TILMELD DIG AFD’s KVINDELØB SENEST D. 31. MARTS FOR KUN 239,-

10 lege, som styrker dit barns motorik

Der er masser af sjove lege og helt almindelige hverdagsaktiviteter, som du kan lave sammen med dit barn for at styrke den lilles motorik. Her får du 10 forslag, som ikke kræver den store planlægning og nemt kan passes ind i hverdagen.

TIP!

Alle i familien kan være med på disse lege og aktiviteter. Hvis det er for nemt for den 6-årige eller for svært for den 2-årige, kan du tilpasse øvelserne, så begge kan være med.

1 : Gør dit barn mere selvstændigt

Alder: Alle

Får jeg nu stimuleret mit barn nok? Gør jeg det godt nok? Nok ikke så fremmede tanker for en travl forældre. Men ofte sker det, at vi i vores iver efter at gøre det endnu bedre, kommer til at gøre for meget, siger børneergoterapeut Mette Wainer Wegloop.

"Når vi henter om eftermiddagen, bærer vi taske og madkasse, ja, måske også barnet. Vi giver tøj på, øser mad op og gør alt for meget, som de jo godt selv kan. Men du er ikke en dårlig forælder, fordi dit barn selv får lov at bære – faktisk er det med til at styrke dit barns motorik og selvværd," understreger børneergoterapeuten.

Vi ved godt, at det kan være svært i en travl hverdag, men prøv at tage dit barn med i køkkenet og lad det have hænderne nede i den klistrede dej – det styrker både følesansen og muskel-led-sansen. Lad det træne pincetgreb ved at lægge små ting i skåle til aftensmaden. Det helt lille barn på 1-2 år må gerne spise med fingrene, mens det lidt større barn på 2-3 år skal have bestik, så det kan øve sig i at bruge både venstre og højre hånd. At øse mad eller hælde vand op selv er også en god måde at styrke muskel-led-sansen. Det kræver en del tålmodighed fra din side, fordi det tager længere tid – men tænk på, at i sidste ende er det godt givet ud, når dit barn kan klare mange ting uden din hjælp i hverdagen.

2 : Gør turen hjem fra børnehaven lidt sjovere

Alder: Alle – nemt at gøre sammen for både store og små

Skift bilen ud med benene nogle dage om ugen og gå hjem fra børnehave eller skole sammen, hvis det kan lade sig gøre. På vej hjem er der nemlig rig mulighed for at træne motorikken. Det er fx oplagt at øve balance-sansen, siger Gitte Markfoged Jensen, der er bevægelseskonsulent.

"Gå på line med alt, hvad der kan gås på line på. En væltet træstamme, en fortovskant, streger mellem fliserne eller en række efterårsblade. I kan gå forlæns, sidelæns eller baglæns, alt efter hvor svært det skal være for lillebror og storebror. Luk øjnene for at gøre det endnu sværere," foreslår hun.

Skal det foregå inde, er der også mulighed for at lave en lille bane, hvor alle i familien kan blive udfordret, siger Mette Wainer Wegloop.

"Læg en snor eller et sjippetov på gulvet og lav det til en snoet bane eller en spiral, som barnet skal gå på. Den store kan holde den lille i hånden, og det kan gøres nemmere eller sværere ved fx at gå baglæns," siger hun.

3 : Slå en baglæns kolbøtte sammen

Alder: Fra 2 år

Du kender helt sikkert kolbøtten, hvor dit barn holder dig i hænderne, mens det kravler op af dig, for derefter at slå en baglæns kolbøtte, inden det lander på gulvet igen? Her er en udvidet version af øvelsen, hvor dit barn skal blive i den vertikale stilling et par sekunder, inden det drejer rundt og lander på gulvet igen.

"Mens barnet holder i dine hænder og hænger med hovedet nedad, peger benene lige op i luft-ten, og barnet skal spænde max op i kroppen. Det styrker muskler, led og koordinering, og den kan laves allerede fra to år. Jo ældre, barnet er, jo mindre behøver du at hjælpe til," forklarer Mette Wainer Wegloop.

4 : Massageleg med en bold

Alder: Fra 1 år

En oplagt leg lige inden puttetid, fordi den får dit barn til at falde til ro. De dybe tryk, som du giver over hele kroppen med en massagebold eller bare en lille bold, beroliger kroppen, og er især god til børn, som har svært ved at koble fra og sove.

"Du skal massere bolden rundt på kroppen med dybe tryk. Det er en god idé at nævne alle de kropsdele, du rører, så du får sat ord på, og dit barn bliver mere bevidst om sin egen krop. Det stimulerer følesansen og kropsbevidstheden og kan være rart for både de små og store børn," siger Mette Wainer Wegloop.

5: Gør oprydningen til en leg

Alder: Alle

Her er en god aktivitet for søskende at lave sammen – og så bliver det nemmere at få dem til at rydde legetøjet op! Du skal gå trillebør med dit barn. Eller få den store til at gå trillebør med den lille.

