Sexistisk reklamekampagne forbudt
SPONSORERET indhold

Sexistisk reklamekampagne forbudt

En ny reklame fra et kontroversielt - og succesfuldt - amerikansk tøjmærke, er blevet forbudt i Storbritannien.

Af: Luisa Schleicher Mattioni Foto: American Apparel, kampagnefoto
10. sep. 2014 | Livsstil | ALT for damerne

Det amerikanske brand, American Apparel, er udover basic tøj i alverdens farver, kendt for sine ofte grænseoverskridende og provokerende kampagner, der viser letpåklædte modeller i udfordrende positioner. Det har nu fået Storbritannien til at forbyde virksomhedens nyeste kampagne, skriver Hellogiggles.com.

Også i Danmark er der i øjeblikket debat om sexistiske reklamer. Læskedrik-firmaet CULT har nemlig fået en klage på halsen fra Dansk Kvindesamfund over deres seneste kampagne for en proteindrik, som kan ses på standere ved blandt andet busstoppesteder, og som nogle har gjort godt og grundigt grin med her:



Dansk Kvindesamfund har nu klaget til Forbrugerombudsmanden med blandt andet denne begrundelse, som man kan læse på foreningens Facebookside:

"CULTs reklame hører under den form for fremstilling af kvinder i medier og reklamer, som betragtes som seksualiseret og tingsliggørende. Modtagere, der udsættes for denne mediefremstilling af kvinder, påvirkes til at forholde sig til kvinder som objekter mere end som mennesker. Modtagerne påvirkes også til at mene, at kvinders krop og røv skal se ud på en bestemt måde for at have attraktionsværdi i stedet for at forholde sig til piger og kvinder som ligeværdige mennesker, der kan bedømmes på andet end deres udseende."

Nogenlunde samme begrundelse har Storbritanniens reklamevagthund, U.K. Advertising Standards Authority (ASA), brugt over for American Apparels seneste 'Schoolwear'-kampagne, som viser kvinder i mininederdele, der bøjer sig ned, så deres trusser bliver synlige.

"[V]i betragtede billederne som om de efterlignende voyeuristiske "under-skørtet" fotos, der er blevet taget uden personens samtykke eller viden", skriver ASA i deres afgørelse, ifølge Hellogiggles.com.

Når den type billede optræder i forbindelse med en annonce for en nederdel til unge kvinder, kan det fremstå som om, annoncen normaliserer den type aggressive, seksuelle adfærd, tilføjer ASA.

American Apparel forsvarer kampagnen med, at modellen på billedet er over 30 år, og at modellerne ligeledes var "glade, afslappede og selvsikre i udtryk og positur, og blev ikke portrætteret på en måde, der var sårbar, negativ eller udnyttende." Alligevel står ASA fast ved forbuddet, der nu er det sjette i rækken af American Apparels kampagner der forbydes.

Når det er sagt, så har American Apparel ikke altid kun fået kritik for deres markedsføring. Tidligere på året viste de, at de også er frontløbere, når det gælder om at bruge modne kvinder i deres kampagner, ligesom de hyldede den naturlige skønhed ved at bruge mannequindukker med en imponerende hårpragt mellem benene i deres butiksrude.