Fedtstoffer – på den gode måde
Foto: Bulls

Fedtstoffer – på den gode måde

Helt kort findes der de gode og de dårlige former for fedt, og vi skal selvfølgelig kun have masser af de gode.

De gode fedtstoffer har en kæmpe indvirkning på dit helbred. Uden de gode fedtstoffer kommer dit hormonsystem ud af balance. Fedt er også meget vigtigt i forhold til at optage vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Det er med andre ord ikke usundt at spise fedt - du skal bare huske at skelne mellem de gode fedtstoffer og de dårlige. Og voila - straks er du i gang med en sundere livsstil.


De gode fedtstoffer får du fra naturlige kilder som:

Nødder (mandler, cashew, hassel-, para- og valnødder)

Frø og kerner (hørfrø, sesamfrø, græskarkerner, solsikkekerner,

Koldpressede olier (avocadoolie, olivenolie, solsikkeolie, hørfrøolie, sesamolie, rapsolie)

Avocado

Fede fisk (makrel, sild, laks)

 

De dårlige fedtstoffer kommer fra:

* Tube-mayonnaise

* Salater fra slagteren

* Chips

* Købekager

* Margarine

* Billige olier (salatolie, vindruekerneolie, madolie)

* Kiks

* Muslibarer

* Kærgården og andre blandingsprodukter

* Hærdede eller vegetabilske fedtstoffer (kig i indholdslisten)


TIP! Find sunde madopskrifter i ALT for damernes madarkiv: »ALTfordamerne.dk/mad.


Nøgleord: Fedt, fedtstoffer, vitaminer, mineraler, næringsstoffer, usundt, sundere, sund., mad.


Se, hvad vi ellers skriver om: Louise Bruun, Fedtprocent, Vægttab og Træning