Modebranchens magtfulde mænd og kvinder
SPONSORERET indhold

Modebranchens 50 mest magtfulde

Designere, modeller, fotografer, stylister, journalisterog en enkelt kronprinsesse. Listen over dem, derskaber den danske modebranche, og dem, der er med til at give den opmærksomhed, er lang, men nogle spiller en større rolle end andre. Vi har samlet de 50 mest indflydelsesrige – i helt tilfældig rækkefølge.

Foto: Foto: Honer Akrawi / New Blood Agency, Jonas Bie, Henrik Bülow, Danny Christensen, Anne Mie Dreves, Christian Friis, Getty Images, Andreas Houmann, Rasmus Weng Karlsen, Hasse Nielsen, Polfoto og Katrine Rohrberg
29. sep. 2015 | Mode | Eurowoman

1. Helena Christensen, 46 model

Danmarks første og største topmodel, der efter 27 år i branchen stadig har det, der skal til. Som en af 90'ernes førende supermodeller satte hun vores lille land på verdenskortet i den internationale modebranche, og hendes eksotiske udseende og gudesmukke krop har prydet praktisk talt alle modemagasiner i verden, inklusive Eurowoman selvfølgelig.

LÆS OGSÅ: Her er den (u)officielle københavnerstatistik 

 
2. Kronprinsesse Mary, 43

Den ultimativt bedste repræsentant for dansk mode herhjemme og ude i verden. Med sin feminine, elegante og tidløse stil er hun et af Danmarks største stilikoner, som med stor entusiasme klæder sig i dansk design, ligesom hun gerne møder op og støtter de danske designere under modeugen til både shows og på messer. 

 
3. Chris Pedersen, 38 tv-vært

Selvironi, humor og et signaturlook bestående af markante sorte briller og en knap så markant hårpragt. Med en baggrund inden for kunsthistorie blev han moderedaktør på Euroman og skribent på Eurowoman, og siden har hans enorme viden og skønne personlighed gjort ham til en af branchens bedste modeformidlere. Senest som tv-vært på DR K's modeprogrammer og som kurator på udstillingen Danish Fashion Now på Brandts i Odense. 

4. Caroline Brasch Nielsen, 22 model

Hun har lavet kampagner for Chloé, Valentino og Hugo Boss for blot at nævne nogle få, men vi er mindst lige så imponerede over hendes fantastiske stil uden for catwalken og ikke mindst hendes overdådige mængde af Chanel i garderoben, som hun gerne flasher til sine næsten 100.000 Instagram-følgere. 

 
5. Rasmus Weng Karlsen, 29 fotograf

Danmarks shooting star, der startede sin karriere som modefotograf for Euroman og nu også skyder fantastiske modeserier og fængende portrætter for Eurowoman. Med et enormt fotografisk talent, der formår at fange de helt små øjeblikke, og et unikt øje for at få selv de mest neutrale miljøer til at se interessante ud ligger verden for hans linse.

Rasmus Weng Karlsen er geniet bag Eurowomans juliforside med Veronika Heilbrunner og Justin O'Shea. 



6. Sarah Skarum, 40 journalist

Danmarks svar på den anerkendte britiske modejournalist Suzy Menkes. Hun lefler ikke for nogen, når hun skriver sin mening om den danske mode i Berlingske, der med hende som modeskribent har taget modestoffet alvorligt som få. Hendes kradse pen har udelukket hende fra nogle af de shows, som hun altid sidder på første række til, men det er dejlig befriende, at det ikke har fået hende til at tage de kritiske anmelderbriller af.

7. Munir Bouylud, 35 direktør

Han står bag en af Danmarks største modellers karriere, nemlig Caroline Brasch Nielsens, ligesom han har bragt Nina Agdal til modellernes elite. Hans talent som booker er ubestrideligt, og i 2009 blev han udråbt som direktør i Elite Model Management, da Elite København blev solgt til Elite World.

1. Helena Christensen, 46 model

Danmarks første og største topmodel, der efter 27 år i branchen stadig har det, der skal til. Som en af 90'ernes førende supermodeller satte hun vores lille land på verdenskortet i den internationale modebranche, og hendes eksotiske udseende og gudesmukke krop har prydet praktisk talt alle modemagasiner i verden, inklusive Eurowoman selvfølgelig.

