Kate Moss og Johnny Depp
SPONSORERET indhold

Her er farven, du skal male din garderobe dette efterår

Beige er over det hele: på catwalken, på Instagram, i din makeuprutine, i kunsten og i gadebilledet. Den er sæsonens og den nye tids farve. Men den er også en klassiker, der blev båret frem af Coco Chanel, Burberrys trenchcoat og Phoebe Philos æra hos Céline og dyrkes af nye mærker som Totême og The Row. Vi er gået i modearkivet og tegner et portræt af de forskellige nuancer af beige, der ikke gør meget væsen af sig, men er indbegrebet af chik og intellektuel elegance. Underspillet? Ja! Men alt andet end kedelig.

Af: Sine Gerstenberg Foto: Getty Images
15. sep. 2019 | Mode | Eurowoman

“Go lay in your beige bed.” Da Carrie Bradshaw afviste den nygifte Mr. Big i Sex and The City, var det ikke kun i jalousi over, at han havde mødt og giftet sig med en anden. Det handlede lige så meget om, at han havde giftet sig med den neurotiske newyorkers diamentrale modsætning, Natascha, der var model, høj, elegant, raffineret og underspillet. Hun var indbegrebet af beige. Farven, der i modehistorien har ligget i spændet mellem kølig klassiker og subtilt sexet, er igen central i modebilledet. Og det er alt andet end kedeligt.

Du kan allerede nu indstille dig på et efterår iført beige trenchcoat fra The Row og en vinter i en kameluldsfrakke fra Max Mara. De kommende sæsoner indvarsler en beige bølge, og trendrapporten fra Pantone Color Institute viser, at den traditionelle beige, Pantone-farve 14-1118 TPX for at være præcis, kommer i selskab med flere nude nuancer som vanille, den lyse rubaga beige og en flødefarvet ferskennuance.

Max Mara
Max Mara
Harbin Opera
Arkitekturen har altid brugt beige som underspillet æstetisk virkemiddel. Her er det Harbin Opera House i Kina, tegnet af MAD Architects i 2015. Foto: Getty Images.

Ifølge ph.d. og lektor ved Institut for Bygningskunst og Design på Det Kongelige Danske Kunstakademi, Maria Mackinney-Valentin, er der indlysende grunde til, at den nobelt nøgne farve vender tilbage netop nu.

– Beige regnes generelt for en lidt konservativ farve, som vi forbinder med ældre mennesker. Og måske er det en af forklaringerne på, at farven er kommet tilbage. De seneste år har nogle af de største modeoprør ligget i at tage fat i noget, der egentlig ikke var særligt opsigtsvækkende. Tænk bare på normcore-tendensen, hvor det blev smart at se almindelig ud, forklarer eksperten.

LÆS OGSÅ: Din mormors favoritsmykke er efterårets største smykke-trend

– Beige er på den måde et lidt underspillet oprør, hvor en farveholdning, der egentlig er lidt kedelig, bliver spændende, når den sættes ind i en uventet kontekst. Beige er både en lidt anonym farve og samtidig svær at definere, fordi den spænder over brunlige, gullige og cremefarvede nuancer. På den måde er det en farve, vi ikke så hurtigt bliver færdige med, fordi den rummer udviklingsmuligheder.
Modeeksperten mener ikke kun, at farveomsvinget sker som et kommercielt udsving, men også i forlængelse af en større tendens.

– Farven kan ses som en invitation til en ny ærlighed efter mange år med filtrerede virkeligheder på sociale medier.

Chanel, Céline, Burberry

Hvis beige ikke virker som et vovet nyt bekendtskab, men som en kær gammel ven, er forklaringen enkel. Den har nemlig været en central farve i nyere modehistorie, hvor beige på den ene side har været signalfarven for emancipation og kvindelig styrke, såvel som intellektuelt overskud og klassisk stilsikkerhed. Den beige nuance gør ikke stort væsen af sig – tværtimod er den netop kendetegnet ved, at den går imod det overlæssede, pyntesyge og begrænsende, og det er deri, dens frigørende potentiale ligger.

Merryl Streep
Legendarisk.Meryl Streep i filmen Kramer mod Kramer.

