Mads Nørgaard
Foto: PR

Mads Nørgaard om Nørgaard På Strøget

Mads Nørgaard: ”Den er stadig smart efter næsten 50 år”

Vi har snakket med designer og prisvinder Mads Nørgaard om, hvordan det er at arbejde i en virksomhed, som man nærmest er vokset op med.

Opdateret d. 7. juni 2017 i forbindelse med offentliggørelsen af den nye Aarhus-butik.

Hans far har skabt den ikoniske langærmede, stribede og smalle 101 T-shirt, og selv er Mads Nørgaard elsket af københavnerne for sin kunstneriske sans, legesuge og uformelle tilgang til design. I 2016 åbnede han sin første flagshipstore omkring Værnedamsvej på Vesterbro i København, hvor kun Mads Nørgards eget design bliver solgt. Og nu gentager han altså succes. Det kommer til at ske i 2018 i Aarhus på Badstuegade 1H.

LÆS OGSÅ: Alexa Chung er klar med sit eget tøjmærke – se kollektionen her

Vi tog en snak med ham om, at være vokset op med den virksomhed, der er endt med at blive hans skæbne og hvorfor, han har set et behov for en særskilt Mads Nørgaard butik.

Hvordan er det at arbejde en virksomhed, som du nærmest er opvokset med?

”Jeg har jo aldrig prøvet andet, så det er svært at svare på. Jeg har 30 års jubilæum i år, og det at have været en del af den danske modescene så mange år giver mig mulighed for at arbejde med nogle virkelig seje profiler. Derfor gør jeg også meget ud af at støtte om nye talenter og byde andre indenfor.”

101 er jo blevet et ikon. Hvordan afspejles dette i de nyere kollektioner?

”Jeg elsker 101 t-shirten fordi den skaber ro og stabilitet i en ellers meget omskiftelig modeverden. Den er stadig smart efter næsten 50 år og giver inspiration til at skabe tøj, der har en lang holdbarhed.”

Hvorfor ny butik? Og hvorfor netop dette område?

”Vi har længe haft lyst til at præsentere hele ’Mads Nørgaard – Copenhagen’-kollektionen alene i en butik. I vores store butik på Strøget er der jo blandet en masse andre mærker ind, hvilket er fantastisk, men dette er den første butik kun med mit eget design. Området omkring Værnedamsvej er unikt, fordi det både er lokalt og har en masse selvstændige butikker. Det er kun til vores held, at der i løbet af de sidste måneder er åbnet både en Soulland, Aesop og Wood Wood-butik lige om hjørnet, så folk kommer for andet end at drikke kaffe [på Granola].”

Hvad tænkte I over, da i indrettede butikken?

”Det er vigtigt, at butikkerne har ens grundelementer, så der ikke er forskel på herre og dame. Jeg kan godt lide ideen om, at man først besøger den ene butik og så oplever et déjà vu, når man kommer ind til nabobutikken. Der hænger et kæmpe Føtex-skilt over herrebutikken, som ikke må fjernes, det er vi med tiden blevet ret glade for, selvom der nok er en enkelt eller to, der kommer til at gå forkert.”

Hvad skal der ske i fremtiden?

”Vi er jo allerede ved at designe sommerkollektionerne til næste år og har et par spændende designsamarbejder på tegnebrættet. I den mere nærme fremtid er vi igen i år en del af kunstmessen Chart på Charlottenborg, lavet en stribet stol sammen med KEVI og Kvadrat og har et designsamarbejde med kunstneren Nicolai Howalt i vores nye herrekollektion.”

Butikkerne findes på Tullinsgade 21, 1618 København V og har åbent mandag-fredag 10:00-18:00 og lørdag 10:00-16:00. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Design og Aarhus