Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Foto: Snap Stills/REX Shutterstock Julefilmen Serendipity fra 2001 med Kate Beckinsale og John Cusacki hovedrollerne

Derfor skal du ikke skal tage manden med ud for at shoppe julegaver

Kvinder har overskud til at shoppe i længere tid.

Det er tid til at slå ihjel.

Juleanden, grisen til flæskestegen og de mange sild til julefrokosterne. For det er juletid og spisetid. Men vigtigst af alt skal vi netop nu eliminere myten om, at det er farligt at give kvinder dankortet, når der skal shoppes – eksempelvis julegaver i disse dage.

LÆS OGSÅ: Opskrift: Klassisk julefrokost

Det fastslår en ny bog i hvert fald. Den hedder "100 myter om sundhed og sygdom" og er skrevet af læge Kim Bartholdy og læge og komiker Andreas Hoff, og den gør blandt andet op med, at kvinder shopper mere og bruger flere penge end mænd.

Juleshopping bringer vores urinstinker frem i os
Arh, tænker du måske. Det gør de jo.

Jae, joe. Måske skal myten ikke dræbes helt, men blot foldes mere ud, som den bliver i bogen - for det er sandt, at det kan være en opslidende oplevelse for mænd at være på julegaveindkøb med kvinder. Ifølge et engelsk studie trænger de nemlig til en pause efter 26 minutter, hvor kvinder først bliver shopping-trætte efter 120 minutter.

Det skyldes, at mænd og kvinder endnu har et lille forhistorisk væsen inde i dem, der kommer frem, når de drager ud for at handle.

Mænd er stadig på jagt, hvor de hurtigt, enkelt og sikkert skal nedlægge ét bytte. Kvinder render metaforisk stadig rundt i skovens muld i flere timer for at finde de bedste, smukkeste og sundeste bær, svampe og træstykker til bålet. Det tager tid, og det nyder de faktisk.

Men så stopper myten også med at være i live. For om end stereotypen på en 'shopper' er en kvinde med et dusin poser på armene, efter hun har plukket de bedste varer fra butiksskoven, så er faktum, at hun ikke bruger lige så mange penge, som en typisk mand gør, viser det engelske studie, som de to læger refererer til i bogen. Grundlæggende køber mændene færre ting - til gengæld er tingene, de køber, dyrere. 

Myte om shopping hos mænd og kvinder bør præge butiksindretning
Der er noget om snakken, påpeger en undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia bragt i Jyllands-Posten. Den giver også et bud på, hvad man i et lidt bredere perspektiv kan bruge denne myte-drabs-viden til.

Sagen er, at kvinder godt kan lide at være sociale, derfor tager det længere tid. De køber helst ind med børn og veninder under armen, sniksnakker om produkter og opvejer fordele og ulemper ved, hvad der ryger i indkøbskurven, viser deres undersøgelse, ligesom den slår fast, at manden strengtaget har ét mål og én mission, som han helst klarer alene.

LÆS OGSÅ: Den perfekte nytårsmenu

Det bør få butikkerne til at indrette sig, så kvinderne kan bruge lang tid i dem. Og hvis de vil have fat på mænd, skal de omvendt indrettes, så de kan komme ud hurtigst muligt igen, fastlår undersøgelsen.

Så måske skal vi lade myten leve lidt endnu, så længe vi husker at folde den ud: den hjælper til butiksindretning og på mænds overskud og mænd og kvinders fællesøkonomier, hvis hun klarer gaveindkøbene i disse juletider.

LÆS OGSÅ: Opskrift: And på fem fantastisk lækre måder

LÆS OGSÅ: Hvid gløgg på fire forskellige måder

LÆS OGSÅ: 10 lækre opskrifter på julebag i lange baner

Se, hvad vi ellers skriver om: Kultur