8. Vibe Dabelsteen, 34, og Jakob F. Stubkjær, 37 magasinudgivere

Modeduoen startede Vs. Magazine som et hyggeprojekt, men har nu indtaget New York og resten af verden med det halvårlige magasin, der skiller sig ud med sit store format, stærke visuelle identitet og overlegne forsidemodeller som Christy Turlington, Vanessa Paradis og vores egen Helena Christensen.

9. Uffe Buchard, 48 creative director

Sønderjyden, der har sat sine aftryk overalt i branchen med sin viden, sit kreative talent og ikke mindst sin skarpe tunge, der kan give verbale tæsk med så meget humor, at han kan slippe af sted med det meste. Efter en start som tv-vært, modeskribent og moderedaktør på Eurowoman stiftede han sammen med Kim Grenaa det kreative bureau Style Counsel og Dansk Magazine. Style Counsel blev senere til Grenaa Buchard, og i dag er Uffe creative director i eget firma, Darling Creative Studio, og dommer i tv-programmet Danmarks næste topmodel.

10. Jesper Thomsen, 37 direktør

Han startede som booker og blev i 2013 udnævnt til direktør hos Unique Models, der er et af Danmarks mest anerkendte modelbureaer med nogle af de største modeller som Freja Beha og Gertrud Hegelund i bogen. Når han ikke bruger sine enestående forhandlingsevner på vegne af sine modeller, er han et naturtalent udi kunsten at spotte nye modelspirer som dommer i Danmarks næste topmodel.

11. Marc Høm, 48 fotograf

Portrætter bliver til kunst, når han står bag kameraet, og et af de bedste eksempler er hans portrætserie af kronprinseparret til tysk Vogue. Marc Høm regerer fra Brooklyn, hvor han som en af verdens mest kendte portræt- og modefotografer foreviger alle fra Johnny Depp og Michelle Obama til modeserier for Harper's Bazaar og W Magazine.

12. Maria Mackinney-Valentin, 44 lektor

Som en af de få modeforskere herhjemme gav hendes videnskabelige tilgang til faget hende i 2010 det første ph.d.-stipendiat i mode og trends. I dag er hun lektor på Kunstakademiets Designskole, og hendes ekspertudtalelser er med til at sætte mode ind i en kontekst og give perspektiv til en branche, som mange ofte opfatter som overfladisk. Hun skriver netop nu på bogen Fashioning Identity, der udkommer i 2016.

13. Pernille Teisbæk, 30 blogger

Kom fra en stilling som moderedaktør på Alt for damerne til Eurowoman som assisterende moderedaktør og startede sideløbende bloggen Lookdepernille.com, der har gjort hende til Danmarks internationale stjerneblogger. De udenlandske magasiner er vilde med hendes stil, og hun har indgået utallige samarbejder med bl.a. Samsung, Gina Tricot og Envii. I februar vendte hun tilbage til Eurowoman, denne gang som forsidemodel, og hendes næste projekt er som vært på modeprogrammet Trendsætterne på TV3.



14. Oh Land, 30 sangerinde

Hun har mod og udseende til at bære det, der er for skørt til mange andre, og skubber grænserne for, hvad der er tilladeligt i modesammenhænge. Med sin internationale musikkarriere er hun en af de stærkeste repræsentanter for dansk mode, og som kampagnemodel for Stine Goya og Anne Sofie Madsen har hun været med til at fremme dansk mode herhjemme og internationalt.



16. Frederik Lentz Andersen, 38 senior fashion director

Modemanden, som har en eminent evne til at få tingene til at ske. Han startede karrieren som piccolo hos Alt for damerne, og efter en årrække som model og modelbooker vendte han tilbage til Egmont som moderedaktør hos Euroman og siden som senior fashion director hos både Euroman og Eurowoman. Hans fænomenale sans for mode, store troværdighed og enorme netværk har skubbet ham til tops som en af branchens bedste formidlere af og repræsentanter for mode.

15. Freja Beha Erichsen, 27 model

Hendes uimponerede tilgang til sit fag har blot gjort hende endnu mere attraktiv i modebranchen, og aldrig før har en dansk model lavet så mange udenlandske magasinforsider. Særligt britisk Vogue er vilde med danskeren, der med sit androgyne look også er blevet Karl Lagerfelds darling. Selv udtaler hun sig nærmest aldrig om sit liv, men har ikke kunnet holde skjult, at hun har dannet par med modelkollegaen Arizona Muse.