Gabrielle (Coco) Chanel excellerede allerede i beige i starten af det 20. århundrede, hvor hun ikke alene fjernede det snærende korset og den overgjorte brug af farver, flæser og fikumdik. Hun frisatte kvinden ved at frisætte hendes krop og ved at lade hende være smuk i sin egen ret. Beige signalerede friluft, solbadning og det tilbagelænede liv på og omkring stranden. Hendes brug af beige fjernede fokus fra tøjet, og den løse behagelige silhuet frigjorde kroppen. Tilbage stod kvinden i sin egen ret – klar til at ryge cigaretter, køre biler (stærkt) og tale med og i munden på den mand, hun ikke længere ville kues af. I dag er beige altid inkluderet i Chanels kollektioner sammen med de fire øvrige signaturfarver sort, hvid, guld og rød. Og har du ikke råd til en beige Chanel-ballerina med sort snude eller et sandfarvet tweed-twinset, har Chanel naturligvis også skabt en parfume, der lystrer navnet Beige. Siden Chanel satte fokus på nuancen, har dens signalværdi varieret. Men betegnelsen styrke klynger sig til den, som en beige Bottega Veneta-clutch i hånden på sin ejer.

Yves Saint Laurent skabte den ikoniske safarijakke som one-off i 1967 til en fotoskud for Vogue, men allerede i hans sommerkollektion i 1968 var safarijakken tilbage – nu med matchende bukser og et beigefarvet jumpsuit. Yves Saint Laurent skrev modehistorie, fordi han på én gang ramte 60’ernes tidsånd, hvor kønnenes roller i forhold til hinanden blev stadig mere frigjorte og lånte inspiration fra mandens klædeskab for at skabe en ny seksuel energi i kvindens garderobe.

Hermes
Hermes
Gaudís Casa Milà i Barcelona
Verdensarv. Beige flødeskum i loftet i arkitekten Antoni Gaudís Casa Milà i Barcelona. Foto: Getty Images.

Men det er ikke kun franskmændene, der har gjort beige til deres emblematiske farve – og hvis hovedstad Paris ligner en konditorkage i beige set fra oven med kun Eiffelttårnet som mokkabrun accentfarve. For har du først sagt beige, må du også sige Burberry, der siden 1912 har været brandet bag den legendariske trenchcoat. Frakken, som det tager tre uger at sy i hånden, og som er lavet i det vandafvisende materiale gabardine, var oprindeligt udtænkt til det britiske militær af Thomas Burberry. Men den er siden blevet en klassiker, der aldrig helt forlader modebilledet, fordi den elegant giver en dosis stilkorrekt symbolik til den, der bærer den, hvadenten hun hedder Jane Birkin, Catherine Deneuve, Lauren Hutton, Kate Moss eller Alexa Chung. Og derfor var beige oplagt at tage i brug igen, da Riccardo Tisci designede sin første kollektion for modehuset.

LÆS OGSÅ: Kristian Hindø-Lings: "Det er en tendens, som er nem at være med på"

Vil du selv udvide dit modeleksikon og samtidig indskrænke dine køb til klassikere, er beige den bedste farve at tage udgangspunkt i, fordi den bløder dit look helt anderledes op end den skarpe sorte, og den er anderledes praktisk end en sart hvid. Kig til franske Hermès for de ultimative beige Oran-sandaler, til Max Mara for den helt rigtige vinterfrakke, og gå på opdagelse i vintagebutikker og luksusgenbrug for at genfinde Phoebe Philos beige beauties, fra dengang Celine stadig hed Céline, og tøjet var skabt til kvinder, der ville ligne sig selv og ikke et tøjstativ. Og så er der også Elin Klings afdæmpede farveunivers hos Totême og Olsen-søstrenes The Row.

Simone de Beauvoir
Den franske filosof Simone de Beauvoir ejer trenchcoaten. Foto: Getty Images.

Den skandinaviske farvetone

Men det er ikke kun udlændingene, der kan noget med den enkle elegance. Herhjemme og i resten af Skandinavien har beige en trofast fanskare blandt influencere og stylister som Pernille Teisbæk, Alexandra Carl, Sophia Roe og Celine Aagaard.

Designer Mathilde Torp Mader, der har en fortid hos Mulberry i London, Marni i Milano og Sonia Rykiel i Paris, er i dag er kreativ chef hos By Malene Birger og har også en faible for den fine farve.

