Big Little Lies
SPONSORERET indhold

Kvinderne i Hollywood er færdige med at finde sig en alt for ung pensionsalder

Kvinderne i Hollywood vil have store, spændende roller – også efter de er fyldt 35. Om de så selv skal skabe dem.

Af: Rikke Dal Støttrup Foto: Getty Images
07. dec. 2017 | Livsstil | ALT for damerne

Det var et smukt øjeblik, da fem kvinder i september gik hånd i hånd på scenen i The Microsoft Theatre i Los Angeles og modtog Emmy'en for årets bedste tv-serie. Både smukt på den klassiske Hollywood-måde med designertøj og perfekt makeup, men også smukt, fordi dét øjeblik handlede om noget mere:

– Det har været et fantastisk år for kvinder i tv-branchen. Lad os bringe kvinder frem i forgrunden af deres egne historier, sagde Reese Witherspoon, der både var hovedrolleindehaver og producer på HBO-serien "Big Little Lies", der den aften var nomineret i 16 kategorier og vandt hele fem statuetter.

Witherspoon er ikke længere blot den unge blondine, som de fleste af os lærte at kende i komedien "Legally Blonde" fra 2001.

Nu er hun 41 år, ejer sit eget produktionsselskab og er med "Big Little Lies"-succesen blevet billedet på en ny feminisme i film og tv. Ikke alene bæres serien af kvindelige hovedroller, men rollelisten er samtidig besat af skuespillere, som er ude over den gængse "holdbarhedsdato" i Hollywood.

– Flere og flere kvindelige stjerner vil have medbestemmelse på det, de laver, og i en verden, der hele tiden bliver mere og mere fragmenteret, og hvor man som attraktivt skuespillernavn skal slå igennem i mange forskellige publikumssegmenter, er det en fordel at have været i branchen i lang tid. Jo mere du er blevet set – jo stærkere kan dit brand blive, siger ALT for damernes filmskribent Iben Albinus Sabroe.

Kvinderne i Hollywood kæmper for at gøre op med den aldersdiskriminering, der altid har været kendetegnende for branchen. Allerede i 30'erne begynder de at blive uinteressante og mister roller til yngre modeller.

For eksempel har kulturmagasinet Vulture Magazine lavet en opgørelse, der tydeliggør, at mens Johnny Depp, Tom Cruise og George Clooney er blevet ældre og alle har rundet de 50, så er de kvinder, de spiller overfor, blevet ved med at være samme alder – altid under 35 år.

Maggie Gyllenhaal har tidligere fortalt, at hun som 37-årig fik at vide, at hun var for gammel til at spille elskerinde til en 55-årig mand.

– Jeg bliver ved med at blive overrasket og skuffet over, hvad det vil sige at være skuespillerinde i Hollywood, sagde hun dengang i 2015.

I maj i år var det Jamie Denbo (kendt fra "Orange is the New Black"), der fik diskriminationen at føle. I stedet for at dukke nakken fik hun afløb på Twitter:

– Jeg er lige blevet informeret om, at jeg som 43-årig er FOR GAMMEL til at spille hustru til en 57-årig. I virkeligheden er hans kone mindst 50, men denne "fucker" ønsker, at hans tv-kone er MAX 38.

Amy Schumer, Tina Fey, Patricia Arquette og Julia Louis-Dreyfus lavede i 2015 en sketch, der gik viralt, fordi den på en præcis og sjov måde påpegede, hvad der er på spil for modne kvinder i Hollywood. I sketchen fejrer de Julia Louis-Dreyfus' "last fuckable day".

– I enhver skuespillerindes liv kommer der et tidspunkt, hvor medierne beslutter sig for, at du ikke længere er troværdigt "fuckable", siger Louis-Dreyfus i sketchen – og bliver suppleret af Tina Fey.

LÆS OGSÅ: Julianne Moore laver kampagne med Triumph

– Som dengang, hvor Tom Hanks var forelsket i Sally Field i filmen "Punchline" og så cirka 20 minutter senere var hun hans mor i "Forest Gump".

At kvinder efter en vis alder kan have svært ved at finde spændende roller, hænger i høj grad sammen med, hvem der står bag kameraet.

Kvinder udgør kun godt en fjerdedel af alle instruktører, manuskriptforfattere og producere, og det smitter af på rollebesætningen. "Center for the Study of Women in Television & Film" har opgjort, hvad det betyder for rollerne, hvis mindst én af skaberne bag et program er kvinde: Det betyder, at mindst halvdelen af de store roller går til kvinder, hvorimod de kun får 38 procent af de store roller, hvis der kun er mænd bag kameraet.

Det har dronningen over dem alle, Meryl Streep, forstået, og hun har sat sig for at slå et slag for kvinder i Hollywood: For tredje år i træk har hun ydet økonomisk støtte til et skrivefællesskab, "Writer's Lab", for kvindelige manuskriptforfattere over 40 år.

– Nu mere end nogensinde er det vigtigt, at kvinders særlige stemme bliver hørt. Med "The Lab" vil vi fortsætte med at støtte og promovere kvinders manuskripter og arbejde med at få deres historier op på den skærm, sagde grundlæggeren Nitza Nilson i foråret.

Med Reese Witherspoon på scenen i Los Angeles i september var veninden Nicole Kidman, som lige er fyldt 50 år. For Kidman har 2017 været et triumf-år: Hun ejede nærmest scenen på filmfestivalen i Cannes, hvor hun medvirkede i ikke mindre end fire film. Ved Emmy Awards vandt hun prisen for bedste hovedrolle i "Big Little Lies", som hun er co-producer på sammen med veninden.

– "Big Little Lies" opstod, fordi Reese og jeg var frustrerede over, at vi ikke blev tilbudt komplekse, interessante roller. Så vi fandt den her bog og sagde til hinanden "Lad os få den her lavet". Så vi skabte muligheder til os selv og gav også vores veninder roller, fortæller Kidman til The Telegraph.

Kidman sætter en ære i at udfordre de standarder, kvinder bliver begrænset af i film og på tv. Hun er stolt af at spille med i filmen "The Beguiled", som instruktør Sofia Coppola vandt en pris for i Cannes.

– Statistisk er det ikke nemt for kvindelige instruktører eller manuskriptforfattere at komme frem i filmverdenen, så det er kæmpestort, når en som Sofia bliver anerkendt på den måde. Og at hendes kollega Patty Jenkins har så stor succes med at instruere en superheltefilm med en kvinde i hovedrollen, "Wonder Woman", hjælper også. Men tingene har ikke ændret sig endnu, siger Kidman.

Witherspoon og Kidman i sejrstriumf på scenen i Microsoft Theatre var et stort og synligt skvulp og måske et forvarsel om en større bølge.

Vi er som seere og forbrugere selv med til at bestemme det:

– Der er en tendens til, at folk gerne vil se serier med folk, der ligner dem selv. Det har streamingtjenesterne fuldstændig styr på. Og jo flere film og serier med modne kvinder vi vælger at se, jo flere roller til modne kvinder bliver der, siger Iben Albinus Sabroe. 

Anbefalet til dig