17. Lotte Freddie, 80 journalist

Har netop rundet endnu et skarpt hjørne og er en institution i sig selv. Hun startede som model og blev siden moderedaktør på først Berlingske og derefter Børsen. Hun var en af de første til at skrive om den internationale mode i danske medier, og et af hendes største korstog er mod farven beige, som hun ikke mener klæder nogen. Derfor går hun altid selv i knaldfarver som rød og pink.

18. Cim Mahony, 42 hårstylist

Hår er ikke bare hår i hans hænder. Det er et middel til at skabe kreationer, som vi andre sukker over. Han er modebranchens største hår-stylist af international karakter og lever halvdelen af sit liv i New York. Heldigvis tilgodeser han også kvinder uden for branchen med sit studio Cim Mahony i København, hvor du kan få ordnet lokker i en af byens mest tjekkede herskabslejligheder. Gennembruddet kom, da han arbejdede med modellen Devon Aoki, og siden har han haft fingrene i håret på praktisk talt alle store modeller, lavet forsider til Vogue og Marie Claire og arbejdet tæt sammen med Hedi Slimane på Dior Hommes kampagner.

19. Emma Leth, 25 model og blogger

Som datter af filmproducer Karoline Leth og barnebarn til Jørgen Leth er hun født ind i den danske kulturelite. Med sit smukke udseende, kloge hoved og eminent gode stil er hun Danmarks svar på det engelske stilikon Alexa Chung, der formår at finde den helt rette balance mellem det finkulturelle og det kommercielle, som hun dyrker som model for bl.a. & Other Stories. Hendes smukke træk har også prydet Eurowomans forside i oktober 2013 samt modeserien Paris, je t'aime i dette nummer.



20. Jørgen Nørgaard, 84, og Mads Nørgaard, 54 butiksejere og designere

Far grundlagde Nørgaard på Strøget i 1958, og søn udvidede med herrebutikken Mads Nør-gaard i 1986. Siden er der kommet egne kollektioner til, som sælges over hele verden, herunder den ikoniske 101-bluse, og de to gange Nørgaard repræsenterer et befriende mod og en flabethed i en branche, der ville have været knap så kantet og farverig uden deres tilstedeværelse.



21. As Øland, 41 kreativ chef


Endnu en af branchens mange damer og herrer, der har haft sin gang på Eurowoman, nemlig som tidligere moderedaktør. I dag er hun kreativ chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil og ansvarlig for virksomhedens synlighed i medierne, ligesom hun er med til at påvirke modeugen med sit ansvar for samarbejdet mellem de forskellige messer samt for at få indkøbere til København.

22. Illum

Vi har set til med store øjne, mens Illum skridt for skridt er blevet omdannet til et stormagasin på højde med dem, vi lægger vejen forbi i London og Paris. Efter det italienske stormagasin La Rinascente har opkøbt Københavns ældste af slagsen, er Illum blevet byens nyeste shoppeinstitution, når det gælder luksusvarer. Valentino, Saint Laurent, Proenza Schouler og Balenciaga er allerede rykket ind, lige om lidt kommer Prada, og så går rygterne om nye restauranter og et luksushotel.

23. Kristian W. Andersen, 43 administrerende direktør

Direktøren i den største danske modemesse, CIFF – Copenhagen International Fashion Fair – der hver modeuge får det til at summe af mennesker i Bella Center. Hans innovative arbejde med CIFF, som fx at gøre stjernefotografen Terry Richardson til ambassadør for messen og København i efteråret 2014, har fået den til at blomstre på ny, og dermed er han med til at lokke vigtige indkøbere og brands til København.

24. Anne Staunsager, 35 makeupartist

Hun startede som assistent for Uffe Buchard, men er siden blevet en af landets dygtigste makeupartister, der ofte tryller med penslerne til Eurowomans modeserier. Anne kan altid kendes på sin røde signaturhårfarve, og ud over arbejdet for diverse magasiner tæller hendes CV en lang række kampagner, ligesom hun er officiel makeupartist for LOréal Paris.