– For mig er beige klassisk, stilfuld, ekstremt chik, og så er den voksen. Det er aldrig farven selv, men formen, der kan gøre farven kedelig, siger designeren, der selv elsker at arbejde med farver, men som altid betoner sine vildere valg med klædelige konservative nuancer. Hun mener ikke, at beige har været decideret væk fra modebilledet; vi har bare fået et nyt blik for den.

Eurowoman

Tv. Frakke fra HAN KJØBENHAVN, 2.500 kr. Taske fra AESTHER EKME, 2.700 kr. Th. Frakke fra GANNI, 2.899 kr. Taske fra HAN KJØBENHAVN, 1.000 kr. Foto: Andreas Stenmann.

– Den beige farve har altid har været der, men vi ser mere af den nu, som en kontrast til alle de pastelfarver, der har været meget dominerende. Riccardo Tisci hos Burberry har i den grad sat gang i brugen af farven og gjort beige relevant for hele husets rebranding.

Mathilde Torp Mader har selv sine beige yndlinge – både blandt designere og hængende i hendes klædeskab i sit hjem i London.

– Lemaire er fantastisk til beige, Phoebes Céline beige var også super cool og altid skabt med et twist, og Max Mara har alle de bedste beige nuancer til deres overtøj, siger designeren.

– Mit eget bedste beige item er min Crombie-frakke fra Céline, som jeg købte, da Phoebe Philo lige var startet der og lavede en masse garderobeklassikere. Parrer du det beige med kornblomstblå, en dyb vinrød, chokoladebrun og sort er du sikker på at være klassisk cool. Jeg har selv arbejdet meget med beige til den kommende sæson, hvor den fungerer bedst som modspil til stærke primærfarver. Og sort selvfølgelig – sort er en klassiker. “

Celine
Phoebe Philos Céline A/W 2017

Også de danske søstre bag det beige brand Skall Studio, Marie og Julie Skall, har gjort det beige, sandfarvede og naturlige materialer til ledetråden i deres designunivers – og skabt en kæmpe succes med det. Hvorfor holder de fast i den enkle farveskala?

– Vi elsker de lyse nuancer, fordi de fungerer godt i naturlige materialer som hør. Samtidig giver det vores kollektioner en feminin lethed, som kendetegner vores æstetik. Farven er synonym med sofistikeret minimalisme. Det er en meget tidløs farve, som passer godt sammen med andre farver, siger Marie Skall, der er bevidst om faren ved at gå i den simple retning.

LÆS OGSÅ: Her er grunden til, at de skandinaviske mærker overtager verdensherredømmet

– Hvis den beige farve bliver for bleg, kan den godt blive kedelig. Den må gerne have en smule varme. Dem, der har forløst den beige farve bedst, er selvfølgelig Yves Saint Laurent med sin safarikollektion, men Calvin Klein og Donna Karan gjorde det også fabelagtigt i 90’erne. Lige nu er det særligt The Row, som er gode til at bruge beige og forstår at gøre farven eksklusiv og smuk.

Eurowoman
Blazer fra SAND, 3.395 kr. Bluse fra GANNI, 799 kr. Bukser fra SECOND FEMALE, 899 kr. Strik over skulderen fra SAMSØE & SAMSØE, 1.300 kr. Foto: Andreas Stenmann.

Søstrene er heller ikke færdige med lege med det nøgne udtryk. Tværtimod.

– Den beige farve passer godt til tiden. Det er moderne og stilsikre kvinder, som vælger beige, siger Julie Skall.

– Vi elsker beige silke, og i vores næste kollektion har vi en smuk beige silkekjole og bluse. Beige er flot sammen med hvid, sort og navy.

Så du kan sagtens investere i beige igen. Og igen. Og igen. Så længe du ikke mikser den med perlerække og silkecharmeklud. Den skal parres med attitude.

– For mig er et ikonisk beige øjeblik i modehistorien Burberrys A/W 99-kampagne med Kate Moss i deres klassiske beige trenchcoat. Det er den paradoksale kobling af noget ungt og gammelt, noget kedeligt og noget sexet, som giver farven nerve,“ afslutter eksperten, Maria Mackinney-Valentin.

– Det er den samme rebelske nerve, der er på spil i den genkomst, beige oplever netop nu.

Euroman
Spil mig et stykke med beige. Modellen Ulrikke Høyer i suit fra Wood Wood i kunstneren Bjørn Wiinblads hus, fotograferet af Oscar Meyer, i Eurowoman i maj i år.

Anbefalet til dig