"Må læses" skriver anmelderen om John le Carrés nyeste roman "En skrøbelig sandhed" - læs anmeldelsen her.

Af: Anna Pia Holmgaard og Katrine Nadia Jørgensen
24. maj. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

"Os"
Af Morten Sabroe
Politikens Forlag, 448 sider, 250 kr.
FIRE stjerner

Det er had eller kærlighed med Sabroes seneste roman, en post-9/11-krønike, en kulsort hjemstavnsfortælling, et nærmest bibelsk broderopgør, fyldt med ludere, madonnaer og grum elskov. Der er på alle måder fyret godt op under machokedlen i Sabroes univers i eposset om byen "Os", hvor en magtelite med grusom, fascistisk konsekvens tvinger en ung mand ud i en fatal krigshelterolle og kidnapper unge jomfruer til natlig fornøjelse. Kan De følge med, derude? Jeg kunne knapt, og en hårdere redigering havde hjulpet den skånselsløse fortælling bedre af sted. Men den benløse hævner, Robert, er skåret skarpt. Hans vilde partner fra cafeteriet, Ida, ligeså. Effekterne buldrer, og vel er det for meget. Men det er også stærkt fascinerende, kompromisløst og galt på Tarantino-måden. Symbolikken er lårfed, uden kærlighed går den ikke – i fascismen, i krigen er vi alle prisgivet. ap

"Portræt af døden"
Af Julie Hastrup
Rosinante, 320 sider, 352 kr.

To midaldrende kvinder bliver fundet dræbt i Nordsjælland. De døde sidder oprejst på hver deres bænk, og drabsefterforskeren Rebekka Holm skal endnu engang forsøge at opklare sagen. Julie Hastrup er aktuel med sin fjerde fortælling om frøken Holm. Som læser er man spændt ud som en bue, mens man febrilsk søger efter morderen. Især historien om den overvægtige "Mister Fat Finn", der lader sig tvangsfodre og filme til internettet, krydrer krimien med en særlig humoristisk originalitet. Det modsatte gælder desværre for kvindeskildringerne. Kvinderne er angste, handlingslammede og venter konstant på at komme hjem og putte sig hos deres mænd med de "blå øjne". Beskrivelserne bevæger sig på kanten af klicheernes land, men heldigvis kan plottet og fede Finn holde dig fanget til slut. knj

Mester tilbage i storform
"En skrøbelig sandhed"
Af John le Carré
Rosinante, 350 sider, 299 kr.

Krimi er ofte bare knald og opklaring. Mord og så videre. John le Carrés nyeste, "En skrøbelig sandhed", tager os tilbage til den rystende virkelighed, hvor de egentlige forbrydelser sker. I storpolitiske løgne, ditto manipulation, i amputering af basale menneskerettigheder og demokrati. At læse le Carré er som at møde James Bond i en verden af bøvede politimænd. Elegant, brutal, i fuldkommen balance – med overblik, mod og indsigt. En gammel embedsmand håndplukkes til undercover-opgave i Gibraltar. Hvorfor? Han kaldes en helt, da han kommer hjem – opgave løst eksemplarisk, topterrorist fanget. Unge Toby kører en skarp diplomatkarriere tæt på den ansvarlige minister. Og intet er, som det så ud. Våbensalg, bestikkelse, politisk råddenskab, mørke. Le Carré skriver så præcist som nogensinde, siderne blæser af sted, og hans britiske sarkasme, ørneblikket for aktualiteten i global politik – og mildheden, når det kommer til mennesker og hjerte, gør romanen til en exceptionel oplevelse. Må. Læses. ap