25. Alexandra Carl, 25 stylist

Nogle mennesker er født med god stil, og et af dem er Alexandra Carl, datter af journalist Helle Retbøll Carl. Allerede da hun gik i gymnasiet, stylede hun en modeserie for Eurowoman, og siden har også Numéro, Vogue og Styleby opdaget det talent, der skaffede hende jobbet som moderedaktør på Rika Magazine.

26. Sophie Bille Brahe, 33 smykkedesigner

Smykkedesigneren er på få år kravlet op i den absolutte elite med sine fantasiske design, der nærmest er blevet kult. Hendes evne til at mikse det feminine med det rå har fået de yndige til at smykke sig med Croissant-øreringen, hvis diamanter slænger sig hele vejen op ad øret, og de mere rockede til at bruge perler i form af hendes Elipse-design. Udlandet har også opdaget smykkerne, der bliver solgt i Dover Street Market og på Net-a-porter.com.

27. Rasmus Storm, 47, og Line Storm, 50 butiksindehavere

Med en unik fornemmelse for tidens trends skabte de som de første i Danmark en multibrandbutik på højde med ikoniske Colette i Paris. Mærker som Givenchy, Céline og Moschino har positioneret Storm som frontrunner og dens ejermænd som dem, der har fingeren på modens evigt galoperende puls.

28. Henrik Haue, 49 hårstylist

Hans grå hår og runde briller giver en øjeblikkelig genkendelsesfaktor, og det samme gør hans fænomenale evne til at lege med hår på måder, som giver lige netop det ekstra, der løfter en modeserie eller kampagne til internationalt niveau. Og hårguruen arbejder da også lige så ofte i udlandet, som han gør i Danmark.

29. Stine Goya, 35 designer

Hendes eventyrlige print og feminine silhuetter kom som et friskt pust ind på den danske modescene i 2006 og satte nye standarder for det, vi alle sammen gerne ville gå i. Siden har den tidligere model åbnet butikker i både København og Aarhus med kollektioner i hendes helt særlige drømmende univers.

30. Thomas Møller, 40, og Marius Møller, 34 Group 88

Var det ikke for dem og deres mor Sanne Møller, som de to brødre har overtaget chefstolen fra, ville vi ikke kunne shoppe Gucci, Burberry, Mulberry og Bottega Veneta i Danmark og såmænd også i Norge, Sverige og Finland. Detail- og agenturvirksomheden Group 88 har i høj grad været med til at gøre Danmarks modeprofil international, senest med endnu fire tilføjelser til porteføljen, nemlig Saint Laurent, Loewe, Balenciaga og Proenza Schouler.

31. Martin Gjesing, 34, og Frederik Bjerregaard, 38 direktører

Med brandingbureauet Moon International hjælper de to kreative hjerner brands som Acne Studios, By Malene Birger, Ganni, Alvar Aalto og Kostas Murkudis med at fremstå bedst muligt på alle fronter, ligesom de også står bag det halvårlige magasin Space. Frederik har tidligere stiftet gratismagasinet Romeo & Julie og været medstifter på Cover og Cover Man samt Danish Fashion Institute, som han stadig har en bestyrelsespost i. Mens Martin, der flere gange har været på Euromans liste over bedst klæde mænd, er ham, vi skylder tak for Acne Studios succes herhjemme som brandets tidligere administrerende direktør i Danmark.



32. Marise Østergaard, 37, og Nikolaj Østergaard, 44 butiksindehavere

Københavns shoppemuligheder ville have set meget anderledes ud, hvis ikke det var for det innovative modepar, som har formået at trække internationale brands til byen med en bølge af nye butikker. I fællesskab har de åbnet først Marc by Marc Jacobs, siden Christian Louboutin, Marc Jacobs, Stella McCartney og Isabel Marant, og sammen står de også bag strikmærket Månestråle.

33. Anne Christine Persson, 40 udviklingsdirektør

Som udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute er hun en af de bærende kræfter bag Copenhagen Fashion Week og dermed en af grundene til, at modeugen har udviklet sig til langt mere end blot modeshows for de særlig indviede. Selv promoverer hun også gerne dansk design og vores hovedstad som ambassadør for København på Style.com's StyleMap.

