommunikations­medarbejder hos Chokolade Compagniet.

Hvordan er dine madvaner?
"Jeg er den slags menneske, som lever for at spise. Der går ikke et minut, hvor jeg ikke tænker på mad, og jeg spiser al mad med glæde, så længe den er tilberedt med kærlighed og gode råvarer. Jeg har nok en sødere tand end de fleste, men jeg sørger også for at fylde min mave med friske grøntsager."

Hvad spiser du typisk til morgenmad?
"Når jeg vågner om morgenen, glæder jeg mig til at skulle ud i køkkenet og lave min morgenmad, som varierer fra dag til dag. Hvem siger, at man skal spise det samme hver morgen? Det gør man jo heller ikke til aften. Jeg holder meget af grød samt glutenfri bananvafler og pandekager. Alle tre dele skal helst kombineres med friske frugter, sprøde nødder og ikke mindst chokolade, som jeg spiser mindst et stykke af hver morgen."

Og til frokost?
"Min frokost består som regel af en grøn salat i selskab med lidt kød, fisk, ost eller nødder. Andre gange bliver det blot til en håndfuld gulerødder og en banan, hvis jeg har en ekstra travl dag på arbejdet."

Og aftensmad?
"Det er vidt forskelligt, hvad aftensmenuen står på, da jeg ofte spiser sammen med gode venner, hos mig selv eller dem eller på restaurant. Men det er vigtigt for mig at spise tilfredsstillende mad med meget smag, hvor alle mine sanser bliver aktiveret. Jeg har som sådan ingen livret, men jeg er en sucker for rørt tartar med sprøde fritter og en frisk grøn salat til."

Hvad spiser du, når du skal forkæle dig selv?
"Jeg synes, at jeg forkæler mig selv, hver gang jeg spiser. Mindst en gang om dagen husker jeg at stoppe op og tage mig tid til at nyde et stykke chokolade. At tage sig tiden til at være fokuseret og smage efter, når man spiser mad, er for mig den rene form for forkælelse."

Hvad med alkohol?
"Jeg er mest til biovin, men holder også af en lækker cocktail, gerne en whisky sour eller bare en god gin & tonic af og til. Jeg prøver at begrænse mig til at drikke vin i weekenden, men jeg siger ikke nej til et glas, hvis lejligheden byder sig i løbet af ugen."

Hvad spiser du juleaften?
"I min familie har vi ikke nogen særlige traditioner for, hvad vi spiser juleaften. Vi spiser tit vildt, fx dyreryg eller dyrekølle, måske hjemmelavet foie gras terrine til forret og risalamande til dessert, men det varierer alt efter, hvor vi holder jul. Vi har dog én tradition: Vi spiser altid pizza lillejuleaften. I år fejres julen i New York, og jeg er allerede på jagt efter det rigtige pizzeria til den 23. december."

Hvad er din favoritjulesnack?
"Jeg elsker mandariner, hjemmelavet gløgg og min farmors pebernødder. Chokolade og søde sager spiser jeg jo året rundt, så det er ikke noget, jeg særligt forbinder med julen."

Lever du efter bestemte kost­principper i perioder?
"Jeg spiser varieret, alt med måde og en masse grøntsager. For mig handler det om livsnydelse og kvalitet frem for kvantitet og dårlig samvittighed. På den måde er der plads til chokolade og søde sager hver dag. Jeg har flere gange overvejet at prøve at tage en måned uden sukker for at mærke forskellen, men hånden på hjertet tror jeg ikke, at det kommer til at ske lige foreløbig."

Se, hvad vi ellers skriver om: Kroppen