"Det styrker kroppens tonus (spænding) og giver barnet en bedre kontrol over sin krop. Den eneste måde at komme frem på er ved at bevæge kroppen i krydsbevægelser, så den er også god for de børn, der ikke har kravlet," forklarer Mette Wainer Wegloop, som har et ekstra tip til legen:

"Lav det til en trillebør med læs. Så går man rundt med barnet og samler legetøj op, så det kan komme på plads i de rigtige kasser. Er det et lille barn på 1-2 år, skal du holde helt oppe ved lårene eller hoften. Er det et større barn på 5-6 år, kan du holde helt nede ved anklerne."

6 : Bold for begyndere

Alder: Alle
 
Med ikke andet end en bold kan du styrke og træne motorikken. Det kan gøres både ude og inde og kræver ikke det store. Man kan være sammen to og to eller hele familien – boldens størrelse afgør sværhedsgraden, så start gerne med en lidt større bold til de små børn.

"Ved at trille, kaste og gribe øver man øje-hånd-koordinationen, og alle i familien kan være med. Prøv bare at trille bolden frem og tilbage med de helt små børn. Skal det være sværere, kan I kaste til hinanden og forsøge at ramme ind gennem en ring," foreslår Gitte Markfoged Jensen.

7 : Gynge, snurre og dreje

Alder: Alle – men mest for børn!

Børn er rigtig glade for at få stimuleret balancen. Heldigvis, for den er meget vigtigt for dem i forhold til at få kontrol over kroppen, og den er én af vores tre grundlæggende sanser. Du skal bare være opmærksom på, at børn har meget mere brug for det end voksne, og de kan klare langt mere end os uden at blive rundtossede!

"Børn har brug for at blive snurret, drejet og gynget vildt, når de er små, så prøv at lave nogle muligheder i hjemmet, hvor de har plads til det. Det kan være en gynge i haven, en krog i loftet med et reb eller bare en kontorstol, hvor man kan få en vild drejetur," foreslår Mette Wainer Wegloop og understreger, at det lyder vildt, men faktisk giver børnene ro.

"Når balancesansen bliver stimuleret meget, så er det faktisk med til at dæmpe hjerneaktivite-ten hos børn. Børn, der har svært ved at falde til ro, kan derfor have gavn af balancetræning, inden de skal sove."

8 : Flyverleg for hele familien

Alder: Alle – en god søskendeleg

Du husker sikkert flyverlegen, hvor man har sin lille baby liggende på sine underben, mens man holder den lille i hænderne og leger flyver? Det er en god leg for motorikken, og der er ingen grund til at stoppe, fordi dit barn bliver større. Du kan endda sætte storebror til at lave den med lillebror!

"Den kan laves i mange varianter, som gør den sværere. Barnet kan fx sidde på sine knæ eller sin numse på dine fødder, og man kan slutte med, at barnet laver en baglæns salto på vejen ned. Laver søskende den sammen, skaber det også en god kontakt mellem dem," siger Gitte Markfoged Jensen om flyverlegen, der styrker både kroppen, musklerne og følesansen.

9 : Kan du gætte, hvad det er?

Alder: Fra 1-2 år

Styrk følesansen ved at gemme små ting i en pose og så skiftes til at stikke hånden ned i og prøve at gætte, hvad I rører ved. En hyggelig leg, når man kommer træt hjem fra børnehave og arbejde. Du kan opnå det samme ved at gemme ting i sandkassen, som barnet så skal finde ved at grave i sandet med hænderne.

"Det er en god leg til at stimulere følesansen, som er vigtig, hvis barnet skal kunne bevæge sig frit omkring i verden. Det kan fx være svært at holde balancen, hvis man ikke har god kontakt til jorden. Hold dog øje med dit barns signaler, for nogle børn bliver hurtigt overstimulerede," råder Gitte Markfoged Jensen.

10 : Sæt bevægelse på skemaet

Alder: Alle

Det kan være svært at huske på at få trænet motorikken, når hverdagstoget tromler af sted, det ved vi godt. Men hvad med at beslutte 'ugens bevægelse' hver uge sammen som familie. Måske er det bare, at man skal hoppe over de to nederste trin på trappen hver dag, men så er det sat på skemaet og nemmere at huske. En anden idé kan være at koble bestemte bevægelser på bestemte steder i jeres bolig eller have, foreslår Gitte Markfoged Jensen:

"Det vil gøre det naturligt for barnet (og de voksne) at lave den aktivitet, når de er på det sted. Det kan fx være at gå baglæns, når man skal ud i køkkenet eller stå på ét ben, når man børster tænder. Det gør det også sjovere, og familiens medlemmer skal nok huske hinanden på det."

Mød eksperterne

Gitte Markfoged Jensen, bevægelseskonsulent, Cand.Scient i Idræt og Human ernæring samt projektleder i projektet 'Rend & Hop' i KFUMs Idrætsforbund.

Mette Wainer Wegloop, børneergoterapeut og kraniosakralterapeut, stifter af Tumlastik og forfatter til bogen Leg med din baby. Se tumlastik.dk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Udvikling