34. Nadja Bender, 25 model
Ugen efter hun blev opdaget af sit modelbureau, gik hun sit første modeshow under den danske modeuge, og fire måneder senere var hun booket til Yves Saint Laurents show i Paris. Hun har lavet kampagner for bl.a. Etro, Gucci, Fendi og Chanel, for ligesom resten af branchen har Karl Lagerfeld forelsket sig dybt i danskeren, der altid går hans shows.



35. Karl Oskar Olsen, 40 kreativ direktør

Wood Woods kreative direktør står bag en af branchens største succeshistorier, som går langt ud over Danmarks grænser. Det startede med printede T-shirts, udviklede sig til en hæsblæsende craving af hættetrøjer til i dag at være et mærke, der leverer kollektioner fuld af items, som får kultstatus over hele landet. Også den kasket, som han højlydt ikke brød sig om, at Lina Rafn bar i et afsnit af X Factor.

36. Mette Thorsgaard, 29 hårstylist

Kvinden, der har gjort kometkarriere, fordi hun kan få alt hår til at se lækkert ud. Hendes ekspertise er det løse, flyvske hår, som hun sætter på den helt rigtige måde, men hun er aldrig bange for at eksperimentere. Hun har lavet kampagner for Sand, Stine Goya og H&M og samarbejder med landets anden hårtroldmand Cim Mahony om hans Studie Cim Mahony.

37. Sune Palner, 29 kreativ direktør

Efter at have solgt tøj i en af Københavns førende butikker, Storm, gjorde han kometkarriere hos Scoop Models og sidder i dag som kreativ direktør og jonglerer med nogle af Danmarks mest eftertragtede modellers karriere. Vi nævner i flæng: Kirstin Liljegren, Amanda Nørgaard og Mikkel G. Jensen, der pyntede på Eurowomans seneste forside sammen med kæresten Medina.

38. Henrik Bülow, 50 fotograf

Et af Danmarks tungeste navne, når det gælder modefotografi. Manden, der blot går under navnet Bülow, har stået bag linsen til kampagner for nærmest alle danske modehuse og modeserier til alle danske magasiner og mestrer alle stilarter. Hans billeder emmer af god energi, og derfor er Bülow med sit kæmpe talent en af de mest benyttede danske modefotografer.

39. Thomas Hargreave, 39 direktør

Manden, der kan få selv de mest krævende produktionsønsker til at gå i opfyldelse. Efter en lang karriere som model hos 2PM trådte Thomas Hargreave om på den anden side af kameraet og startede først fotoagenturet 6 Agency og siden produktionsselskabet Stage 7. Senere har han med sit enkeltmandsfirma i eget navn bl.a. løst opgaver for Mario Testino og Louis Vuitton.

40. Kim Grenaa, 42 creative director

Ligesom sin partner in crime, Uffe Buchard, har han været moderedaktør på Eurowoman, og sammen er de kendt som Danmarks modebosser, der står bag Dansk Magazine samt en lang række kreative produktioner for danske og udenlandske modefirmaer. Først i det kreative bureau Style Counsel, der senere blev til Grenaa Buchard, men også hver for sig, som de er i dag, hvor Kim Grenaa er creative director i Grenaa Creative. Lige om lidt lancerer han mode- og livsstilssitet The-Counsel.com.

41. Rasmus Skousen, 40 fotograf

Et af Danmarks største fotografiske talenter med en signaturstil, der ikke er til at tage fejl af. Ved siden af kaldet som fotograf har han fungeret som kreativ direktør i Malling Publications fra forlagets start og har dermed haft stor indflydelse på mange af de kampagner og magasiner, forlaget står bag.

42. Charlotte Møbjerg Ansel-Henry, 38, og Pernille Møbjerg Knudsen, 39 PR-ansvarlige

De to søstre har med deres bureau Goldmind Communication sat fokus på danske smykkemærker i en grad, som ikke er set før. Med deres branding og PR fører de danske smykkedesignere ud over landets grænser, og sammen har de skabt et særskilt showroom med navnet The Jewellery Room for smykkebrands som en del af den danske modeuge. Deres seneste tiltag er den digitale platform Thejewelleryroom.dk, som præsenterer alt det nyeste inden for smykker.

