Foto: Getty Find dit barns faste sovetid - det er godt for alle.

Sådan putter du dit barn effektivt

Søvn er et af de emner, vi forældre taler mest om. For hvor meget skal dit barn egentligt sove, og hvornår skal dit barn i seng? Find svaret i søvnskemaet her - og få konkrete råd, der hjælper jer.

  1. Sluk lyset! Mørke er helt centralt for, at hjernen bliver klar til at sove. Skru ned eller sluk lyset i det rum, barnet opholder sig, 30 minutter før sengetid, og hold lyset helt slukket, når barnet skal sove. Er der brug for lidt tryghedslys, så lad døren stå på klem eller brug et vågelys.
  2. Ram dit barns søvnvindue! Børns søvnbehov kører ud fra et ret fast mønster og kan forudsiges lige så skematisk som barnet kaloriebehov. For det 2-årige barn gælder det fx, at det skal puttes til natten 12 timer efter, det står op om morgen forudsat, at det har sovet op til to timers middagslur. Søvnvinduet er 15-20 min langt og udgør tidspunktet, hvor børn som voksne virkelig er trætte og klar til søvnen. Rammer man søvnvinduet perfekt, falder barnet i søvn i løbet af få minutter.
  3. Læs langsom godnathistorie og tilsæt gab, præcis som i de søvndyssende godnathistorier ”Anna drømmer – Få dit barn til at sove” og ”Kaninen der så gerne ville sove”. Metoden kan overføres til alle godnathistorier. Det handler om først at fortælle, at nu læser du bogen om den lille grønne frø, og før du er færdig, vil barnet blive søvnigt, og det må gerne falde i søvn. Dernæst drejer det ganske enkelt om at læse helt langsomt og indflette gab i læsningen.

– Psst! Husk at læse i mørket! Både fordi mørket er søvnfremkaldende, men også fordi at det vil lære barnet at mørket er trygt og dejligt, når I har jeres hyggelige godnatstund i mørket. Brug en lille lommelygte, som lyser fremad og ikke ud i rummet, når du skal læse.
Kilde: Vibeke Manniche

Søvnskema: Find dit barns søvnbehov

Hvor meget skal mit barn egentligt sove, og hvornår skal mit barn i seng? Find svaret i søvnskemaet her. Et barns sovetid afhænger nemlig først og fremmest af barnets alder. Derfra er søvnbehovet ret skematisk, afgjort af fysiologiske og biologiske behov.

boks.png

Kilde: Vibeke Manniche, Forlaget Liva

Vibeke Manniche

Er læge, Ph.d og forfatter af en række bøger, bland andet ”Børns Søvn – Din lille Sovetryne” og den søvndyssende godnathistorie ”Anna drømmer – Få dit barn til at sove”. Hun har interesseret sig indgående i børnesøvn gennem 20 år og giver desuden undervisning og holder foredrag for forældre og fagpersonale i børns søvn.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børneopdragelse, Søvn og Forældre