Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Te
Foto: Getty

Derfor er det en god ide at vælge sort te

Urtete, grøn te, hvid te – der bliver i den grad hældt te op i kopperne, men den sorte te, Earl Grey, har mistet lidt momentum i sundhedssnakken – og det er helt forkert.

Det bliver koldere udenfor, og de fleste kender til den rare og varme følelse, der kan strømme igennem kroppen, når der drikkes en kop te. Og det er måske en ide at få øjnene op for te planten og specielt den økologiske sorte te. Den sorte te stimulerer nemlig stofskiftet og giver mere energi. Og så fremmer teen blodgennemstrømningen til hjernen, og forbedrer derfor dit mentale fokus og din koncentration.

De forskellige sundhedsmæssige fordele ved sort te er blevet almindeligt anerkendt og omfavnet over hele verden. Te er en af de mest elskede drikkevarer i verden. Te vokser fra planten ved navn Camellia Sinensis der er kendt for dets medicinske kvaliteter og sundhedsmæssige fordele. Forskellen mellem sort te, grøn te eller hvid te er den måde bladene behandles på.

Sundhedsfordelene ved sort te omfatter fordelagtige virkninger ved regelmæssig indtagelse. Ifølge en undersøgelse foretaget af American Heart Association i New Orleans, kan de der drikker 3-4 kopper sort te om dagen, reducere deres dårlige kolesteroltal, og de oplever at have en lavere risiko for hjerteproblemer end dem, der forbruger minimal mængder eller ingen te i det hele taget. 

Te planten er gennem videnskabelige studier blevet påpeget at hjælpe kvinder med at balancere hormonniveauet og at forhindre kræftfremkaldende vækst bl.a. ved brystkræft. Sort te ødelægger unormale celler i kroppen, før de forårsager større skade eller forandring i kræftceller. 

Koffeinen i sort te har vist sig at forbedre mental fokus og koncentration ved at fremme blodgennemstrømning i hjernen. I modsætning til drikkevarer med højere niveauer af koffein og andre stimulerende midler (dvs. kaffe og energidrikke) er koffein i sort te mindre tilbøjelige til at over-stimulere hjertet og forårsage ubehagelige bivirkninger. Koffein til side viser undersøgelser, at L-theanin (aminosyren i sort te) afbalancerer koffeinernes effekter på en unik måde, hvilket hjælper til at koncentrere sig og handle på en fokuseret, men afslappet måde. Der er også studier, som indikerer, at en måned med fire kopper sort te om dagen reducerer niveauerne af stresshormon og øger hukommelsesfunktionen.

Og helt generelt i hverdagen i denne kolde tid er sort te dejligt til at varme kroppen, og den hjælper til at øge vores immunforsvar. De tanniner, den indeholder, har anti-inflammatoriske egenskaber og evnen til at bekæmpe vira og dermed holde os beskyttet mod influenza, maveinfluenza og andre almindeligt forekommende virus i vores hverdag.

Og det er vel ikke nødvendigt at nævne at te altid bør være økologisk, for netop at få en ren te uden skadelige sprøjtegifte.

Se, hvad vi ellers skriver om: Kost og Immunforsvar