43. Hasse Nielsen, 40 fotograf

Nike, H&M og Tiger. Wood Wood, Rosemunde og Designers Remix. Det er ikke mange udenlandske og danske modehuses kampagner, han ikke har haft fingrene i, og med repræsentation i et af de bedste managements i New York kan vi kun gisne om, hvad der kommer næst. Hasse Nielsen stod også bag Eurowomans forside nr. 100 med hele ni modeller på samme billede.

44. Eva Kruse, 43 administrerende direktør

Som tidligere chefredaktør for Eurowoman og medstifter af og administrerende direktør for Danish Fashion Institute – også kendt som DAFI – har hun sat ubetalelig fokus på dansk mode og været med til at få både danske og internationale øjne op for, at den er værd at beskæftige sig med. Med et hjerte, der brænder for bæredygtig mode, har hun også stiftet det tilbagevendende event Copenhagen Fashion Summit, der fokuserer på bæredygtighed i branchen.

45. Nina Wedell-Wedellsborg, 51 bestyrelsesmedlem

Er du håbefuld ung designer, er det hende her, du gerne vil imponere. Som tipoldebarn af stormagasinet Magasins grundlægger og bestyrelsesmedlem i Magasin Fonden, der i partnerskab med Dansk Magazine står bag designkonkurrencen Dansk Design Talent – Magasin Prisen, er hun med til at finde det talent, der vinder en halv million kroner og et modeshow afholdt i Magasin du Nord under Copenhagen Fashion Week.

46. Bibi Husted Werner, 39 butiksejer

Med sin træfsikre smag og evne til at indrette med et personligt præg har hun sammen med sin stilsikre medstifter Marlene Bernth gjort shopping i en af byens bedste butikker, Holly Golightly, til en unik oplevelse og trukket internationale mærker til byen, som det ikke tidligere har været muligt at få fingrene i, herunder Proenza Schouler og Rick Owens. Siden Holly Golightly åbnede i 2001, har hun, der nu driver butikken alene, udvidet med en sko- og accessorybutik samt en webshop.

47. Anders Holch Povlsen, 42 ejer af Bestseller

Alle kender Bestseller, og som ene mand i chefstolen styrer han Danmarks suverænt største modevirksomhed. En rolle, han overtog efter sine forældre som kun 27-årig. Han er kendt for sin sky attitude, men ingen kan være i tvivl om forretningstalentet, der formår at fastholde Bestsellers mange forskellige mærker på toppen og markedsdominere highstreetmode til både kvinder og mænd.

48. Ditte Reffstrup, 37, og Nicolaj Reffstrup, 41 hhv. kreativ og administrerende direktør

Parret, der på få år har rebrandet et af Danmarks mest hensygnende mærker til et af de mest ombejlede. Hendes talent for at designe, hvad kvinder vil gå i, og hans talent for forretning har formet Ganni fra et mærke, der lavede få stykker tøj, til et modehus med fire årlige kollektioner og butikker landet over, og i dag sidder de sammen på aktiemajoriteten i virksomheden.

49. Jan Carlsen, 60, og Christian Maibom, 48 messearrangører

To garvede branchefolk, der har haft stor indflydelse på præsentationen af dansk mode. Jan Carlsen startede som en del af modemessen CIFF, der holder til i Bella Center, men dannede siden den yngre og mere innovative modemesse Vision i Øksnehallen. Sammen med Christian Maibom, som stod bag den nu lukkede modemesse Gallery i Forum, startede han Revolver, der har erstattet Vision i Øksnehallen. Forvirret? Husk blot CIFF og Revolver, så er du godt med.

50. Emil Eskesen, 33, og Shai Gabay, 57 The Lab

Etableret i 1996 er studiet The Lab på Østerbro i København blevet stedet, hvor de bedste fotografer skyder de bedste modeller til de bedste modeserier i de bedste modemagasiner. Hele branchen forsynes her med udstyr, baggrunde og rekvisitter, og hvad der ellers skal bruges for at få kreative ønsker til at gå i opfyldelse, ligesom The Labs team også selv står bag en lang række produktioner. 

LÆS OGSÅ: 11 typer: Det siger dine sneakers om dig

LÆS OGSÅ: "Jeg er 21 år og i gang med mit 3. sabbatår" 

LÆS OGSÅ: "Jeg er min kæreste utro 5 minutter hver dag"